Javorinka, MTB na Vertuľu, Levočské vrchy 1154 m.n.m.

Pohorie východného Slovenska nachádzajúce sa východne od Vysokých Tatier. Považuje sa za najviac zničené pohorie Slovenska. Najvyšším vrchom je Čierna hora s výškou 1289 m.n.m., ktorá aj patrí medzi ciele 5. ročníka výzvy 7 kopcov 3 jazerá 2020. Výšku 1000 m prevyšuje ďalších 42 vrchov. Jedným z cieľov Levočákov môže byť aj vrch Javorinka.

Je síce až 19- tým najvyšším vrchom v poradí. No je ľahko prístupný, je jeden z mála značených, je z neho pekný výhľad a zároveň je na vrchole postavený pamätník SNP. Domáci ešte zvyknú vrchol nazývať aj Vertuľa.

Prístupové trasy

Do Levočských vrchov sa dá dostať zo 4 hlavných miest/ obcí. Dá sa aj z iných, no základné sú mestá Stará Ľubovňa, Kežmarok a Levoča, tiež obce Tichý Potok (okres Lipany) a Jakubany (okres Stará Ľubovňa)

Veľa ciest hore nevedie, buď po značke, alebo rôznymi kombináciami neznačených cestičiek. Podľa obtiažnosti to ťažko rozpisovať, no hlavná trasa nie je nejako náročná.

Z Kežmarku

Kežmarok je historické mesto pod Tatrami. Na Javorinku sá dá dostať dvoma hlavnými značenými trasami so spoločným začiatkom. Každá z nich sa dá rôzne kombinovať.

Ľahšia trasa ( viac asfaltová)

Z centra mesta sa napojíte na cyklochodník po ktorom pokračujete okolo potoku Ľubica. Cyklochodník vedie do obce Vrbov, tak treba z neho na sídlisku Juh prejsť cez potok na druhú stranu ( druhý most, užší ) a pokračujete do obce Ľubica, stále sledujete potok až prídete na križovatku na konci obce.  Je tam aj cyklistický smerovník. Pokračujeme po ceste 3. Triedy do obce Zaľubica. Kto pôjde autom, môže zaparkovať aj tu. Na konci malej obce je tzv. brána bývalého vojenského obvodu. Obrovský priestor, na ktorom bol zriadený vojenský výcvikový priestor Javorina v roku 1953. Zrušený bol oficiálne až v roku 2011. Padli mu za obeť 4 obce- Ruskinovce, Dvorce, Ľubické Kúpele a Blažov.

restartnisa 7 kopcov 3 jazerá MTB Maroš Glevaňák

Bývalý vojenský priestor

Za bránou je križovatka na 2 smery. Všetko sa dá prepojiť, no aby som Vás nezmiatol, prvú trasu ktorú opíšem, bude mať začiatok rovno po zelenej cykloznačke do sedla Václavák. 15km stúpanie, no je to také pohodové, náročnejší je len záver, zhruba posledné 3 km.

Levočský Václavák je taká križovatka viacerých ciest. Povrch je rôzny, panelová cesta, miestami starý asfalt. V dolnej časti značne rozbitý. Jazdili tu dennodenne tanky, tak sa niet čomu čudovať.

Po zhruba 4 km od vstupu do vojenského pásma budete prechádzať okolo bývalej zaniknutej obce Ľubické Kúpele. Je tam aj prístrešok a informačné tabule. Na Václavák sa treba držať zeleného cykloznačenia, odbočiek do dolín je viacero. Dá sa to prípadne aj skrátiť vynechaním sedla Václavák a po príchode k smerovníku Kamenná dolina ústie odbočiť doprava a stúpať dolinou pomerne kvalitnou asfaltkou, ktorou sa dostanete na hrebeň po ktorom treba pokračovať vpravo, z ľavej strany ide cesta zo sedla Václavák.

Stúpanie Kamennou dolinou má zhruba 8 km a opäť sa zdvihne hlavne v závere. Na hrebeni sa treba držať modrého cykloznačenia, alebo červenej TZ. Po chvíli prídete na rázcestie Vinná, odbočka do Torysiek, odporúčam odbočiť a klesnúť zhruba 2,5 km k prameňu rieky Torysa. Je tam aj prístrešok. Potom sa treba vrátiť späť na hrebeň. Budete prechádzať okolo chaty Vinná, nečakajte žiadne občerstvenie, je to len poľovnícka chata.

Jedlo si treba vziať, voda sa dá doplniť z prameňov. Jeden je aj na polceste v stúpaní Kamennou dolinou.

Pri chate sa oplatí zastať, je odtiaľ pekný výhľad, rovnako ako aj z celého hrebeňa. Stále ste vo výške 1100-1200 m.

Často Vás bude sprevádzať aj výhľad na Tatry. Od chaty Vinná vedie trasa na vrchol Javorinka, kde je postavený pamätník SNP. Krátko pred vrcholom v miernom zjazde sa oplatí neprehliadnúť malý smerovník. Zhruba 200m stúpanie po červenej TZ na vrchol Javorina (1250m ) Je to značené len od leta tohto roku, na vrchole je lavička, dá sa posedieť a vychutnať si ten výhľad do dolín Levočských vrchov. Ten strmý stupák sa oplatí ísť.

A ako naspäť? Aby ste a nevracali rovnakou trasou, zjazd sa dá z Javorinky ísť po zelenej TZ, no to by som nadviazal na ťažšiu trasu, keďže je to kamenistý zjazd a dal by sa použiť aj ako výstupová trasa.

Javorinka, na Vertuľu, Levočské vrchy 1154 m.n.m.

Ťažšia trasa ( viac MTB )

Za bránou VO odbočíme doprava a pokračujeme po žltej cykloznačke najprv panelkou, neskôr pomerne kvalitnou asfaltkou. Po zhruba 4 km budete prechádzať cez Ruskinovce, ďalšia zaniknutá obec. Na jej mieste je už len malý drevený kostolík. Dá sa pozrieť aj zvnútra.

Po vyše kilometri sa kvalita asfaltky trochu zhorší no stále ide o lesnú asfaltku a serpentínami vystúpate až do sedla pod Krížovým vrchom.  Je odtiaľ výhľad na Levočskú dolinu. Po žltej cykloznačke sa dá prísť pomerne rozbitou štrkovo asfaltovou cestou do Levočskej doliny a následne po červenej cykloznačke priamo do centra Levoče. Čiže alternatíva pre tých čo vyrazia z mesta Levoča.

Zo sedla pod Krížovým vrchom sa napojíte na zelenú cykloznačku a stúpate väčšinou po štrkovo kamenistej ceste. Po chvíli prejdete okolo smerovníka Dvorce, odtiaľ sa dá krátkym zjazdom ísť pozrieť ďalšiu zaniknutú dedinu. Je tam ale len prístrešok s informačnými tabuľami a starý cintorín. Ak budete pokračovať ďalej po zelenej budete prechádzať okolo zrúcaniny chaty Sklenár, neskôr poľovníckej chaty Gehuľa, stále po zelenej a prídete na rázcestie Kozí hrb odtiaľ sa dá tiež dostať zjazdom do Levočskej doliny, klasická štrková cesta.

Neskôr smerovník Dvorčanka, na kopci nad smerovníkom je zrúcanina chaty Dvorčanka, koho by lákalo sa pozrieť.

Dá sa odtiaľ dostať neznačenou cestou až kúsok od pamätníka SNP na Javorinke. Taká skratka.

Za chatou nasleduje strmé stúpanie stredom je diera, dá sa ísť po kraji, ale sťažujú to kamene. V zjazde to chce tiež dosť techniky. Na konci stúpania doprava a už len rovno po hrebeni, kde sa napojíte na značenú hrebeňovku na Javorinku.

Dá sa to jazdiť okrem leta, vtedy je to dosť zarastené ako aj všetky moje neznačené skratky v Levočských vrchoch.

Ale aby som vás nezamotal tak radšej po zelenej cykloznačke z Dvorčanky rovno až k pamätníku na Javorinke.

Kardionápravník

Kardionápravník 2024

Po svojich alebo na bicykli. Rozhýbeme ťa. Nakazíme ťa endorfínom, pohybom a zdravým životným štýlom.

Maroš Glevaňák

Adrenalínový MTB bajker a úspešný účastník mnohých cyklomaratónov naprieč Slovenskom. Sleduj náš instagram.