Kalorické zamyslenie 2

by

Grafy nepustia. Koľko stlačíš, toľko priberieš. Hoci je  internet plný kalorických kalkulačiek a skvelých dietových rád, moc to na naše hlavy nezaberá. Zázračné diety, doplnky a budúce predsavzatia sú stále obľúbenejšie, ako sebadisciplína a pevná vôľa teraz.

Cez Vianoce som dva krát počul, že sa to nedá. Źe sa nedá zhodiť viac ako 10 kg, lebo to, lebo ono, …. Mám na to jednu odpoveď. 52 kg išlo v čerty. Lebo som chcel, nepindal a niečo preto urobil. Tak sa to dá …

Hlavný problém je v príjme. Ostatný rok som aj ja pribral 2 kg naspäť. Makal som ako čert, vyhováral som sa na kadečo, ale nepriznal som si to najpodstatnejšie. Prestal som kontrolovať príjem. Ten kalorický. 🙂

Vráťme sa preto k matematike.

kz-orechy

Skúsme také oriešky. Mohli by sme byť presní, a menovať jednotlivé druhy, ale načo. Všetky orechy sú kalorická bomba, ktorá vám už pri jednej hrsti dodajú toľko energie, ako polkilový tanier kvalitného obeda. Dať si trochu vlašských orechov na raňajky je super zdravé, oveľa zdravšie ako ládovať do seba tony presolených arašidov, mandlí alebo pistácií. Všetky orechy majú niečo spoločné. Vždy tlačíte do seba najkalorickejšiu bombu, akú si viete predstaviť.

Omega, neomega, predstavte si, že pri poháriku vám ruky zabehnú a vy stlačíte 100, 200, 400 g orieškov. Veď sú slané. A zapijete ich. Najlepšie alkoholom. Viete, prečo v dobrých krčmách dávajú oriešky k pitiu zdarma? Nie sú hlúpi. Vedia, čo robia. Na počte vypitých drinkov sa to prejaví.

kz-dort

Aj keď to znie akokoľvek neuveriteľne, zákusky, torty a sladké nemajú ani polovičnú kalorickú silu orechov. Na druhej strane majú veľa cukru. A na cukre sme závislí. Cukor je prakticky všade, je to droga. Bez akejkoľvek pridanej hodnoty. Stoly sa pod koláčm a zákuskami najmä cez sviatky prehýbajú. a my si pomaly zvykáme.

Do tejto kategórie zaraďme aj všetky sladkosti. ktoré tak radi po obede dávame. Všetky presladené stužené tuky ako Milka čokolády, Horalky, Snickers, Bounty, atď… keksíky, čokoládové tyčinky, ktorých obaly nás a najmä naše deti denne presvedčujú, aké sú dobré a vlastne zdravé.

Pred sto rokmi bola spotreba cukru na osobu priemerne 1 kg ročne. Dnes je to viac ako 60 kg. Pridajme k tomu vysedávanie a mobilovanie a rovnica sa ihneď vykrivuje nesprávnym smerom.

kz-fruit

Keš som bol ešte tlstý, kamarát mi povedal. Netlač pizzu, daj si jabĺčko. Trvalo mi niekoľko rokov pochopiť, o čom hovoril. Slovenské jablko nám slovákom najviac sedí. Ale neurobím chybu, ak zovšeobecním túto pravdu na všetko ovocie. Aj ten banán má len čosi nad 120 kcal. Ak si dáte (vo všeobecnosti) ovocie namiesto orieškov a sladkostí, gratulujem vám. Práve ste vyhrali. Zabudnite na všetky fruktózové teórie. Akékoľvek jablko, pomaranč, grep, banán je lepší ako solené arašidy, na oleji prepálené chipsy, krekry, torty, koláče, čokolády či iné sladkosti.

Tlačte viac ovocia a váha pôjde dole.

kz-vegetable

A ak to myslíte naozaj, nabehnete rovno na zeleninu.  Posledný rok nosím stále so sebou nožík. Kto by mi na trhu okrúžľal kaleráb, mrkvu a tak podobne. „Kukni, co žere … “ pamätám, ako pred troma rokmi na mňa pozeral jeden hodne pribratý mladý pár, keď som si dal namiesto obeda surovú brokolicu s mrkvou 🙂 Už od detstva milujem vytiahnuť mrkvu zo zeme, opláchnuť ju v bečke s dažďovou vodou a hneď zjesť. Stred bol vždy sladší, neskutočne chutný…

Dnes už nechodíme na trhy, neťaháme zeleninu zo zeme, máme svoj hypermarketový komfort … ktorý sa ale nedá jesť. (iba povzdychnutie) 🙂

Jedzte zeleninu a určite schudnete. Mal som pripravených ešte veľa ďalších porovnaní. Veľa kecov. O tom, že je dôležité vybalansovať príjem a výdaj. Nakoniec to zhrniem v kocke.

  • Netlačte.
  • Netlačte sladké. Nebuďte otrokom sladkého.
  • Nepite. Pri pití tlačíte slané … oriešky, chipsy, krekry.
  • Obmedzte vysmážané. Obmedzte tučné. Na oleji.
  • Nezobkajte. Nekupujte sladkosti. A ak ich máte, tak ich rozdajte.

A ak už idete na akciu, zjedzte pred tým celý, surový kaleráb alebo mrkvu, kľudne dva. Budete prekvapení výsledkom.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *