6 dní Faro beaches, 100 km running trails

Najkrajšie pláže Portugalska za 6 dní. Opäť som sa raz nekriticky hecol a kúpil lacnú posezónnu letenku do portugalskeho Faro. Stavil som sa, že obehnem za 5 dní 100 km po plážach západného Atlantiku. Hoci po častiach, ale súhrnne je to viac ako dva maratóny za týždeň. Verím, že mi dosť ľudí držalo palce, aby som nezdochol. Adidas tenisky aj outfit pripravený a ak boh dá, budem celý týždeň len sám so sebou, so svojimi myšlienkami a svojou vôľou. Dobrý štart do Kardionápravníka, ktorý začína už o pár dní.

Avis prisľúbil káru za 7 eur/deň a airbnb zagarantovalo ubytko medzi letiskom a plážami. Snáď tam budú dobré sprchy.

Day 1: Faro beach trail

Hlásim sa z bonusového kardionápravníka od Atlantiku. Pristáli sme až poobede, tak som dal dnes skusmo Faro Beach. Bohovské. Piesok ako najjemnejšia múka. Hneď som pochopil, že dvoje tenisky, čo som sem zobral sú mi ale úplne na … nič. Pekne na boso. Ten beh v piesku na boso je boží. Je to úplne iné ako behanie po asfalte. Nohy sa vám zabárajú do jemnunkého piesku (veď nazajtra lýtka zarevú). Občas bežíš po členky vo vlnách, ale je ti to jedno. Síce to spomaľuje, ale vôbec to nevadí. Neskutočne to osviežuje a tie vlny, šum mora a vietor a slnko, perfektní ľudia okolo teba…

Čo mám hovoriť beh na boso v Atlantiku je božský. Dal som dnes skusmo 12 kilometrov a potom návdavok, ešte 3 km cez národný park Ria Formosa. Neviem, či to je tým kyslíkom, ale cítim sa, že by som mohol bežať ešte ďalšiu dvacinu. Tak pekne behajte, trénujte na zimný kardio nápravnik. A ja sa posnažím tu odbehnúť prípravník na nápravník. Za 5 dni dať stovku na boso v piesku. Behu zdar.

Day 2: Praia de Marinha (Algarve trails)

Prvý neočakávaný masaker. Bol som pripravený na kadečo, ale na takéto terény nie. Hore, dole, hore, dole, hore, dole, ale ako? Ako veverička, ako kamzík. Neveriacky som večer pozeral, že som nastúpal 550 m na skoro 16 km. Marinha trail bol asi najkrajší trail môjho zivota. (tvrdil som v ten deň, potom sa do temer denne menilo) To treba zažiť. Tentokrát už v teniskách. Fotky napovedia prečo. Boli chvíle, keď som stúpal štvornožky. Adidas AX2 sa v teréne osvedčili. Držali trakciu a mohol som sa v stúpaniach naozaj oprieť. No ale nedaj tam. Zo začiatku som sa pokúšal o beh, neskôr to pripomínalo skôr umierajúceho geriatrika a nakonci som bol úplne na šrot. Lýtka aj členky úplne v prdeli. Ale stálo to zato. Kurňa. Stálo. Toto nie je nejaký uhladený asfalt, ani mäkučký piesok. Terénne traily. Áno, to je cesta. Úplne nová dimenzia, nový zážitok. Nová výzva.

Do ubehania priatelia.  Večer musím zregenerovať, tak otváram štýlovo portské.

Day 3: Atlantik trail

Dnes ma skoro odfúklo. Žiaden surfista nestráca čas na vnútornej strane zálivu. Hneď páli na otvorený Atlantik. Aby som Vám dokázal, že som prozápadne orientovaný, vyšiel som tentokrát na najzápadnejší koniec sveta v Európe aj ja. A bolo to mäso. Atlantik trail. Divoký Atlantik je jednoducho úplne iný, ako starecké pokľudné stredozemné more. Zažil som niekoľko radostí. Tou prvou bol fakt, že dnes som zostúpal iba tri krát. 220 m prevýšenia denne naozaj stačí. Tá druhá, že som tam stretol partiu slovákov, ktorá mi po chvíli pokecu odporučila, že aj na Slovensku máme skvelý turistický challenge: 7 kopcov, 3 jazerá. A rozmýšľajú, že sa tento rok zapoja. Keď som im povedal, že to my organizujeme, hneď som vyfasoval dve pivá zdarma. Svet je skvelý. A teším sa tiež, že ma na tých cestičkách, lemujúcich skaly, nesfúklo. Ale k veci. 3 deň za mnou.

Dnes som dal 18 km, spolu za 3 dni 51 km a cez 800 m prevýšenia v terénoch, aké som ešte nebehal a cítim sa lepšie ako včera. Tak už verím, že tú stovku v Portugalsku predsa len dám. Behu vzdar priatelia. Dnes skúsim čosi aj vyprať, už odo mňa bočí aj domáceho mačka.

Šípky naznačujú odkiaľ kam. Maják v pozadí je fakt malý. Za majákom cestou späť som chytil krízu. Už som myslel, že to nedám. Ale pri predstave, ako si zo mňa Pokrievkovci, Lukáčovci, Ozimovci a Janečkovci usierajú som to nakoniec radšej dal 🙂 Prvá šípka ukazuje aj kadiaľ išiel trail, ostatné odkiaľ, kam.

Day 4: Falesia trail

Začalo to celkom nevinne. Pekná pláž a pekné lodičky. To som ešte netušil, čo si Falesia beach na mňa pripravila. Neskutočné. V noci som cítil bedrový kĺb aj lýtka, ale telo sa nejak zorganizovalo a začalo normálne makať. Ako hodinky. Cítil som sa, akoby som behal prvý deň. Že by tá Rioja? Skôr sa mi vytrvalostne odmeňujú tie desaťtisíce km na bicykli. Priznám, som bežec začiatočník, ročne dávam do tisíca km, dosť pomaly, ale aj zato som vďačný. Behať v takýchto terénoch, v piesku a skalách človeka preverí. Ani som nevedel do čoho idem, o časoch z asfaltu 5,30 sa mi môže iba snívať.

Ešte jedno doporučenie. Ak uvidíte niekde tabuľku, že vstup vyslovene nedoporučujú, počúvnite. Inak skončíte po pás v tečúcom bahne. Ešte väčšie peklo ako Falesia mi v ten deň ponúkla Oura. Nechcem vás unudiť fotkami. K veci: 4 deň 65,8 km, nastúpanych 1400 m, ostáva mi na dva dni 34,2 km. Po 17 denne. To sfúknem ako malinu a potom sa nepohnem. Aj do lietadla sa nechám naložiť. Prípravnému nápravníku a behu nazdar.
PS: Tam niekde v paži, ako je šípka, je polka trailu. Potom naspäť.

Day 5: Quinta di lago trail a vtáčiky na Ria Formosa.

Dnes len skrátka. Tá Wandall ma včera tak pozitívne hecla, že som dal polmaratón. Quinta di lago. Vstup mezi hezké lidi. Behalo sa mi super, v pomalom tempe. Akoby zo mňa všetko spadlo. Zo dňa na deň lepšie. Keď som dal povinných 17, zistil som, že ešte to vydá a že tú Vandu fakt prekvapím. Keby mi niekto pred rokom povedal, že dám polmaratón a na druhý deň pobežím ďalších 20 km, tak si poklepem po čele. Ale dá sa to. Sám som neveril, že som ho dal, hoci posledné kilometre to bolo už fakt len o hlave. Myslel som na Anryho, Mira, Svaťa, Ivana, Natašu, Luciu, Wandu a povedal som si: „Hlavne nezastať“. V behu fungujú veľmi podobné pravidlá, ako na bicykli. Keď si myslíš, že už sa nedá, sústreď sa na techniku: „Predĺž krok, zrovnaj dych, vystri plecia, zapoj viac ramená“, a tak dokola a kilometer odfúkne, ani nevieš. Zamestná ťa to. A kupodivu urobíš lepší čas, ako predtým. Takže celková bilancia: 88,1 km za 5 dní. A zajtra tých 11,9 km sfúknem ako malinu a potom nech aj zdochnem. Behu zdar priatelia. Ak v noci na mňa nepadne meteorit, zajtra bude stovka za týždeň na svete.   btw a vďaka konzultantom za vazelinovú radu. Pomohla.

Day 6: Faro beach 2 trail

Misia splnená. Na tomto mieste by som rád zodpovedal otázku, prečo názov Kardio nápravník. Keď som začal športovať, mal som 47 rokov a krásnych 136 kg. Okrem neschopnosti zaviazať si šnúrky na topánkach a vyjsť jedno poschodie bez zadýchania, som mal všetky možné zdravotné problémy. Kolísavý tlak, cholesterol, obezitka, ved to poznáte. Dnes mám najväčší problém, ako oprať špinavé ponožky. A poučenie znie. Ak začnete pravidelne behať a nevydochnete pri prvých sto kilometroch, potom už väčšinu z vás obezita a kardio problémy trápiť nebudú. Preto kardio nápravník. Chcel by som ešte aspoň fotkou poďakovať mojim trom kamarátom, ktorí ma celú misiu sprevádzali. Boli mojou účinnou oporou. A dá sa to. Aj stovka za týždeň sa dá. Behu zdar priatelia.  Zajtra ešte krátko omočím otlaky v mori a letím zase domov.

Day 7: Cala trail / bonusové finále

Iba doklepneme finále na 110 km. Už viem, kam pôjdem na budúci rok o tom istom čase. Ako obyčajne som sa zastavil cestou na klementínky. 6 kg za 5 eur. Neveríte, že sa to dá zjesť? Dá. Citrusy z ulíc Portugalska chutia inak. Podobne ako sušené ryby. A portugalské víno. Cala je pláž vo vnútrozemí. 200 m od pobrežia. A málo turistov, dokonca málo domácich ju pozná. Musíte zliezť 100 metrov dole a otvorí sa vám tá najuzavretejšia pláž. Kde ju nečakáte. Keď som ukázal fotky domácemu neveriacky sa pýtal: „To je tu tiež?“ Začínam sa stávať odborníkom na portugalské pláže. A to je dobre. Jeden z najkrajších týždňov v mojom živote. O rok zas.

Zopár dobrých rád záverom:

• Portugalci sú milí ľudia, ak ste milí k nim. Majú veľmi podobnú náturu ako my.
  • Majú skvelé pláže, skvelé mandarinky, jamón, skvelé vína a oproti francúzom skvelú kávu. Zrovnateľne so Sicíliou.
  • Ak tam prídete mimo sezónu a chcete prežiť aktívny týždeň, niečo nezabudniteľné zažiť, ste na správnej lajne.
  • Nezabíjajte čas McDonaldom, Burger Kingom, skúste domácu kuchyňu.
  • Pozor Portugalci zvyčajne nekúria, v noci je fakt kosa. Ale dá sa to riešiť.
  • Ak si požičiavate auto, nástojte na navigácii, ušetrila mi more času. A nedajte sa opinkať na poistnom.
  • Atlantic nie je Porto ani Lisabon. Ani all inclusive. Viete, čo chcete zažiť?
  • Domestic first. Ak si vás ubľúbia domáci, máte vyhraté. Zažijete lukulské hody. Ak vás budú vnímať ako turistu, preseriete stovky eur a výsledok bude rozpačitý.
  • A ak sa chcete pred zimou rozbehať a máte radi terén a neobyčajné zážitky, niet lepšej príležitosti ako Atlantické pláže. Za hubičku.
  • Najkrajšie pláže Portugalska teniskami i na boso za 6 dní.

Kardionápravník

Kardionápravník 2024

Po svojich alebo na bicykli. Rozhýbeme ťa. Nakazíme ťa endorfínom, pohybom a zdravým životným štýlom.

Petere Hiker

Cestovanie hiking. Reportáže, hiking, turistika, hory, Alpy a cestovateľské zážitky restartnisa. Sleduj náš instagram a zapoj sa do FB skupiny Cestovanie hiking. Tipy na aktívnu dovolenku.