Z Perneku na Starý Lom, Hradisko a Tri kríže

Slnečný deň láka do prírody, a tak pri turistickom smerovníku, pred základnou školou v obci Pernek, začíname dnešný výlet. Z Perneku na Starý Lom, Hradisko a Tri kríže. Vyrážame v skorších ranných hodinách, aby nás letné horúčavy veľmi neunavili. Nezabudli sme si do ruksakov pribaliť dostatok tekutín a niečo dobré pod zub.

Od smerovníka prechádzame na druhu stranu cesty, ktorá vedie z Pezinku do Malaciek cez Pezinskú Babu.

Z hlavnej cesty smerujeme k rímskokatolíckemu kostolu Svätého Ducha a asfaltovou cestou okolo cintorína po náučnom chodníku.

Zanedlho sa dostávame k smerovníku Starý Lom, kde je aj to najsprávnejšie parkovacie miesto. (Parkovisko pre ženy – viď. foto) 😇

Parkovisko pre ženy

Starý lom a vyhliadka

Za smerovníkom Starý Lom vidíme detské ihrisko a stúpajúcu cestičku do kopca nad kameňolom. A ide sa… 🔥 Hlboký nádych a skúška našej kondície začala. Hurá len naozaj pár metrov kráčame do kopca a už sa vpravo medzi stromami objavuje malá lúka.

Lúka nad lomom

Neveriacky odbočujeme a prechádzame ňou na samotný okraj, kde sa pred nami ukazuje čaro tohto miesta. Fascinujúci výhľad na obec a Záhorskú nížinu nás hypnotizuje. Sadáme si na kamenné časti, kde si užívame malý oddych.

Z vyhliadky nad lomom

Vychutnávame si výhľad do ďalekého obzoru, kde vidíme neprehliadnuteľné veterné elektrárne v susednom štáte. Vtačí spev, šum lesa a úžasnú prírodu zachytávam, nie len na fotografiách, ale aj na krátkom videu.

Po malej prestávke pokračujeme ďalej do Malých Karpát. Vyberáme sa tou istou cestou späť k lomu a pokračujeme ďalej k nášmu ďalšiemu cieľu.

Zámčisko a vrch Hradisko

Prechádzame rôznorodými cestičkami medzi záhradami domácich a rodinnými domami.

Košato zarastené stromy poskytujú vytúžený tieň a Pernecký potok nám vytvára zvukovú kulisu. Dostávame sa cez najužšiu časť potoka na druhý breh a už len strmším kopcom stále hore a hore.

Prudko stúpajúca uzulinká cestička nie je nič pre ľudí, ktorí neznášajú výšky. Stúpame rovnakým tempom, aby sme túto časť zvládli hravo.

Prichádzame k smerovníku Zámčisko, obec Pernek (318 m n.m.), kde nachádzame hraničný kameň a pokračujeme ďalej bez zastávky.

Po niekoľkých 100 metroch už vieme, že náš smer cesty sa trochu odklonil od plánovanej trasy. Skontrolujeme si podľa navigácie, kade máme pokračovať. Ako správni milovníci lesa ideme krížom cez prevažne bukový a jedľový les.

Nie, nechce sa nám vrátiť na pôvodnú cestu. Tak šliapeme a dúfame, že nakoniec prídeme tam, kam sme mali pôvodne namierené. A naozaj netrvá dlho a už kráčame po turistickom chodníčku až na vrch kopca Hradisko (418 m n.m.).

Na vrchu Hradisko

Drevené sedenie nám ponúka miesto na oddych a donesené občerstvenie dodáva energiu. Už len pokochať sa krásou malej vyhliadky na protiľahlý kopec. Po výdatnom odpočinku sa poberáme späť do obce.

Výhľady z Hradiska

Kráča sa nám veľmi pohodovo. 🚶‍♀️Lesná cesta sa mení na asfaltový chodník a končí až pri hlavnej ceste v Perneku.

Tri kríže nad Pernekom

Na hlavnej ceste prechádzame na druhú stranu a len zopár metrov ideme touto ulicou k odbočke do listnatého lesa. Prudkejšia nástupová cesta do kopca hustým lesom nás navádza tým správnym smerom cez časť Heštún.

Niekoľko zákrut ideme po širokej cestičke a na veľkom rázcestí si jednoznačne vyberáme smer Tri kríže. Zanedlho sa pred nami začína objavovať miesto bez stromom, odkiaľ prichádza záplava svetla.

Čím bližšie kráčame k svetlu, tým ostrejšie kontúry naberá kamenná stavba „trojvršie s dvojkrížom“.

trojvršie s dvojkrížom

Za touto dominantou nachádzame Kaplnku, stĺpy s nikou pre sošku Panny Márie a na záver nás očaria tri mohutné biele kríže.

Tri kríža nad Pernekom sú umiestnené vraj ako ochrana pred každým zlom …

Výhľady od Troch Krížov

Nádherný výhľad na obzor, ktorý sa nám naskytol, je úžasnou odmenou za vynaloženú námahu každému, kto sa vyberie na toto miesto.

Jaskyňa pripomínajúca lebku

Pri kaplnke sme objavili vychodenú cestičku, ktorou sme sa dostali k jaskyni.

Stačí nám iba prejsť pár krokov a vidíme ďalšie dominantné červené kríže. Na konci slepej uličky je jaskyňa plná náboženských predmetov a vyzerá vraj ako zahrabaná lebka v zemi.

Nápis “Prach si a na prach sa obrátiš“ a celé toto miesto je pre mnohých mystické.

Z Perneku na Starý Lom, Hradisko a Tri kríže
Prach si a na prach sa obrátiš

Opúšťame toto miesto a na ceste naspäť sa ešte raz pokocháme fascinujúcim výhľadom do diaľav. Tak a už len návrat k miestu, kde sa naše dnešné túlanie prírodou začalo s malým zastavím na lúke.

Lúka pod Pútnickým miestom

Máme v nohách 8 km s rôznym prevýšením.

Všetky nami navštívené miesta sú jednoducho prístupné pre všetky vekové kategórie, ktoré milujú pohyb v prírode. Doporučujem vám ísť sa na vlastné oči pozrieť, čo okolie Perneku ponúka v Malých Karpatoch.

Bea Merely

S úsmevom na tvári ...
Nesnívajme svoj život, ale prežime svoje sny…