Bicyklom cez Transalpinu a Transfagarasan 1

Rumunské ikonické cesty Transalpina a Transfagarasan som mal v oku už pár rokov, ale až v roku 2018 som začal zvažovať ich prejazd na bicykli. Nakoniec som na dovolenku uprednostnil Alpy a nechal to na ďalší rok. Keď sa v januári objavila ponuka na prejazd Rumunskom s doprovodným mikrobusom, neváhal som dlho. Okamžite som bol prihlásený na júlový cyklovýlet. Bicyklom cez Transalpinu a Transfagarasan.

Po Rumunsku 400 km za 4 dní

Trasa vyše 400 kilometrov po asfalte za 5 dní. A ja som mal jedinú otázku, či to absolvovať na mojom celoodpruženom bicykli alebo hľadať nejakú alternatívu. Pol roka som preklikával ponuky crossových, cestných, gravelových bicyklov, aby som nakoniec asi týždeň pred výletom kúpil v miestnom obchode v Banskej Bystrici cross značky Dema. Taký obyčajný, presne na podmienky Rumunska 🙂

Niekoľko mesiacov pred odjazdom sme 9 členná posádka výletu vytvorili skupinový chat na Messengeri a diskutovali o výlete. Až prišiel júl, a zrovna v deň keď som kúpil bicykel prišla večer správa. Auto sa pokazilo a jazda sa ruší. Nálada celý víkend pokazená, ale v pondelok sme spoločne narýchlo vybavili náhradné auto z požičovne a o týždeň už nakladali bicykle a vyrážali smer Rumunsko.

Deň nultý – Slovenská etapa

Odchod bol plánovaný buď z Bratislavy, alebo z Fiľakova, odkiaľ bol organizátor výletu Jožko. A z Banskej Bystrice to mám bližšie do Fiľakova, takže som si naplánoval svoju nultú etapu ako jazdu na bicykli z Banskej Bystrice do dedinky Vidiná pri Lučenci, kde mám chalupu, aby som sa nasledujúci deň dopravil k miestu odjazdu. Vlastne som si tak chcel otestovať nový bicykel, navyše naložený všetkými vecami na týždňový výlet. Bola to moja prvá jazda, počasie malo byť nevyspytateľné, a na leto chladné v horách od 3 do 12 stupňov, takže som bral aj nejaké oblečenie do dažďa a zimy.

Cez Slovensko

Samozrejme som nešiel po hlavnej ceste, ale cez krásne kopčeky po dedinkách a lazoch v okolí Detvy a Budinej. Celkom dobrá príprava na rumunské prostredie, čo myslíte?

Aj počasie ma vyškolilo, najskôr teplo, slnko, potom búrka, dážď a ochladenie, ktoré som musel prečkať asi hodinku v lese niekde na Budinských lazoch. Dorazil som napriek tomu pohodovým tempom do cieľa, aj s návštevou Ružinej, kde som si dal tradičný langoš.

Celkový sumár za deň: 83 km a nastúpané 900 m

Ďalší deň nasledovala cesta do Rumunska, ráno som sa teda pobalil na chalupe, ešte som predsa vybalil nejaké veci, aby bol presun jednoduchší a za hodinku som bol vo Fiľakove. Tu ma už čakali okrem Jožka tiež kamoš Martin (poznáme sa dlho, ale skôr z online priestoru) a ďalší spolucestujúci Jaro, s ktorým som sa zoznámil 2 týždne skôr pri zoznamovacej jazde na Kráľovu Hoľu.

Netrvalo dlho a dočkali sme sa odvozu, ďalšími spolujazdcami boli Matúš, Vlado, Gyozo a jediná odvážna žena Alenka. Šoférom bol Viktor, ktorý organizuje cyklovýlety na Balkán už roky, a mal nám zabezpečovať nielen doprovodné vozidlo, ale aj priebežne ubytovanie. Cesta ubehla bez problémov, dokonca sme cestou fandili Saganovi v jednej z mnohých etáp na Tour de France.

Večer sme sa ubytovali blízko mesta Šebeš a plánovali prvý deň. Ubytovanie v súkromí u milého domáceho pána, aj s raňajkami za cca 9 Eur na osobu.

Deň 1 Ochutnávka Transalpiny

Po raňajkách a rýchlom dokúpení zásob na cestu, sme vyrazili na prvú trasu. Dnes to malo byť dlhé celodenné stúpanie v dĺžke takmer 80 kilometrov, sám som nemal predstavu, čo nás vlastne čaká.

Cestou ale bolo pár komerčných mieste so stánkami, od suvenírov, cez rôzne gýče až po miestne fajnotky. Napríklad som tu jedol asi najlepší langoš v živote pri Lacul Oasa 🙂

Bolo to však celý deň mierne stúpanie, krásnymi dolinami popri niekoľkých priehradách až na vrchol – kde vlastne nič nebolo, len jedna pasúca krava 🙂

Len posledných pár kilometrov zjazdu, kde zrazu skončila asfaltka. Skončili sme v nejakej rekreačnej oblasti, resp. kempe blízko rieky Lotru. Spali sme v celkom luxusnom hoteli Alpin*** za 12 Eur na osobu. Aspoň sme vysušili všetky veci po celodennom mrholení.

Celkový sumár za deň: 85 km a nastúpané 1700 m

Deň 2 Vrchol Transalpiny, takmer

Ráno sme sa zobudili do prekvapivo slnečného dňa, lebo predpoveď na celý týždeň bola skôr daždivá a chladná. S radosťou sme sadli na bicykle a obdivovali krásnu dolinku rieky Lotru, pokračovali sme ďalej na juh k vrcholu Transalpiny. Dnes sme v pláne okrem vrcholu aj presun k Transgarašu, takže bolo treba vyraziť čo najskôr. Veci zostali na hoteli, že sa ešte z vrcholu vrátime a možno dáme sprchu pred ďalšou cestou.

Stúpanie bolo čoraz ťažšie, už to nebola taká lahoda ako predošlý deň a museli sme častejšie čakať. Premávka však prekvapivo nebola taká hrozná a áut bolo pomerne málo. Na ceste sme skôr stretali zvieratká všetkého druhu, veď sme v Rumunsku.

Postupne prišli miesta a stúpanie, kde sme prevetrali najľahšie prevody. Napriek tomu ja osobne som zvyknutý na väčšie kopčeky. Trasu som si užíval aj keď počasie sa už postupne zhoršovalo.

Po asi 15 kilometroch a 750 nastúpaných metroch sme dosiahli vrchol – trhovisko so suvenírmi a jedlom. Nechýbalo už veľa k ikonickému ozajstnému vrcholu – serpentín Transalpiny. Ale nebol čas, prichádzali prvé kvapky a tak padlo rozhodnutie návratu do doliny a presunu ďalej. Škoda, ale aspoň mám ešte motiváciu sa vrátiť a vyšlapať si to až k týmto serpentínam v pozadí.

Návrat k hotelu bol mokrý, veľmi mokrý. Prišla taká búrka, že sme ani nepotrebovali sprchu na hoteli 🙂 Skôr išlo o zdravie, a tak sme prehodili suchšie veci a vyrazili popri jazere Lacul Vidra.

Lacul Vidra

Čakalo nás ešte jedno menšie stúpanie a potom očakávaný zjazd vyše 30 kilometrov, alebo skoro 50 kilometrov až do dnešného cieľa za mestom Brezoi. Trasa by to bola fajn, ale v celodennom daždi a chlade sme toho mali večer dosť.

Spali sme znova takom mini súkromnom penzióniku za cca 8 Eur na osobu.

Bicyklom cez Transalpinu a Transfagarasan

Celkový sumár za deň: 109 km a nastúpané 1300 m

Deň 3 Presun v daždivý deň k Transfagarasan

Už ráno mrholilo, kým sme zjedli raňajky, začalo poriadne pršať. Dnešné etapa mala byť pomerne nudná, ako presun k Transfagarašu. V tomto počasí a po hlavnej ceste by to nebol dobrý nápad. A tak sme naložili bicykle na auto a absolvovali asi 50 km radšej v aute. Bicykle sme osedlali až v dedinke Aldesti, kde už bola menšia premávka a prestalo pršať.

Podľa plánu to dnes bolo znova takmer celú trasu do kopca, cez 2 menšie hrby až pod štart cesty Transfagarasan v dedinke Arefu. Putovali sme rumunským vidiekom, obdivovali miestnu architektúru a užívali si znova kopec zvierat pri ceste, aj na ceste.

Čo bolo horšie, znova začalo pršať a tak sme znova dorazili do cieľa mokrí. A to sme ešte prečkali asi hodinu na parkovisku pred potravinami v Curtea de Arges. Počasie proste tomuto výletu neprialo. Po tejto ľahšej etape ešte zostal čas, a tak sme večer urobili menší výlet autom. Pôvodne bol plán navštíviť Drakulov hrad nad dedinou, ale bol zavretý z dôvodu veľkého počtu medveďov v okolí.

Drakulov hrad

To nás pred ďalším dňom trošku vystrašilo, veď takmer v každom videu z tejto trasy je medveď 🙂 Tak som aspoň dúfal, že konečne aj moja GoPro niečo natočí. Tak sme si aspoň boli pozrieť trasu, čo nás čaká ďalší deň.

Ten vrchol v pozadí, tam niekde je náš cieľ na zajtra. Ubytovanie v súkromí bolo super, milá domáca dokonca pozapínala kúrenie, aby sme si znova vysušili všetky veci, a to znova za cca 7 Eur na osobu.

Celkový sumár za deň: 50 km a nastúpané 700 m

Bicyklom cez Transalpinu a Transfagarasan: pokračovanie Deň 4: na Transfagaras >

Kardionápravník

Kardionápravník 2024

Po svojich alebo na bicykli. Rozhýbeme ťa. Nakazíme ťa endorfínom, pohybom a zdravým životným štýlom.

Pošli ďalej
Matej Melicher
Matej Melicher

Náruživý cyklista, cykloturista, cestovateľ a občasný bloger :-)

Articles: 20