Máte nadváhu? Pomerajte sa

V jednotlivých záložkách vám ponúkame prehľad všetkých základných meraní na obezitu. Sú celkom automatizované, stačí zadať presné údaje.  Máte nadváhu? Pomerajte sa.

Ako schudnúť

Najprv musíte vedieť ako na tom ste. Nasledujúca séria meraní vám dá okamžitú odpoveď, či treba chudnúť alebo nie. Žiadne podmienky ani registrácie, výsledky sa vám zjavia hneď. Nikde sa neuchovávajú. Celé meranie vám nezaberie viac ako 15 minút. Tak veselo do toho. A nezabudnite upraviť jedlá, prijať menej kalórií a začať sa viac hýbať.

A ak sa chcete trochu rozhýbať a hecnúť, zapojte sa do niektorej z našich výziev. Beh, turistika, cyklistika, plávanie. Rozhýbeme vás. 

Index telesnej hmotnosti

(z anglického body mass index) je číslo používané ako indikátor podváhy, normálnej telesnej hmotnosti, nadváhy a obezity, umožňujúci štatistické porovnávanie telesnej hmotnosti ľudí s rôznou výškou.


  • BMI <18,5 Podváha Stredne vysoké zdravotné riziko
  • BMI 18,5 – 24,9 Ideálna váha Nízke zdravotné riziko
  • BMI 25 – 29,9 Nadváha Zvýšené zdravotné riziko
  • BMI 30 – 34,9 Obezita I. stupňa Stredne vysoké zdravotné riziko
  • BMI 35 – 39,9 Obezita II. stupňa Vysoké zdravotné riziko
  • BMI 40 a viac Obezita III. stupňa Veľmi vysoké riziko / život ohrozujúca obezita

Ideálna hmotnosť


Výpočet telesného tuku


Bazálny metabolizmus

Bazálny metabolizmus je množstvo kalórií, ktoré spotrebuje vaše telo v kľudovom stave. Poznáte jeho hodnotu?


Celkovú mieru metabolizmu ovplyvňujú tri základné zložky:

  • bazálny metabolizmus 
  • energia spálená športom a pohybom (ako sa hýbete)
  • termický efekt jedla (zhruba 10% energie spálite trávením)

O vašej nadváhe rozhoduje najmä energetický príjem a výdaj. Platí:

  • ak sa budete prejedať, priberiete (kalorický nadbytok),
  • ak budete prijímať menej kalórií ako spálite, schudnete (kalorický deficit)

Neverte tukožravým dietám ani pilulkám. Hlavne je to o tom, koľko a čoho konzumujete a ako sa hýbete.

Nadváha podľa pásu


WHR (Waist Hip Ratio) sa používa ako ukazovateľ distribúcie tuku v tele.

Meranie sa prevádza podľa rovnakých pravidiel ako pri určovaní veľkosti odevu. Na bokoch v miestach najväčších hodnôt a okolo pása v miestach nad trnmi bedrovej kosti. Obvody meriame krajčírskym metrom s presnosťou na 0,5 cm.

Ste jabĺčko alebo hruštička?

Rozlišujeme dva typy:

  1. Mužský (androidný, jablkový, centrálny) – tuk sa ukladá v brušnej oblasti, typ je zdravotne menej priaznivý než ženský.
  2. Ženský (gynoidný, hruškovitý, periférny) – tuk sa ukladá v oblasti zadku a stehien.

Viac o zdravotných rizikách týchto typov v samostatnom článku  kliknite sem

Výsledky

PostavaPeriférna/ hruškaVyrovnanáCentrálnaRiziková/ jablko
Muži< 0,850,85 až 0,900,90 až 0,95> 0,95
Ženy< 0,750,75 ž 0,800,80 až 0,85> 0,85

Periférna postava / hruška

U tohto typu postavy sa hromadí tuk predovšetkým na bokoch a na zadku. Obvod pása je nepomerne menšia ako obvod bokov. Tento tvar postavy je z veľkej miery podmienený geneticky. V takom prípade je potom snaha o schudnutie v oblasti bokov, zadku a zadku pomerne náročná a vyžaduje vyvážený jedálniček a vhodné cvičenie, najvhodnejšie terapia je lymfodrenáž.

Vyrovnaná postava

Tento typ postavy bývá zpravidla označován jako ideální, tuk se na těle ukládá rovnoměrně. Pozor ale na to že WHR nijak nehodnotí množství tělesného tuku. Stejný WHR index může mít jak štíhlý člověk, tak i ten kdo má větší obvod pasu i boků – hodnotí se pouze vzájemný poměr.

Centrálna postava

U tohto typu sa sa na bruchu hromadia o niečo viac tuku ako by bolo ideálne, obvod pása je síce stále menší ako obvod bokov, ale zdravotné riziko sa už zvyšuje.

Jablko / centrálna riziková postava

Tento typ postavy patrí do najohrozenejšej skupiny. Znamená to, že sa vám na bruchu hromadí príliš veľké množstvo tuku. Medzi hlavné dôvody tohto tvaru postavy patrí spravidla zlá životospráva. Ste jabĺčko alebo hruštička? 

Máte nadváhu? Pomerajte sa hneď a viete ako ste na tom.

Rozhýbte sa s nami

Organizujeme športové výzvy kardionápravník a 7 kopcov 3 jazerá a publikujeme množstvo článkov na témy strava, chudnutie a nadváha. Zapojte sa a sledujte nás.

Radi by ste niečo doplnili? Prihláste sa mailom alebo FB kontom.

Prejsť na začiatok