outdorová dokonalosť s Jánom Bendíkom zakladateľom značky Benesport

Ako sa tvorí outdorová dokonalosť s Jánom Bendíkom, zakladateľom značky Benesport

by

Značku Benesport alebo Bene nohavice dnes pozná na Spiši asi každý. Ako to celé začalo?

Rozhovor s Jánom Bendíkom, zakladateľom značky Benesport

Po revolúcii to prišlo akosi samo. Som vyštudovaný elektrikár. Najprv som sa chcel osamostatniť a začať vyrábať bicykle. 2 roky som na tom pracoval. Mal som zmapovaný celý československy trh , ale život všetko zmení. Manželka Danka vtedy robila na vývoji v odevnej firme Tatrasvit Spišská Nová Ves. Keď rušili pracovné miesta, ponúkli jej pracovať buď na dve zmeny alebo robiť upratovačku. Tak sme sa rozhodli. Požičali sme si 50 000 Sk od známych, za 20 000 Sk sme vtedy kúpili starý 30 ročný reparovaný šijací stroj Overlock. Danka mala domácu jednoihlovku a za ďalších 30 000 Sk sme kúpili z Tatrasvitu Svit froté materiál.

Ušili sme z toho prvé pyžamká, detské košieľky. V podstate manželka šila a ja som sa staral o staré stroje a predaj medzi priateľmi a známymi. Večer som zohnal starý stroj, do rána som ho pripravil/ opravil a na druhý deň sme už šili.

Niečo tvoriť

Odjakživa to bol môj hlavný zámer. Vždy som dačo tvoril. Či luky, káry, lietadlá, lode, už od detstva – vždy sa dačo vyrábalo … to bol zámer. Mať niečo vlastné, pre radosť tvoriť, … To bol vlastne začiatok.

Všetko čo sme našili sa predávalo medzi známymi a priateľmi. Danka vtedy šila najmä pre deti. Neskôr pre mňa ušila nejaké nohavice z bavlny.

Bene nohavice

Bol som s nimi veľmi spokojný. Boli úplne jednoduché. Na gumičku… do dnes ich vyrábame. V tom vrchole prvej slávy sme našili do roka 20 000 nohavíc a všetko sa predalo. Išlo to úplne samo. Veľmi nám pomohlo keď sme do našich nohavíc obliekli aj Sport Rysy Poprad. V tom čase a aj teraz je to jedná z najlepších outdoorových predajni na Slovensku. Keď Rysy predávajú, rýchlo sa zapoja aj ostatné outdoor predajne. Bene nohavice v Poprade, v Crystal Ski v Jasnej, na Štrbskom plese… my sme nestíhali dodávať a oni do toho obliekli celé Tatry.

Potom sme chceli inovovať. Začali striekané bavlnené letné nohavice, maskáče, … my sme vlastne vybudovali firmu na základe obyčajných nohavíc z bavlny.

Hovorite o nohaviciach, ale dnes vás všetci odporúčajú na základe kvalitných kabátov a mikín….

Vzlety, nadšenia, pády

My sme prežili kadečo. Okrem úspechov aj krízy.

Taká prvá kríza bola v r. 2004, keď sme začínali so zahraničím. Ako samouci. V tom roku bolo na ISPO  (najväčšia outdoorová výstava v Mníchove) všetko hnedé. A my sme v nádeji objednali hnedý diftin, hnedý menčester a veľa… A na Slovensku po tom ani pes neštekol. To bol prvýkrát, ani neviem, ako sme prežili.

Potom prišla kríza 2009. Klesla návštevnosť Tatier, mali sme tam milióny našité a predalo sa menej ako 30%. Nemali sme ani na chleba, kolega ekonóm odišiel z firmy: „To je koniec“, povedal.

A ja som opäť nanovo začal.

Hľadal som výrobný program. Ľudia,… ktorí mi pomohli… (slzy v očiach) museli ísť na úrad práce. Nakoniec som našiel nejakú robotu a začali sme všetko stavať odznova. Otvorili sme vlastnú predajňu v Spišskej novej Vsi, podnikovú predajňu priamo v prevádzke, spustili sme e-shop a internetovú stránku, … ľan, bavlna, vlna a všetko možné prírodné. To bolo moje.

A zrazu prišli umelé materiály: Goretex, Windstoper a všetko… a oni… neskutočne začali masírovať trh. Predaje umelých materiálov išli hore a prírodné materiály akoby zaspali dobu.

Základ je materiál.

Tak sme dlho hľadali až sme sa dopracovali ku TECNOWOOL. Je to talianska značka. Čo sa týka textilu, jedna z najlepších na svete. Porozumeli sme si a vznikla veľmi dobrá spolupráca. Rozbehli sme sa. Prírodné materiály a syntetika v jednom. Bolo to tam. Reštart.

A zrazu sa začali tie prírodné materiály znovu zobúdzať.

Nový marketing. A ja mám rád prírodu. Prírodné materiály, tú slobodu. Voľnosť. Dýchateľnosť. No a ten TecnoWool a v ňom to prírodné a umelé, to dobro a zlo prestali zrazu v mojej hlave bojovať a začali sa dopĺňať. Aj jedno aj druhé má svoje silné stránky. Podobne ako minulosť a budúcnosť. To sa dopĺňa,… toto všetko už nebojuje, ale začína sa spájať.

Tá myšlienka sa mi veľmi páčila. Materiál mi sadol. No a keď som to začal nosiť… a to poviem pravdu, že každý druhý zákazník básni o tom materiáli…. Aj teraz tu bol jeden. Hovorí: „Ten váš materiál má veľmi dobrú klímu. Ochráni proti vetru, proti vode a má neskutočnú dýchateľnosť.“

Aj ja som bol spokojný, aj zákazník prišiel na to. Na prvom mieste je vietor. Na druhom mieste je ľahkosť, na tretom mieste je jednoduchá údržba, až na štvrtom je proti vode. Lebo aj keď si vlhký, proti vetru si chránený.

Som zistil, že všetko čo potrebujem k životu mi tento materiál spĺňa.

A potom sme začali vyrábať.

Dámske kabátiky si získali najväčší ohlas. Žena v tom dobre vyzerá, dobre sa cíti. Ona sa na začiatku ani nezaujíma, že to je funkčné, ale že dobre vyzerá. Strihovo jej to sadne a môže ísť do lesa, ale aj do mesta. Takže toto je hlavný smer.

Neskôr sme chceli vstúpiť na český trh. A zvolili sme zlé obdobie. Znova mi pomohla rodina, kopec kamarátov, ale vstúpili sme tam v lete. Chceli sme zachovať celý výrobný program. Tak nejakým zázrakom sa nám to aj podarilo.

Našili sme a vstúpili sme tam.

V tom roku nebola žiadna zima. To bolo v roku 2013 a jednoducho obrovské náklady. Dvaja obchodníci, cestovanie a obchody sa neurobili. Zmapovali celý český trh.

Mali sme kontakty, ale obchodníci začali plakať … nepredávalo sa. A rok na to, až do decembra nepadla ani kvapka snehu. Takmer nič sa nepredalo.

Vtedy mi dcéra povedala. Tovar sme mali, nemali sme peniaze:

„Poďme na jarmoky“

Dcéra. Ona ma na to nahuckala. aj na tu Českú republiku. Tak sme išli. Do Terchovej. Vtedy tam boli Jánošíkove dni. A za tri dni sme urobili tržbu 7000 €. Bola to veľmi dobrá reklama, ale najmä skúsenosť ľudí. A pre nás priama reakcia.

A na tých jarmokoch. Taká energia, sila, vieš, keby neboli tie jarmoky, tak my už tu nie sme.

Zákazníci vám nedávajú len peniaze, ale aj energiu. Oni a my. Z toho ide obrovská energia. Výrobca. Zákazník. BUM. Spájať sa. Žiadne medzičlánky.

Slovenskú odevnú výrobu ktorá v podstate z ničoho vznikla nie je ľahké udržať. Ľudia nám začali odchádzať a v podstate my sme sa o 50% zmenšili. Ostali ti skalní. Ale tá energia a vysoká kvalita, ti koncoví zákazníci nás držia.

Zastavme sa ešte pri tých folklórnych motívoch

Ja som sa nikdy moc neučil. Na niektorých hodinách to bolo utrpenie. Ja som chcel reálny život. ZÁŽITKY. To bolo čosi pre mňa.

self made man

… vytvárať niečo, robiť čosi,tvoriť a radovať sa. Peniaze neboli podstatné…. Keď som začal podnikať jedna kamarátka mi dala knihu o podnikaní. No a ja som objavil ako že Ameriku.

A zrazu som začal čítať o marketingu, riadení, Napoleona Hilla, Carnegieho, Ziglara, v podstate kopu, kopu kníh. Dostal som sa do stavu, že som prečítal skoro všetko čo prišlo na trh. A nakoniec som prišiel na to, že sa točím v kruhu.

Už mi to nič nedávalo.

Začal som čítať Dalajlámu, Gándího. Oni boli najviac medializovaní. Až som narazil na jedného, nebudem ho menovať a zrazu sa mi otvorilo niečo nové. Harmónia, kľud, sústrediť sa na podstatné. Prestal som hľadať nové materiály, produkty, začal som hľadať podstatu, vnútornú kvalitu. Tu som objavil vlastne 4 živly. On ich pomenoval. Zem, voda, oheň, vzduch. Každý predstavuje zložku prírody a tomu som rozumel. Tým žijem. A chcel som to zdieľať ďalej.

4 živly

Vyrastal som na Hornáde v Slovenskom raji. VODA. Cele detstvo vo vode. Keď som chytal ryby, tak len tak, bez ničoho do rúk,… aj dve tri minúty, bez vzduchu pod vodou, ale to je zas na ďalšiu tému…. VZDUCH to je ďalšia téma. OHEŇ. Rozkladám ho vždy keď mám príležitosť… ZEM veľmi rád kopem v zemi a to mi príde ako kus života. Jar, leto, jeseň, zima. V podstate Ježišov kríž. Vertikálny a horizontálny. Duchovne a materiálne. A to je taká skladačka, toto je život, všetko… Keď sú živly zdravé aj ľudia sú zdraví.

4 živly.  Dať tu symboliku na naše veci.

A túto symboliku som chcel dať na naše odevy. Aby tie naše výrobky zvyšovali povedomie o prírode, o živote, o svete. Dnes deti mobily, televízor, to všetko podstatné je pri tých technológiách zabudnuté.

Tiež sme používali na výšivky názvy slovenských miest. No a potom,….

folklór

Láska k tejto zemi, k našim otcom, k našim tradíciám. Tu vždy bolo veľa dobrého. Obrovské množstvo dobrého. Našich otcov, dedov,…. Vracať sa naspäť, lebo tu všetko dobré bolo. Nie že len plytvanie, kupovanie, mobily, sebectvo, prachy a život, neživot. Tu bolo oveľa lepšie ako je teraz. Samá radosť, samé zážitky, ľudskosť, ochota, otvorenosť, dobrota no však nemusím rozprávať. Kupovanie veci vám to nenahradí.

A to som nevedel, že čo sa tu spustí. Aj ten folklór sprofanujú. Že „Zem spieva“ medzitým reklamy a pomaly otvoríte záchod a máte tam ľudové výšivky.

Ja vidím inde cestu.

V tirolských alpách horolezci, kamaráti, nosia toto… A držia si tradíciu. Chránia si zvyky. Krajinu. Toto je pre nich niečo naj. A nielen všetko zneužiť vo vlastný prospech.

Horali v Alpách chodia bežne v krojoch. Hrdí na svoj kraj. Kvalitné. ručne vyšívané, nezničiteľné veci.

Dnes viem, že som mal viac počúvať to srdce.

A dnes už vnímam svoju úlohu. BENESPORT. Udržať to. Tradície a kvalitu. A aby boli aj pokračovatelia mojej myšlienky. Lebo najväčšie bohatstvo v našej firme sú tradície, kvalita a stroje. Ja nemám v podstate nič. Ale aj tie stroje,… ak nebudú šiť, tak majú nulovú hodnotu.

Cítite sa byť horal a športovec?

Viete, ja som človek. A ja mám také zážitky, aké možno nikto nemá. Som taký samotár. Keby som natočil tie veci, čo som zažil, tak to by dačo úžasné bolo.

Máme za domom Slovenský raj. Teraz som sa ráno na štrkoviskách kúpal pri Svite (marec), v januári sme sa v ľade kúpali. Išli so mnou susedia v januári. Aj manželka, aj dcéra a oni normálne so mnou na holáky vošli do tej vody. No neskutočná sila. Energia. A teraz ideš po slovenskom raji, vidíš stáda jeleňov a zveri,…. Rád chodím sám a viac cítim, že som súčasťou prírody. Rád chodím potme v lese bez baterky. Večer aj ráno, v zime, za dažďa. Už len byť súčasťou toho je zážitok. Zakaždým iný, nový. Alebo na bežkách. Ideš večer o šiestej, žiaden turista, nikde ani nohy,…

Slovenský raj

Raz som tak šiel na Grajnari, pohodička, sám, bez baterky, bez psa, bez nikoho, o pol siedmej…. Také desaťkilometrové trasy máme. Do polovičky romantika. Od polovičky ako pán Wolodyjowski v tom poľskom filme…. tam sa mi zjavila svorka vlkov. Normálne. Ja som nevedel, čo sa so mnou deje. Len som pozeral či sa nezjavia. Zrazu medveď sa mi zjavil v mysli. Otočil som sa a z desiatky som zrobil pätku. A prvú vec čo som urobil, som vletel do auta a som sa zamkol.

To je tá myseľ. Tá sila, ten filmový priemysel. Niekde to drieme a nás ovláda. A to som normálne nechápal, čo to so mnou vtedy urobilo. Polovička kilometrov. Jak tá myseľ udrie na človeka.

Prečo by si ľudia mali kupovať produkty Benesportu? V čom sú výnimočne a v čom jedinečné?

Nemôžeš dať jednoduchú lacnú cestu. Kvalita a spokojnosť zákazníka. Proste vždy na prvom mieste je blaho zákazníka a toto hovorím aj manželke: „Uši si ty a ak budeš spokojná sama, môžeme to vyrábať.“

Musíme byť spokojní, to je základ.

Ja som náročný zákazník, nemôžem to ošidiť. Nemôžem isť do Číny, kúpiť lacné veci, nahrážky…. a ja vidím jasnú cestu.

Slovenské obchody padajú. Všetko sa globálne sieťuje. Všetko sa kupuje na chvíľu. A vyhodí. Kvalita sa nenosí. Jedinú šancu k zákazníkovi má výrobca na tých jarmokoch. Tam si ľudia dobre rozmyslia, čo chcú.

Na trhu sú veľké tlaky. Ale to nie je cesta podporovať len veľké zahraničné nadnárodné korporácie. My musíme podporovať aj malé a stredné firmy. Tie donesú namiesto uniformity výnimočnosť a jedinečnosť. Stredná firma ktorá sa môže aj nadýchnuť. Má ekonomiku, zázemie, marketing, právny systém a nie že ten štát ju iba ničí. Lebo ten samotný výrobca je v slovenskom systéme úbožiak. On sa nevie brániť stále novým predpisom, úradom, požiadavkám, nemôže aj vyrábať, aj sa brániť tomuto molochu. A to sa týka nielen priemyslu ale aj prírody a jedla. Nemôžme si všetko spod zadkov rozpredať.

O ekonomike

Ekonomiku vnímam tak, že koľko robíme. Koľko relaxujeme alebo si žijeme, bavíme sa, naberáme energiu, aj koľko spíme. Všetko v rovnováhe. Dnešný svet… Ako ľudia žijú? Ako utekajú do zahraničia? Majú síce domy, ale nemajú domovy. Tu majú korene. Ale nemajú spoločné zážitky, chýba šťastie, vzťahy.

Premena

Ráno vstávam o štvrtej, líham o siedmej. Ako predkovia. So slnkom vstať, so slnkom spávať. Viete aká to je sila? Paráda. A žiť spolu. Tu dedo, tam babka, tu ja. Bol som z kopy vnúčat, ale vždy som bol kráľ, lebo sme bývali pri babke a dedovi. Kedykoľvek som prišiel, vždy mali na mňa čas. A mne sa vynárajú tie príbehy s mojim dedom a babkou. Mal kožený remeň na ktorom brúsil britvu s ktorou sa holil. Bol to rituál. Nemal holiaci strojček. Jeho holenie bol zážitok. Hodinu sa holil. Všetko mal poruke a dokopy nič navyše nepotreboval. Nemal plne šuflíky harabúrd.

Ja som zistil, že otroctvo si sami vytvárame. Samé šuflíky, samé kľučky, zámky, samé dvere, ploty, samé bariéry, samé obrubníky, zábrany, samé príkazy, obmedzenia, čiary, kamery… Čo som otrok?

Pre aký tip športov je Benesport oblečenia určené?

Keď sme začali šiť, nemal som určenú konkrétnu skupinu ľudí. Proste kvalitné veci do prírody, ale aj do mesta. Dnes sa to prelína. Ale život to nejak priniesol. Outdoor, turistika,… Tým, že som s prírodou ustavične prepojený, žijem s tým denne, Benesport sú veci, v ktorých sa v prírode perfektne cítiš a pritom dobre vyzeráš. Cena a kvalita. Dobre sa cítiť tam vonku v prírode, ale aj v meste. Aj v pľušti a nečase. Veľa športovcov chce kvalitný športový materiál aj na bežné nosenie … a v tom sme dobrí.

A čo bude ďalej? Ideme trochu do neznáma, naša paleta tvorby sa výrazne zúži, budeme sa sústrediť iba na creme de la creme, na to najlepšie z najlepšieho. Vieme, v čom sme dobrí a čo vieme robiť originálne … chceme ostať jedineční i za cenu, že si zákazník za náš produkt priplatí … veru, my nechceme a nebudeme konkurovať obchodným reťazcom, masovej výrobe …

Dávať prácu ľuďom v Slovenskom raji, robiť kvalitu … podporovať udržateľnosť. Naše bundy, kabátiky …. majú dlhoročnú trvácnosť, tým, že všetko vyrábame na Slovensku … nezaťažujeme prírodu zbytočnou logistikou … nechceme ísť vyrábať do Číny. Čaká nás náročné obdobie … nevieme čo bude. Ale veríme … a vidíme, že čoraz viac ľudí vyhľadáva lokálne podukty, naše, pravé slovenské …. tak hádam aj naše „odevy z Raja“ objaví čo najviac ľudí. A ktovie, možno raz aj slovenský olympijský tím oblečieme.

Benesport


Dovetok autora. Benesport nás presvedčil a stal sa partnerom výzvy 7 kopcov 3 jazerá. Na čo sme patrične hrdí. Tento rozhovor mal byť pôvodne o textile a oblečení. Jeho zásadné presahy ho však posunuli niekam inde. Niekam do životného príbehu, skúsenosti, úprimnosti a lásky k prírode, krajine, priateľstvu, hodnotám a tradíciám.

Ak chcete vedieť viac o materiáloch, technických parametroch, strihoch a ponuke Benesportu, jednoducho kliknite sem BENESPORT.

Značku Benesport môžete nájsť aj na FB a Instagrame.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *