Z Kulháňa na Duchonku, po náučnom chodníku popri železničke

Dnes nás zlákalo spoznať jednu z mnohých turistických trás Považského Inovca. Tak poďte trochu vám ju predstavím a možno aj nalákam na jej osobné spoznanie. Na nohách športová obuv a ide sa. Štart máme v osade Kulháň približne 1,5 km západne od obce Zlatníky pri reštaurácii „Viridis“.

Kulháň

je prírodná rezervácia v pohorí Považský Inovec. Nachádza sa v katastrálnom území obce Zlatníky, okres Bánovce nad Bebravou v Trenčianskom kraji. (wiki)

Pár pohľadov na smerovník a začíname náš výlet cez pohorie k vodnej nádrži Duchonka.  Kroky smerujeme miernym stúpaním do lesa. Košaté stromy tvoria nádherný tieň skoro po celej dĺžke cesty a sem tam presvitajú lúče slniečka. Táto oblasť ponúka mnohé vyznačené trasy pre turistov a cykloturistov.

Napájame sa na lesnícky náučný chodník Duchonka-Kulháň. Po ceste objavujeme informačné tabule, ktoré ponúkajú poučenie o pozoruhodnostiach tohto miesta. Zaujme nás info o duboch v lokalite Kulháň, o kolóniách lesných mravcov či o malej obore diviačej zvery, o lese, o druhoch drevín a iné.

Občas nás zláka okolitý lesík. Vstupujeme medzi stromy s nádejou, že budeme mať šťastie a nazbierame aj huby. Zopár jednotlivcov z našej skupinky sa na chvíľu viac vzdiali od nás. V hlave mi prebleskuje myšlienka  „hádam sa nik nestratí“. Dary lesa v podobe jedlých húb sa nám nedarí nájsť. No zopár nejedlých krásavcov sme videli.

Na Železnicu rozbočka

Železnica

Cesta vedie terénom hore aj dole a opäť hore a dole, až prichádzame k malej lúke. Pokračujeme okolo nej ďalej cez mostík ponad rieku Železnica.

Železnica je potok v severnom výbežku Podunajskej nížiny. Na hornom toku preteká lesnatým prostredím, po vstupe do nížiny napája vodnú nádrž Duchonka.

Po prekročení potoku sa začínajú objavovať upravené časti krajiny s chatami a domami. Dostávame sa k zastávke autobusu (Prašice, Duchonka, polesie) a k turistickému smerovníku.

Pokračujeme lesnou cestičkou asi 600 m okolo čiastočne schovaných malých chatiek v lese. Bohatý les sa začína prerieďovať. Dorážame k pláži, ktorá sa nachádza na západnej časti vodnej nádrže.

Duchonka

V srdci brezového hája, v severnej časti obce Prašice, v blízkosti 17 ha veľkej vodnej nádrže, sa nachádza rekreačná oblasť Duchonka, V súčasnosti je možné pobyt pri vodnej nádrži Duchonka spojiť s možnosťou člnkovania, surfovania a vodného bicyklovania.

Netrvá nám dlho a už sedíme v bufete s malým občerstvením. Vychutnávame si zároveň pohľad na hladinu vodnej nádrže. Po načerpaní nových síl sa poberáme tou istou cestou späť.

Ako kráčame míňame chatovú oblasť a ďalej pokračujeme cez potok. Prechádzame okolo lúky a potom ideme už len hore aj dole a opäť hore a dole :-).

Hneď na prvom stúpaní hore pri okraji lesa zastavujeme. Vidíme krajinnú scenériu ako vystrihnutú z filmu. Naokolo lesy, náletová drevina, uprostred kamenné nástupište a pred ním na podvaloch koľajnice smerujúce už nikam. Pozostatky z Veľkotopoľčianskej priemyselnej úzkorozchodnej železnice dodávajú iskru s nádychom minulosti. Jedna z informačných tabúľ z náučného chodníka tiež prezrádza niečo z histórie železnice.

Z Kulháňa na Duchonku, po náučnom chodníku popri železničke

Prvou a zároveň najväčšou stanicou, výhybkou i nákladiskom v katastrálnom území Zlatník bola stanica Kulháň vybudovaná na tzv. Novej lúke pri starej lesnej ceste spájajúcej osadu Kulháň s polesím Duchonky.

Po malom zastavení pokračujeme a užívame si trasu s nádhernou prírodou navôkol až k reštaurácii, kde náš dnešný výlet začal. Máme šťastie na stretnutia s usmievavými cyklistami, bežcami a turistami.

Pstruhová chytačka na Kulháni

Na pstruha

V reštaurácii v prírodnom prostredí si nachádzame miesto na sedenie v drevených zastrešených altánkoch a už len čakáme na objednané pohostenie. Je to agroturistické zariadenie, ktoré ponúka vo svojej reštaurácii dnes už dosť slávne famózne pečeno-údené pstruhy. Mnaaaaaam:  rybka, chlebík a kyslé prílohy, podľa nášho výberu. Po úžasnom neskoršom obedíku naše dnešné chvíle strávené v pohorí Považského Inovca končia.

Z Kulháňa na Duchonku, po náučnom chodníku popri železničke
Údený pstruh na mede oblaží

Ak chcete aj vy spoznať tieto miesta a absolvovať 10 km trasu s dvojitým jednoduchým prevýšením cca 150 m, tak neváhajte. Zvládnu to naozaj všetky vekové kategórie.

Bea Merely

S úsmevom na tvári ...
Nesnívajme svoj život, ale prežime svoje sny…