Hrebeňom Čergova na Čergovský Minčol

Turu začíname v dedinke Čirč, od smeru Stará Ľubovňa. Dedinka je na rusínsko poľskej hranici. Značka začína na začiatku Čirča. Pokračujeme dolinou Soliská po zelenej značke. Kráčame lesnou cestou k chate Manková, prebrodíme potok a začína riadne stúpanie na Uhlisko.

Vyrážame z dedinky Čirč

Minčol

Pod Uhliskom nás chytí dážď. Chodník vedie krásnym listnatým lesom. Lúky sú plné kríčkov čučoriedky. Začína padať hmla a vietor. Škoda lebo sa blížime na vrchol, ktorý sľuboval krásny výhľad.

Plné čučoriedok

Na vrchole Veľký Minčol 1157m stojí krásny stĺp. Na každej jeho strane je iný erb mesta.

Prejdeme na žltú značku do sedlo pod Minčolom. Pokocháme sa nádherným pralesom. Prestáva pršať. Vraciame sa späť na zelenú. Hrebeňovka Čergovom je spletitá. Je tu veľa chodníčkov: na Bardejov, na Milpoš, Kamenica, Jastrabie. Nás ďalší cieľ je Malý Minčol.

Malý Minčol

Na chodníčku je čoraz viac jeleních a medvedích značiek. Sme ostražití ale pokračujeme. Pískame, aby sme dali vedieť, že aj my sme tu.

Na Malý Minčol sme prešli červenou, ale tu sú už chodníčky 3-4. Značky ukryté za listami stromov už treba hľadať. Ísť najviac udupaným chodníkom. To je jelení. Skúšame druhý ušliapaný v tráve. Medvedie lajná pribúdajú 4-8-12,… vravím: „to je medvedí chodník, modrá nikde“. Zrazu začujeme mrmlať maca. Je niekde medzi stromami a mieri dolu kopcom. Zostaneme stáť. Počkáme nech ide dolu. Veď on je tu doma. My sa musime vrátiť hore kopcom, k poslednej modrej značke. Tu hľadáme správny chodník. Vravím: „My musíme ísť este hore vyššie, až na ten kopec“ ale najmenej viditeľný je práve ten náš. Hurá. Našli sme značku. Stromy su tak krásne zazelenané, že značky naozaj s nami hrajú hru na slepú babu.

Poznámka. Viete ako sa chovať pri styku s medveďom? Odporúčania tu.

Na Ruskú Voľu

Prešli sme Murianik, 1002 m n.m. Prechádzame čučoriedkoviskom, takou jedálňou medveďov. Sme na Sedle pod Dlhou vo výške 900 m n.m. Keďže Je tu viditeľnosť najlepšia, dáme čaj, niečo pod zub a pokračujeme na vrch Dlhá 1007 m n.m. Stretneme jeleňa, srnku, ale stále cítime aj iných susedov. Pískam, hvizdam a macovia sa nám vyhýbajú. Netreba sa báť, treba ich rešpektovať. Konečne prídeme na rozcestie, kde sa červená lúči s modrou značkou. Pokračujeme po modrej.

Nádherné farby zelene

Smer modrá Ruská Voľa. Znovu začína pršať. Púšťa sa riadny lejak. Dáme pršiplášť. Ideme cez hustý les, sú tu aj veľmi staré stromy. Chodníček je strmý. Aj tu je veľa jeleňov. Zrazu vídeme z lesaa popri malom potôčiku ideme cez lúku. Už len objaviť dedinu. Prejdeme popri starom JRD. Už vidno strechy domov, víta nás dedinka Ruská Voľa. Pokračujeme po hlavnej popri hranici s Poľskom Leluchów, smer Čirč.

Čergov

Čergov je krásne pohorie. Je tu ticho, vonia tu les, turistov je pomenej a okolie… A máte čo objavovať. Hrad Stará Ľubovňa, zrúcanina hradu Plaveč, Kamenica, Jarabinský prielom,…

Čirč je krásna rusínska dedinka. Ľudia sú tu milí, oplati sa prísť aj na víkend. Jeden deň je málo na tento krásny kút východného Slovenska.

Stále nemáme dosť, tak ešte vybehneme do dedinky Plaveč na zrúcaninu hradu. Je z nej nádherný výhľad na rieku Poprad a na Poľsko.

Určite sa na východ ešte vrátime.

Estel Samolejová

Turistika je to, čo milujem? Rada spoznávam krásy Slovenska.