Kalorické zamyslenie

by

Pred pár dňami som mal zasvätený rozhovor s kamarátom. Presvedčoval ma, že žiaden Reštart nepotrebuje. Síce má miernu nadváhu (102 kg pri výške čosi cez 175 cm), ale cíti sa nadmieru dobre, zdravo a jesť mu chutí. Podotkol, že už niekoľko rokov sa obmedzuje, napríklad vylúčil množstvo mäsa a tučného a na večeru si dáva skôr ľahké jedlá, ako vyprážaný syr s hranolčekmi, grilované ľahké kuriatko, ktoré občas zaleje pivkom, dvoma, aby mu lepšie trávilo. Poďme sa teda pozrieť bližšie na ten recept na zdravú výživu:

 smazeny-obalovany-syr-238940
  1. Vysmážaný syr …  200 g  …. 1047 kcal
  2. Hranolky … 200 g ….. 759 kcal
  3. Tatárka … 100 g ….. 679 kcal
  4. Obloha (iba na tomto obrázku a ak vôbec, zanedbateľné kalórie)   …. 35 Kcal
  5. Pivo 10 … 0,5 l ….  236 kcal … dve krát dva

Práve ste zbodli pánubohu 2721 kcal.

Vaša denná kalorická dávka by pri veku 45 rokov, váhe 102 kg a výške 175 cm mala byť 1795 kcal. To ste iba večerali a zjedli ste toho toľko, že by to stačilo na dva dni dohromady.

Aby sme bezbolestne spráskali takéto množstvo kalórií, museli by sme

  • 4,5  hod. bicyklovať v poriadnom tempe,
  • behať poklusom 3,4 hod., alebo
  • ísť rýchlou chôdzou 7,2 hod., alebo
  • žehliť a intenzívne doma upratovať 12,2 hod. 🙂

Páči sa vám tá predstava? Veď iba jeden poriadny vyprážaný syr.

Jesť však musíme, tak si skúsime k tejto večeri predstaviť skutočne racionálne alternatívy:

  • Mohli by ste zjesť napr. 12,4 kg čerstvého šalátu (šalát, paradajky, rajčiny, koreniny), alebo
  • 6.1 kg gréckeho šalátu (šalát, paradajky, sušené rajčiny, mozzarella),
  • 2,7 kg tuniakového šalátu (tuniak, zelenina, tofu, olivový olej),
  • mohli by ste tiež zjesť 1,6 kg divinového gulášu, ale bez chleba, resp. 1 kg gulášu s celozrnným chlebom.
  • Tiež viac ako 1 kg šunkovej pizze (šunka, syr, kukurica, paradajkový základ),
  • alebo 2,8 kg rybieho filé s varenými zemiakmi.

Skúsili ste niekedy spratať kilo gulášu? Čo vy na tie čísla?

graf-syr

Nehovoriac o tom, že glykemický index vysmážaných jedál, najmä hranolkov sa väčšinou približuje k stovke, to znamená rýchle vstrebávanie cukrov v krvi, kolísanie cukru a následný hlad. Pekne.

Nie je guláš, ako guláš. Skúsme si priblížiť kalorické hodnoty na 100 g z hľadiska použitého mäsa.

  • guláš divinový ….  138 kcal (kvalitné chudé mäso)
  • guláš hovädzí ….  161 kcal (chudšie mäso)
  • guláš bravčový …. 189 kcal (mastné mäso)
  • guláš segedínsky (smotana a bravčové) …. 276 kcal

Príjemný deň. Povenujeme sa aj pochutinám.

Konzumujte cez Vianoce s rozumom. Nemusíte zjesť všetko, čo je na stole.

  • Jednou z najväčších chýb je ľútosť nad prebytkom jedla.
  • Druhou je neschopnosť prestať jesť, keď mi chutí.

Pre ilustráciu si ešte skúsme predstaviť, že budete celý týždeň večerať iba vyprážaný syr s tatárkou, hranolkami a pivkom alebo zeleninový šalát. Graf vlastne ukazuje rovnicu. Koľko jedla by ste museli prijať, na adekvátny príjem kalórií.

graf-syr2

Na to, aby ste dostali do seba rovnaké množstvo kalorií, by ste museli zjesť za týždeň buď 7 porcií vyprážaného syra s pivkom, alebo 86,8 kg zeleninového šalátu. Vážite vôbec toľko? Dokážete si to množstvo predstaviť?

Dobrú chuť. … a príjemný advent. 🙂

P.S.

… mimochodom práve som dovečeral kaleráb. Mám ho rád, len tak. Môžete tiež za týždeň zjesť:

  • 92 kg čerstvého kalerábu, alebo
  • 85 kg kyslej kapusty (to je vlastne jeden celý sud týždenne), alebo
  • 101 kg čerstvej mrkvy.

Ale kde by sme toľko mrkvy vôbec vzali? Prirodzene, trochu sme to pritiahli za vlasy, ale matematika nepustí.

Čo tak radšej oriešky, alebo krekry? Veď to nie je sladké.

Dáme aj o tom. Ale až po výstupe na Marhát. Veď viete, hodina pohybu denne.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *