Príčiny priberania trochu inak

by

Alebo kde to všetko začína.

Kuriózne aj obava s nadváhy môže byť príčinou našej nadváhy. Že ako? Obava a neistota sú často hlavným spúšťačom nekontrolovateľného mlsania. Cukor je proste droga, ktorá pomáha nášmu mozgu prežiť a navodiť si príjemné chvíle.

Mám pred sebou nepríjemný deň, treba ho spraviť krajším. A už dlabem nejakú sladkosť. Ešte som ani nedoobedoval, už mám pred sebou vidinu dlhej roboty, až do večera. Pre istotu si kúpim hneď niečo sladké, aby som mal energiu na neskôr. O tretej je už zvyčajne všetko zdlábnuté a ja mám hlad ešte väčší, ako pred obedom. Som pred nepríjemným rozhodnutím? Niečo sladké bodne. Stres a workoholizmus patria medzi hlavné spúšťače ľudskej pažravosti. Preto aj mnoho manažerov je obéznych. Dlabem, a ani si to neuvedomujem. Problémy riešte, nezajedajte ich.

Cukor je droga šťastia. Cukor je nutný. Podvedome aspoň trochu skrášľuje náš upracovaný svet.

Ste osamelí, chcete zabudnúť? Cukor tú osamelosť a otupnosť spríjemní. A niekedy aj alkohol. Čo je znovu len prekvasený cukor. V tomto prípade sa dostavia aj náznaky eufórie a krátkodobej príjemnej straty vedomia. No paráda. A sme v kruhu. Roztočíme metabolickú húsenkovú dráhu a cukrujeme, tlačíme, cukrujeme, tlačíme, cukrujeme, občas sa poľutujeme, zapíjame, hlavne že nám je práve teraz dobre.

Veľmi pozvoľna priberáme. Ani nevieme a pár kíl sa nalepí. Nevadí. – Veď, mám to pod kontrolou. A časom nás cukor začne ovládať. Vytvárame si návyk. Ak už nemám ozajstný stres a  problémy, tak si ho rád vytvorím. Musím si predsa racionálne zdôvodniť, že potrebujem niečo sladké. Paradoxne cukor nás takto od riešenia problému často vzďaľuje. Namiesto aktivity, nových kontaktov a zážitkov prichádza skôr nadváha, a s ňou frustrácia, strata sebavedomia a ešte väčšia osamelosť.

Vždy, keď mám neodolateľnú chuť na sladké, položím si otázku:

– Som vôbec hladný?

Väčšinou musím odpovedať, že vôbec.

Tento stav sa nazýva emočné jedenie. Toto dlabanie nemá korene v hlade samotnom, ale skôr v návyku a v psychických príčinách. Ak máš nadváhu a pochopíš, čo v tebe pažravosť / mlsanie sladkého spúšťa a dostaneš to pod kontrolu, bude to väčší úspech, ako keď sa vyšplháš na Mount Everest. 🙂

Tri dobré tipy na dnešný deň:

  1. Čo nenakúpiš, to nemáš, a teda ani nezbodneš. Hlavne žiadne výhodné supermarketové akcie. Výhodné je sladkým sa vôbec necpať.
  2. Ak máš neodolateľnú túžbu kúpiť si ihneď niečo sladké, rátaj pomaly do desať a premýšľaj, či máš hlad. Zvyčajne to pomôže. 🙂
  3. Preprogramuj sa na pohyb. Endorfín je oveľa zdravšia a šťastnejšia droga.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *