MTB: Má význam robiť servis vidlíc a tlmičov?

Pre odpoveď na túto otázku sme si zabehli do Solčian, kde sme sa o téme porozprávali s Jaroslavom Ondrušom, ktorý sa vo firme Prosus.sk Solčany špecializuje na servis vidlíc a tlmičov Rock Shox.

Má význam servisovať tlmiče?

Určite má. Minimálne preto, aby všetko fungovalo tak ako má a v nemalej miere aj kvôli životnosti. Ak sa nedodržia servisné intervaly, ktoré majú tlmiče predpísané, znižuje sa kvalita, ich funkčnosť, životnosť a zároveň to má vplyv na bezpečnosť jazdca.

Ako človek zistí, že tlmič už nie je v poriadku?

Zistí to tak, že bicykel už nekopíruje tie malé nerovnosti, že pruženie nevykrýva terén tak, ako by mal. Človek už začne cítiť, akoby to zle pružilo. Veľké nerovnosti to samozrejme vykryje, ale tie menšie nerovnosti idú všetky do rúk. Prejavuje sa to aj tak, že po dlhšej jazde človeka bolia ruky.

Mnoho ľudí si povie, no nepruží to dokonale ale nevadí. Čo by si mu na to povedal?

Áno, mnoho servisov nám chodí až neskoro. Keď sa to prejaví na klzných plochách, že sú akoby vydraté. Ak dlho jazdíš bez servisného zásahu, dochádza k nadmernému opotrebeniu až dysfunkcii tlmiča celého. Ak človek príde neskoro, servis je samozrejme oveľa drahší. To už totiž nie je preventívny servis ale oprava.

Taký bežný servis, koľko to asi stojí na bežný horák?

Záleží od toho aká značka a aký model. Ja robím Rock Shox, ale taký veľký servis, kde sa ráta aj olejová a vzduchová časť, tak aj cez sto eur na tlmič. Záleží najmä od toho o aký sa jedná. Či nejaký základný setový alebo špeciálny endurový.

A môže cyklista očakávať, že sa mu tá investícia aj nejak vráti?

Určite áno. Servis predlžuje životnosť. Výrobca udáva vždy nejaký servisný interval. Povedzme, že na bicykloch je veľký servis každé dva roky, Ak to človek dodržuje, tak životnosť tlmiča sa v podstate nijak neobmedzuje. Pokiaľ sa tá vidlica nezlomí a dodržuješ predpísaný servisný interval max. 2 roky, tak tlmič môže fungovať naveky.

Pokiaľ sa však servisný interval nedodrží a nastane aj drobné poškodenie (zle to kĺže, v klzných puzdrách je to zodraté, zadrháva to) životnosť sa prudko skracuje. Mnohé takto zanedbané vidlice sa musia vymeniť.

Čo by si odkázal ľuďom, ktorí majú desať rokov bicykel a nikdy ho neservisovali?

No, potom vás to vyjde drahšie. Ďalšia vec, tie staré bajky, desať ročné a viac, tak keď si aj zmyslíš, že vidlicu opravíš, nenájdeš už naň presné náhradné diely. Tie štandardy už nebudú pasovať. Čiže iné priemery ložísk v hlavovom zložení, zdvihy nepasujú, brzda nepasuje. Veci sa stále menia a zlepšujú, stále nové technológie a tie staré sú už akoby na odpis. Ak ich však pravidelne servisuješ, vydržia násobne dlhšie a viac.

Ale chodia ku mne na servis aj bicykle, ktoré majú dvadsať, dvadsaťpäť rokov. Chalan, čo jazdil ešte v deväťdesiatych rokoch maratóny chodí ku mne servisovať bajk pravidelne a ten bicykel stále perfektne jazdí. Je ako nový a nepotrebuje nič meniť.

Je to aj nejak vizuálne vidieť, že tlmič už nie je v poriadku?

Vzduchové tlmiče sa prejavia, keď sa dlho zanedbáva preventívny servis aj tak, že uniká vzduch. Vlastne nepružia, len húpajú. Nefunguje tlmenie – ten spätný chod, Poznať to aj z toho, že v zatáčkach to vynáša, podobne ako na aute, keď sú pokazené tlmiče. Chová sa to tak isto. Nebezpečne. Chýba tam kontakt so zemou ako by mal byť.

Má význam do kvality vidlice investovať? Nemyslím servis vidlíc a tlmičov ale vôbec, pri kúpe horského bicykla. Vidíme bicykle s vidlicami za sto eur i hodne nad tisíc?

Je to samozrejme ako pri autách. Drahšie auto, lepšie jazdné vlastnosti, lepšia výbava, komfort, bezpečnosť. A tá vidlica je to isté. Tie základné vidlice, ešte len opustia fabriku a už idú prakticky na sucho, Nie sú citlivé, neberú malé nerovnosti. Keď sa človek ide odviezť do potravín, tak to necíti. Ale ak si dáš celodenný výlet napríklad po Tríbči alebo Inovci, tak tam je už medzi tými lacnými vidlicami a lepšou výbavou veľký rozdiel.

Zas na druhej strane, také odporučenie, keď človek kupuje lepšiu výbavu a nie je profi športovec, tie úplne drahé top vidlice zas majú jednu nevýhodu pre bežného človeka. Vidlica má toľko nastavení, že pokiaľ to nie je profík alebo úplný nadšenec a nemá profi nastavenie na svoju váhu a štýl jazdy, tak potenciál tlmiča zväčša nevyužije. Aj servis je oveľa drahší.

Keby si chcel kúpiť človek horák, tak do dvoch, troch tisíc čo by si mu doporučil

Tie 2K-3K horáky, to je taký zlatý stred, že by tam už mohla byť aj vzduchová vidlica, Tá mu bude spoľahlivo fungovať, len ako opakujem, najdôležitejšie sú servisné intervaly. Tie rozhodujú o funkčnosti i životnosti tlmiča. Netreba pri servise tiež zabúdať na teleskopickú sedlovku. Pre ňu platí to isté.

Ak si niekto kúpi nový bajk, málokto študuje papiere, čo sú k nemu. Každá vidlica, každý tlmič má manuál, na poslednej strane ktorého sú pravidelné servisné intervaly. Tam je všetko napísané, len ľudia to nečítajú a obchodníci na to často neupozornia. Kúpia bicykel a vozia sa, kým sa niečo nepokazí. Vtedy je už ale zväčša neskoro.

MTB: Má význam robiť servis vidlíc a tlmičov?

Čo človek, ktorý nemá Rock Shox. Môže prísť za tebou?

Určite áno. Som oficiálny autorizovaný servis Rock Shox ale robím aj iné značky, Ale napr. Fox má oficiálne servisné stredisko v Klobušiciach pri Ilave. Výhodou Rock Shox je, že je to zabehnutá značka a má dohľadateľné manuály i náhradné diely. Podľa sériového čísla si aj sám vieš zohnať sady a keď si trochu manuálne zručný, tak si to dokážeš podľa manuálu, ktorý je na internete aj sám zoservisovať. Ale málokto to robí.

Keby si chcel dať človek z Bratislavy alebo z Košíc k tebe zoservisovať bicykel, je to veľký problém?

Vôbec to nie je problém. Veď kuriérske služby fungujú a nemajú problém doviezť či vidlicu alebo rovno celý bajk. Máme aj vlastnú dopravu a pripravujeme do budúcna aj vlastné zvozy. Bežne mi vidlice na servis posielajú ľudia aj poštou. Samotné komponenty, nie celý bajk. Kto chce, ten si cestu nájde. Na internete máme všetky informácie. Občas sa mi stane, že sa ľudia boja o poškodenie bicyklov pri preprave, preto mnohí mi v okolí do 150 km vozia bicykle aj sami. Mnohí sú aj radi, keď vidia, kde sa veci robia.

Koľko trvá taký servis vidlíc a tlmičov?

Robím do poradovníka. Väčšinou plánujem servisy na dva tri týždne dopredu. Samotný servis jednej vidlice trvá zväčša dve až tri hodiny. Záleží tiež, či je silná sezóna alebo mimo sezóny. Mám skúsenosť, že väčšina MTB bajkerov sa prebudí až na začiatku sezóny a to je nával. Pritom cez zimu je na servis najlepší čas.

Ďakujeme za rozhovor a najbližšie sa porozprávame o tom, aký význam má servisovať a udržovať pravidelne reťaz.

Kardionápravník

Kardionápravník 2024

Po svojich alebo na bicykli. Rozhýbeme ťa. Nakazíme ťa endorfínom, pohybom a zdravým životným štýlom.

Pošli ďalej
Jaroslav Ondruš
Jaroslav Ondruš

Servis horských bicyklov, servis vidlíc a tlmičov MTB. Rady a tipy ako udržať váš bicykel v dobrej kondícii.

Articles: 2