Máte nadváhu? Pomerajte sa.

Vypočítajte si ako ste na tom a rozhodnite čo ďalej:

  • zapojiť sa do výzvy Kardionápravník (beh, chôdza, nw, bicykel)
  • zapojiť sa do výzvy 7 kopcov, 3 jazerá (turistika, cykloturistika, zážitky, mtb)
  • gauč, televízor a idem priberať v pohode ďalej 🙂

BMI index

Index telesnej hmotnosti (z anglického body mass index) je číslo používané ako indikátor podváhy, normálnej telesnej hmotnosti, nadváhy a obezity, umožňujúci štatistické porovnávanie telesnej hmotnosti ľudí s rôznou výškou.

  • BMI <18,5 Podváha Stredne vysoké zdravotné riziko
  • BMI 18,5 – 24,9 Ideálna váha Nízke zdravotné riziko
  • BMI 25 – 29,9 Nadváha Zvýšené zdravotné riziko
  • BMI 30 – 34,9 Obezita I. stupňa Stredne vysoké zdravotné riziko
  • BMI 35 – 39,9 Obezita II. stupňa Vysoké zdravotné riziko
  • BMI 40 a viac Obezita III. stupňa Veľmi vysoké riziko / život ohrozujúca obezita

Akú by ste mali mať ideálnu váhu?

Orientačný výpočet telesného tuku

Bazálny metabolizmus je množstvo kalórií, ktoré spotrebuje vaše telo v kľudovom stave. Poznáte jeho hodnotu?

Celkovú mieru metabolizmu ovplyvňujú tri základné zložky:

  • bazálny metabolizmus 
  • energia spálená športom a pohybom (ako sa hýbete)
  • termický efekt jedla (zhruba 10% energie spálite trávením)

O vašej nadváhe rozhoduje najmä energetický príjem a výdaj. Platí:

  • ak sa budete prejedať, priberiete (kalorický nadbytok),
  • ak budete prijímať menej kalórií ako spálite, schudnete (kalorický deficit)

Neverte tukožravým dietám ani pilulkám. Hlavne je to o tom, koľko a čoho konzumujete a ako sa hýbete.

Vypočítajte si nadváhu podľa pásu

WHR (Waist Hip Ratio) sa používa ako ukazovateľ distribúcie tuku v tele.

Meranie sa prevádza podľa rovnakých pravidiel ako pri určovaní veľkosti odevu. Na bokoch v miestach najväčších hodnôt a okolo pása v miestach nad trnmi bedrovej kosti. Obvody meriame krajčírskym metrom s presnosťou na 0,5 cm.

Ste jabĺčko alebo hruštička?

Rozlišujeme dva typy:

  1. Mužský (androidný, jablkový, centrálny) – tuk sa ukladá v brušnej oblasti, typ je zdravotne menej priaznivý než ženský.
  2. Ženský (gynoidný, hruškovitý, periférny) – tuk sa ukladá v oblasti zadku a stehien.

Viac o zdravotných rozikách týchto typov v samostatnom článku  kliknite sem

Výsledky

PostavaPeriférna/ hruškaVyrovnanáCentrálnaRiziková/ jablko
Muži< 0,850,85 až 0,900,90 až 0,95> 0,95
Ženy< 0,750,75 ž 0,800,80 až 0,85> 0,85

Periférna postava / hruška

U tohto typu postavy sa hromadí tuk predovšetkým na bokoch a na zadku. Obvod pása je nepomerne menšia ako obvod bokov. Tento tvar postavy je z veľkej miery podmienený geneticky. V takom prípade je potom snaha o schudnutie v oblasti bokov, zadku a zadku pomerne náročná a vyžaduje vyvážený jedálniček a vhodné cvičenie, najvhodnejšie terapia je lymfodrenáž.

Vyrovnaná postava

Tento typ postavy bývá zpravidla označován jako ideální, tuk se na těle ukládá rovnoměrně. Pozor ale na to že WHR nijak nehodnotí množství tělesného tuku. Stejný WHR index může mít jak štíhlý člověk, tak i ten kdo má větší obvod pasu i boků – hodnotí se pouze vzájemný poměr.

Centrálna postava

U tohto typu sa sa na bruchu hromadia o niečo viac tuku ako by bolo ideálne, obvod pása je síce stále menší ako obvod bokov, ale zdravotné riziko sa už zvyšuje.

Jablko / centrálna riziková postava

Tento typ postavy patrí do najohrozenejšej skupiny. Znamená to, že sa vám na bruchu hromadí príliš veľké množstvo tuku. Medzi hlavné dôvody tohto tvaru postavy patrí spravidla zlá životospráva.Ste jabĺčko alebo hruštička? 

7 kopcov 3 jazerá 2020

5. ročník turistickej výzvy pre turistov, cyklistov a rodiny s deťmi.
Propozície

Rozhýbte sa s nami

7 kopcov 3 jazerá 2020

7 kopcov 3 jazerá 2020

7 kopcov 3 jazerá 2020 ZSSK restart challenge Toto leto bude o Slovensku. O turistike, cyklistike, výletoch a o horách. Zapojte sa do jubilejného 5. ročníka turistickej výzvy. 

VIAC »
Jesenna nakladacka

Kardionápravník 2020

Jesenná nakladačka Nalož si cez jeseň koľko unesieš, aby sme si v decembri s chuťou mohli dať krémeš a makovník 🙂 Pridaj km POHYB Beh, chôdza, nw a

VIAC »