Vlakom a bicyklom na Červený kláštor

Zoberieš bajk, sadneš na IC vlak do Popradu a odtiaľ osobákom do Starej Ľubovne. Dáš pizzu, spustíš dve, tri Ľubovnianske cyklostopy a stade cez Kamienku a Stráňavy hajde na Pieniny.

Pieninský národný park

Hoci svojou neveľkou rozlohou patrí k najmenším národným parkom, ide zároveň o druhý najstarší národný park na Slovensku. Spolu s poľským Pienińskim Parkom Narodowym sa stal súčasťou prvého medzinárodného parku v Európe. Svojimi dominantami Tri Koruny a Prielom Dunajca sa stal jednou z najväčších slovenských atrakcií. Určite k tomu prispeli aj pltníci a rafteri, ktorý každoročne prepravia na drevených pltiach desaťtísíce návštevníkov.

Vchádzame do Červeného Kláštora. Obec Červený Kláštor spolu s kúpeľmi Smerdžonka sú vnímané ako centrum slovenskej časti Pienin.

Červený Kláštor

Národná kultúrna pamiatka Červený kláštor bol kláštor obývaný mníchmi rádu kartuziánskeho a kamaldulského. Tí sa oddávna venovali venovali lesnému hospodáreniu, včelárstvu, liečeniu chorých a zbieraniu liečivých rastlín, o čom svedčí aj rozsiahla expozícia múzea vnútri kláštora. Dnešný deň sme si vyčlenili na Prielom Dunajca.

Priamo cez srdce Pienin vedie 8km dlhý cyklo peší chodník popri Dunajci. Nie sme tu prvý ani posledný krát. Ak však chcete v pohode absolvovať cestu bicyklom tam a naspäť, choďte tam buď skoro ráno, alebo mimo sezónu. V exponovaných časoch je chodník plný turistov a budete mať problém sa cez nich preštrikovať.

Chodník vedie až na Slovensko Poľskú hranicu, kde máte viac možnosti. Buď

• sa vrátiť popri Dunajci naspäť (akokoľvek si myslíte, že je to tá istá cesta, tak z hľadiska výhľadov nieje) 🙂
  • pokračovať do Poľského mestečka Sczawnicza a obísť si Pieniny z Poľskej strany,
  • voliť výstup cez turistické chodníku na Lesnicu (zapotíte sa), alebo
  • sa necháte odviezť niektorým z goralských turistických povozov pohodlne naspäť.

Áno. Kto by sa teperil medzi davmi turistov. Zvolili sme Lesnicu a asfaltovou cestou do Veľkého Lipníka a naspäť do Kláštora. Osudná chyba. Kto mal vedieť, že cesta prekoná viac ako 500 metrové stúpanie a namiesto 8 km frekventovaného chodníka nás čaká temer dvojnásobok kilometrov bez akejkoľvek civilizácie. Krivdili by sme Pieninám. Odmenili sa nám nádhernými panorámami a výhľadmi. Príroda je tu jedinečná.

Po dobrom spánku v kúpeľoch Smerdžonka vysadáme na druhý deň na bicykle a ideme objaviť Lechnické traily.

Lechnické singletraily

Obec Lechnica sa nachádza necelý kilometer naľavo od Červeného Kláštora. V roku 1305 ju získali Kartuziáni do daru na založenie druhého kláštora. Dnes je však Lechnica najmä vďaka miestnemu starostovi bajkerovi všetkým cyklistom známa ako zdroj tých najkrajších výhľadov na Pieniny z 3 fantastických single trailov: Griftof, Špica a Gvizd.

Griftof a Špica sú zjazditeľné aj pre bežného MT bajkera. Na Gvizd sme si už netrúfli. Oba traily začínajú asi kilometer nad dedinou a končia každý z inej strany niekde v strede dediny. Fakt veľkolepý zážitok. Skvele udržované trasy. Po 20 km fakt adrenalínového zážitku sa posúvame opäť ďalej. Dávame dlhšiu trasu cez Lendak do Tatrnaskej Kotliny. Ideme objaviť Ždiar, kde sme ako študáci každoročne trávili lyžovačky.

Ždiar

Ždiar sa zmenil na nepoznanie. Apartmány, ubytovne, penzióny, reštiky, Bachledova dolina. Iba horné zjazdovky ostali. Spúšťame sa dole a cez Tatranskú Lomnicu schádzame do Veľkej Lomnice. Nastupujeme na vlak a večerným rýchlikom padáme do Bratislavy.

Parádny tatranský víkend a vyvetranie hlavy.

Záverom

Pieniny patria popri Slovenskom Raji a Vysokých Tatrách k najnavštevovanejším a najatraktívnejším turistickým cieľom.  Ak vás zaujímajú najkrajšie turistické trasy kliknite sem:

Kardionápravník

Kardionápravník 2024

Po svojich alebo na bicykli. Rozhýbeme ťa. Nakazíme ťa endorfínom, pohybom a zdravým životným štýlom.

MTBiker Petere

Petere- Výjazdy, zjazdy a výzvy na MTB bicykli. Objavujeme nepoznané zákutia Slovenska, zvážnice a singletraily. Sleduj náš instagram aj twitter.