Nenáročná túra v Javorníkoch na hradisko Holíš

Považie na Slovensku ponúka aj nenáročné trasy na výlety. Dnes sme si aj my naplánovali menšiu túru
v tomto nádhernom prostredí. Na úvod sme sa vybrali do najmladších slovenských Kúpeľov Nimnica,
kde v nádhernom prostredí prírody ponúkajú relax s ozdravnými procedúrami. Nasledovala nenáročná túra v Javorníkoch na hradisko Holíš.

NImnica centrum

Začíname prechádzkou v kúpeľnom lesoparku nad vodnou nádržou Nosice (Priehrada mládeže) okolo liečebných domov. Dostávame sa až k poslednej budove pri altánku a vchádzame do listnatého lesa.

Vrch Holíš

Na výbežku pohoria Javorníky v Západných Karpatoch začíname túru po žltej turistickej značke. Ideme cestou zasypanou lístím svižným krokom viac ako 1km po vrstovnici vrchu Diel.

Dostávame sa hlbšie a hlbšie do lesa. Prichádzame k miestu, kde optický klam vytvoril ilúziu o konci cesty nad priepasťou v hustom lese.

Prichádzame bližšie a po ľavej ruke máme prudkú odbočku, ktorou kráčame ďalej po žltej turistickej značke s miernym prevýšením do kopca. Za necelých 500 metrov sa dostávame k rázcestiu s krížom. Z tohto miesta sa napájame na trasu po modrej turistickej značke (z kúpeľov vedia k tomuto miestu aj cesta po modrej turistickej značke).

Altánok pod Holíšom

Mierne stúpanie sa zmenilo na prudkejšie s občasnými rovinkami. Kráčame ďalej so záujmom, čo nás ešte čaká, až sa dostávame k altánku uprostred lesa. Pár krokov od altánku začína posledná etapa výstupu na vrch.

Hradisko Holíš info tabuľa
Hradisko Holíš informačná tabuľa

Míňame informačnú tabuľu o starobylom keltskom hradisku a začíname nastupovať na pomyselné schody vytvorené prírodou, skalami a koreňmi stromov.

Prichádzame na cestu vystupujúcu zo skál a čím vyššie stúpame, tým užšia cesta sa pred nami ukazuje. Porasty navôkol sa začínajú prerieďovať a nám sa začína odkrývať krása tohto miesta do ďalekého obzoru. Ani si nestačíme uvedomovať, že potrebujeme viac námahy na zdolanie tohto terénu.

Výstup na Holíš

Vďaka slnečnému počasiu máme pred nami ako na dlani fascinujúcu kombináciu farieb prírody v jesennom šate s výhľadmi navôkol. Naozaj sa nevieme rozhodnúť, na ktorú stranu sa máme pozerať. Zachytiť túto nádheru optikou sa nám určite nepodarí, ako by sme chceli.

Pokračujeme uzulinkým kamenným chodníčkom až na vrch HOLÍŠ (533 m n.m.).

Hradisko Holíš

Na najvyššom bode vrchu ideme najprv okolo dreveného posedenia a už sa blížime k mohutnému drevenému slovenskému dvojkrížu s tabuľkou označenia názvu vrchu.

V tesnej blízkosti kríža stojí kovový stojan so slovenskou vlajkou (keď sme sa dostali k tomuto miestu, vlajka už bola dosť poničená). Ale 360 stupňový výhľad na obzor je naozaj dobrý dôvod vybrať sa sem.

V panoramatickom výhľade máme možnosť vidieť Púchovskú dolinu, Vršatecké bradlá, vodnú nádrž
Nosice-Priehrada mládeže, nad ktorou je vrch Klapy, Javorníky, Kysucké vrchy, Vrátna s Martinskými hoľami, pohoria Malá Fatra, Kľak i Strážovské vrchy.

Panoráma a výhľady z hradiska Holíš

Vychutnávame si pohľad na túto krásu Slovenska a po malom oddychu sa poberáme dole z vrchu Holíš späť do Kúpeľov Nimnica.

Panoráma a výhľady pohľad na priehradu Nosice

Zostup z Holíša

Celou trasou hore na vrch po úzkej ceste na hrebeni som mala strach, že sa mi zakrúti hlava a ja skončím na niektorej strane zrazov po okolí. Prebiehalo mi mysľou : no to bude náročné ísť naspäť. No na moje prekvapenie cestou späť sa nám kráčalo ľahšie a bez problémov.

Úzky kamenný chodníček na hrebeni vrchu Holíš nechávame za sebou a vstupujeme do hustého lesa a pokračujeme až k altánku.

Sneženie v podobe padajúcich listov nás sprevádza celou cestou až k rázcestiu s krížom, kde stretávame MT bikerov. Ďalej pokračujeme strmším zostupom skoro na úpätie vrchu Diel. S úsmevom na tvári si užívame záver cesty po vrstovnici vrchu.

Jesenný výstup na hradisko Holíš

Ak máte chuť na čarovný zážitok s výhľadmi vyberte sa aj vy na cca 6 km nenáročnú túru s prevýšením 200 m vhodnú pre všetky vekové kategórie. Túra v Javorníkoch na hradisko Holíš sa dá príjemne skombinovať aj s wellnesom v Nimnici.

Ten kto ma lepšiu kondičku si môže na vrch HOLÍŠ aj vybehnúť. 🙂

Bea Merely

S úsmevom na tvári ...
Nesnívajme svoj život, ale prežime svoje sny…