Ako začať s behom?

by

Ani počasie, ani špeciálne vybavenie, ani veľké investície. Nič k tomu nepotrebuješ. Beh je najprirodzenejší pohyb, ktorý máme všetci od vekov v krvi. Už Horatius tvrdil: „Ak nebeháš, kým si zdravý, budeš behať, keď ochorieš. Žiadny liek ti nenahradí pohyb.“

Aké sú hlavné výhody behu? To najpodstatnejšie:

  1. Beh lieči:
    – mimoriadne efektívne znižuje hmotnosť
    – zlepšuje stav srdca a ciev a celkovú kardiovaskulárnu kondíciu
    – znižuje hladinu cholesterolu
    – posilňuje kosti a imunitný systém
    – slúži tiež ako prevencia a možnosť podpory liečby osteoporózy, cukrovky a hypertenzie
    – zlepšuje duševné zdravie, pomáha pri úzkosti a bipolárnej poruche
    – bežci majú oveľa viac testosterónu 🙂 a všetkého, čo s tým súvisí
  2. Dávkuješ si výdaj ako treba
    Regulovať tepovku je pri behu veľmi jednoduché. Môžeš zrýchliť, spomaliť, prejsť do rýchlej chôdze, vieš sa nastaviť na ideálne spaľovanie tukov.
  3. Slnko ti dodá optimizmus a energiu
    Je to outdoorový pohyb, bežecký pás je pre väčšinu z nás dôležitá pomôcka iba v silnom daždi. Nezabudni, že kyslík spaľuje. Uprednostni radšej čerstvý vzduch.
  4. Beh je celoročná aktivita
    Behať sa dá za každého počasia, 12 mesiacov v roku.
  5. Endorfýnky
    Keď prídu, zamiluješ si šport.
  6. Sebavedomie a sebaistota
    Beh zlepšuje tvoje sebavedomie a sebadôveru, dodáva pocit slobody a uvoľnenia. Zlepšuje náladu, pomáha zvládať stres, depresiu a úzkosť.
  7. Beh je investične nenáročný
    Stačia ti tenisky, nejaké oblečenie a chuť vybehnúť
  8. Zlepšuje tvoje pracovné nasadenie
    Zlepšuje spánok a relaxáciu, aktívny oddych, redukuje stres, agresiu a zároveň zvyšuje tvoj pracovný elán a výkonnosť (nenimráš sa toľko v blbostiach). Pri behu prijíma mozog dvojnásobné množstvo kyslíka, určite mu to neuškodí. 🙂

Žeby beh nemal aj nejaké negatíva? Negatíva asi nie, skôr obmedzenia pri nadváhe

  1. Kĺby
    Ak máš veľkú nadváhu a vyšší vek, uprednostni na začiatku rýchlu chôdzu. Ak máš veľkú nadváhu, rýchla chôdza ako alternatíva úplne postačí. Nebudeš neprimerane zaťažovať kĺby. 
  2. Kvalitná obuv
    Nie je teniska ako teniska. Podobne je to aj s oblečením, najmä sezónnym. Dopraj si komfort.

beh-januar2  beh-januar1


Ako s behom začať:

  1. Začni rýchlou chôdzou
    Ak máš nadváhu a slabú kondičku, nezačni hneď intenzívne behať. Organizmus na to nie je prispôsobený, extrémne zaťažíš kĺby aj srdce a výsledky môžu byť nulové, dokonca ti môžu ublížiť. Začni rýchlou chôdzou. Venuj čas príprave. Trénuj pravidelne, najlepšie každý deň, minimálne však trikrát do týždňa.
  2. Postupne pridávaj krátke intervaly klusu
    Ak už prejdeš hodinu rýchlou chôdzou bez klania v boku a extrémneho zadýchania, prišiel čas pomaly zaradiť krátke intervaly poklusu. Neprežeň to. Organizmus zmenu nemusí prijať a bez si znechutíš. Zľahka a do pohody. Iba čo telo pustí.
  3. Vyberaj si mäkší terén a zožeňte si kvalitné bežecké tenisky
    Toto je rozhodujúce pre nadmerné opotrebenie klbov. Najmä, ak máš nadváhu. Na asfalte dostávajú kĺby poriadne zabrať.
  4. Predlžuj poklus na úkor chôdze
    Postupne predlžuj intervaly klusu na úkor rýchlej chôdze. Zapoj do pohybu celé telo (aj pri chôdzi), pohybuj  sa aj v lakťoch a drieku. Pred behom sa rozcvič a po behu zase svaly vystrečuj.
  5. Nepreháňaj to
    Ako náhle ucítiš pichanie v boku, alebo nemôžeš plynule dýchať, spomaľ. Netýraj sa.
  6. Aspoň 3x týždenne
    Ak chceš z pohybu niečo mať, vybehni von aspoň 3x do týždňa. Aspoň hodinu.
  7. Pred behaním nejedz
    Posledné väčšie  jedlo minimálne 2 hod. pred štartom.

3 Responses to "Ako začať s behom?"
  1. Ja k behu potrebujem ešte MP3 prehrávač s hudbou, ktorá navodzuje chuť rozbehnúť sa. A ak vybieham so skleslou náladou alebo nechuťou, som si istá, že po pár metroch sa stuhnutosť šije a ramien uvoľni. Nenastáva síce úplná nirvána, ale niekedy to nemá k nej veľmi ďaleko… po krátkom čase kombinácie beh a hudba vzniká závislosť na behu

  2. Hudba a pohyb, iste ano. funguje to. U miernych bezcov to nie je asi taky problem, ako u korculiarov a bikerov. Treba byt opatrny iba v jednej veci. Nepocujete dianie okolo seba. Prave na tu temu pripravujem clanok. Cyklisti, korculiari a kondicni bezci na frekventovaných tratiach musia vedieť, čo sa deje okolo nich. Inak riskuju viac nez je nutné.

    • xixixi, no, ja mám okolo len šíre polia a psa, ktorý sa sem tam zamoce medzi nohy… teraz ma napadá, že je to vlastne taký nevtieravý donucovací donucovač… ak sa ulievam o deň dlhšie, už na mňa vyčítavo pozerá cez terasu ako sedím na sedačke… ani tie nadbytočné kilá nemali taký donucovací účinok ako ten jeho vyčítavý pohľad 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *