Výlet do Kuchyne

Výlet do Kuchyne.

Sobota ráno a cieľ je jasný. Priamo do Kuchyne. Teda presnejšie do karpatskej Kuchyne a odtiaľ na druhý najvyšší kopec Malých Karpát Vysokú.

Wikipédia hovorí: Vysoká (754 m n.m.) je názov vrchu v pohorí  Malé Karpaty, v severnej časti  Pezinských Karpát, v ich podcelku Kuchynská hornatina. So svojou výškou je druhým najvyšším vrchom horstva (po najvyššom vrchole  Záruby). Nachádza sa východným smerom nad obcou Kuchyňa, odkiaľ je naň tiež najľahší výstup.

vysoka-3

Výrazný hrebeň Vysokej, ktorého vrcholová časť je pretiahnutá z smere sever-juh, je charakteristický skalnými stenami a sutinami. Na svahoch Vysokej sa zachovali ľudskou činnosťou minimálne ovplyvnené lesy – pralesy, z ktorých najrozsiahlejší sa nachádza práve v masíve Vysokej – s prevažným zastúpením bukových, brestových a lipovo-javorových porastov.

Vysoká býva často označovaná ako najkrajší malokarpatský vrch. Vďaka tomu patrí do skupiny najnavštevovanejších vrcholov pohoria. Po výstupe naň sa turistom ponúkajú rozsiahle panoramatické pohľady na malokarpatský reliéf ako aj vzdialenejšie kopce –  Považský Inovec a  Podunajskú pahorkatinu. Vrchol Vysokej pretína modro značkovaný turistický chodník z obce Kuchyňa do rekreačnej lokality  Zochova chata. O strmé zrázy, potoky, lúčky a nádherné skalné steny nie je núdza. V okolitých lesoch je možno nájsť aj pár menších jaskýň a prameňov. Žijú tu muflóny. Vrchol Vysokej leží v rovnomennej prírodnej rezervácii (rozloha 805 300 m2), ktorá tu bola na ochranu jedinečných lesných a skalných spoločenstiev vyhlásená v roku 1988.“

vysoka-4

Naštudovali sme turistické informácie, ktoré hovoria: Vysoká je povinnou jazdou v Malých Karpatoch. Okrem peknej túry Vám na vrchu poskytne aj veľmi pekné výhľady. Cesta sem nie je vyslovene náročná (pokiaľ nezablúdite a neprejdete aj všetky okolité kopce) a preto môžeme výlet sem odporučiť aj rekreačným turistom. Stúpanie je náročnejšie hlavne pred vrcholom, takže je dobré si našetriť na poslednú časť výstupu trochu síl. Na takkomto výlete pomôžu kvalitné trekové palice. Tie moje Black Diammond z Outdoorkempu by som už za nič nevymenila. Celková dĺžka trasy sem, či už idete zo Zochovej Chaty, alebo Kuchyne je max. 2-3 hodiny, takže je to ideálna voľba na poldňový výlet malokarpatskou prírodou.

Informácie naštudované, vyrážame po modrej značke z Kuchyne. O 8,00 hod. opúšťame dedinu a taktiež aj modrú značku, ktorú uvidíme až za 5 hodín, kedy sa nám konečne podarilo doraziť na miesto zvané Vývrat, na ktoré sme mali podľa turistickej tabule doraziť za 25 minút. Ešteže máme mobily a v nich niekoľko druhov máp a GPS a samozrejme veľkého brata, ktorý ma neustále informoval o tom, aby som v prípade nehody a úrazu kontaktovala veľvyslanectvo vo Viedni. Táto informácia mi bola … však viete na čo.

vysoka-strava-trasa

Keby ma veľký brat povzbudil, pogratuloval k heroickému výkonu, to by potešilo viac. Odtiaľto už pokračujeme na Vysokú, na ktorú si niekto z nás vybehol a niekto za hodinu a pól dofunel (sily som si nenašetrila, nemala som odkiaľ). A tak sa z dvojhodinovej túry stal vyše 6 hodinový výstup bez konca. Ale to čo sme za tie hodiny videli stojí zato. O štvrtej poobede sme ešte absolvovali náučný chodník Bobria hrádza, ktorý vedie priamo ponad vodnú nádrž Kuchyňa, v ktorej sme sa nakoniec aj okúpali a spokojní o šiestej večer vrátili domov.

vysoka-2

[pl_section section=“widgets“ id=“7317499″]
[pt_view id=“abe60f09eg“]

Nataša Danečková

Nadšená teoretička pohybu a zdravej výživy, občasná blogerka a mama tímu Reštartnisa, ktoré každého nadchne, ale nič nedokončí.