Ako sa vyrába drevený bicykel v čase nanotechnológií

Pred viac ako 20 rokmi som sa zoznámil s kamarátmi z Prešovského Canoru, ktorí vytvorili celodrevený elektrónkový zosilovač High End kvality. Dokonca s ním i vo svete bodovali a okrem iných cien vyhrali raz v Spojenom kráľovstve aj cenu za najkurióznejší Hi-Fi dizajn. Odvtedy drevo nepodceňujem. Ale bicykeľ?

Michal Iždinský: Ako sa vyrába drevený bicykel v období nanotechnológií
drevená MTB verzia vyhráva aj MTB maratóny

Drevený bicykel?

Keď som videl prvýkrát zmienku o drevených bicykloch, myslel som si že ide skôr o nejaký tip imidžového retro žartu. Až keď som prišiel na stránku bikemi.sk pochopil som, že chalani to myslia naozaj vážne.

Michal Iždinský. Srdciar, cyklista a zapálenec pre krásu a dokonalosť dreva. Prišiel na Slovensku s dosť šialeným nápadom, vyrábať pod značkou BIKEMI na východe Slovenska drevené bicykle. Spýtali sme sa ho, ako sa k tomu dostal.

A prečo v čase karbónu a nano technológií práve drevo ako základný materiál?

Podcast icon restartnisa
Rozprávame sa s Michalom Iždinským, autorom konceptu, na tému drevené bicykle v dobe nanotechnológií.
Kedy skrsla prvá myšlienka na výrobu drevených bicyklov?

Na úvod by som ešte chcel zdôrazniť, že moje bicykle sú duté, aby boli odľahčené. Rámy majú hmotnosť okolo 3 kg. Prvá myšlienka skrsla už v detstve, keď som sledoval môjho otca stolára pri práci v dielni. Už vtedy som vedel, že sa chcem venovať tomuto povolaniu. K dreveným rámom som sa dostal v prvom ročníku na strednej škole, kedy som spojil moje dve vášne dohromady – vášeň k cyklistike a vášeň k drevu. Od vtedy som sa toho nepustil. Boli o tom všetky moje záverečné práce od maturitnej, cez bakalársku až po diplomovú.  

Tuhosť, imidž, prestíž, jedinečnosť alebo mimoriadne schopnosti? Prečo si zvolil pri výrobe rámov práve drevo?

Ako som už spomínal, drevo je moja veľká vášeň. Dokonca by som povedal, že až životné poslanie. Celkove mám veľký vzťah k drevu, prírode a ekológií. Myslím si, že je to náš veľký dar, naša veľká budúcnosť, a práve preto by sme sa mali k nej aj patrične správať.  Chcel som dokázať aj sebe, že takáto konštrukcia sa dá vyrobiť, pretože nikto okrem môjho otca mi neveril. Drevo pokladám za najzložitejší materiál na tejto planéte, ktorý treba pochopiť a dobre poznať, aby sa dalo z neho vyťažiť čo najviac. Hlavnou výhodou sú pružnosti v dreve, ktoré som pri tejto konštrukcií využil. Drevo má samo o sebe tlmiace vlastnosti, takže jazda je naozaj jedinečná. Potom sú tam ďalšie výhody a to je napríklad vzhľad, ktorý je jedinečný, unikátny a v živote sa nebude opakovať na žiadnom inom bicykli.

Aké typy dreva používaš a s akou predprípravou musíš počítať?

Moja myšlienka bola vždy používať slovenské dreviny a hlavne tie z východu, keďže som východniar. Používam jaseň, ktorá je našou najpružnejšou drevinou. Má super vlastnosti a používa sa už stáročia na rúčky, sady, kladivá a iné nástroje. Aktuálne som sa však pustil aj do exotickej dreviny a tou je americký orech. V budúcnosti by som možno chcel použiť brest, dub alebo rôzne iné dreviny.

Nikto okrem môjho otca mi na začiatku neveril.

Michal Iždinský
Michal Iždinský: Ako sa vyrába drevený bicykel v období nanotechnológií
Mestský zážitkový špeciál
Trvá to dlho, než sa také drevo pripraví na vyrezávanie do rámu?

Rezivo si vyberám a kupujem sám, pretože to je to najdôležitejšie. Sám si ho suším a pripravujem minimálne rok nato, aby sa dalo použiť na drevený bicykel. Nato, aby som mohol rezivo vybrať, som musel drevo vyštudovať a poznať. Nedokáže to hocikto.

Dá sa vôbec na bicykel s dreveným rámom v 21. storočí spoľahnúť?

Absolútne. Na 100 %. Dôverujem si a moju dôveru mi potvrdili aj certifikátom ISO v našej štátnej skúšobni, kde som si dal rámy otestovať. Všetky moje rámy prešli týmito skúškami bez akéhokoľvek zlyhania. Na základe tohto certifikátu môžem predávať do celej Európy pri splnení všetkých bezpečnostných požiadaviek na bezpečný pohyb po cestných komunikáciách.

Zdá sa, že drevo máš naozaj rád. Máš k nemu aj osobný vzťah?

Samozrejme, drevo milujem. Je to celý môj život. Doslova by som povedal, že je to moje životné poslanie. Ale aj po niekoľkých rokoch štúdia a práce ma ešte stále dokáže prekvapiť a nepoznám ho úplne dokonale. Ako som už spomínal je to najzložitejší materiál, pretože sa skladá z vlákien a v každom smere má rôzne vlastnosti. Drevo treba brať ako živý materiál, ktorý stále pracuje a treba sa k tomu prispôsobiť.

Michal Iždinský: Ako sa vyrába drevený bicykel v období nanotechnológií
Závodný MTB špeciál Jozefa Iždinského
Na stránke bikemi.sk som pod menom Jozef Iždinský našiel aj víťaza maratónskej série MTB. Dá sa s dreveným bicyklom aj závodiť?

Áno, je to môj bratranec, víťaz maratónskej série, MTB biker, veľký športovec, srdciar a cyklista. Celé to vzniklo ako stávka medzi mnou a ním. Stávka znela tak, že ak mu vyrobím najmodernejší rám na dvadsaťdeviatkových kolesách, tak bude za mňa závodiť. No a už máme na konte dve sezóny, pár pekných pódiových umiestnení a dokonca aj víťazstiev. Je to pre mňa naozaj veľká pocta, keď ho vidím stáť na pódiu.

Ak som správne pochopil, vyrábate bicykle na mieru. Ako prebieha taká výroba?

Nie je to úplne tak, že každý bicykel je vyrobený presne na mieru, pretože tam musím zabezpečiť nejakú opakovateľnosť. Je to myslené tak, že bicykel vyskladám človeku na mieru. Čiže, aké tam chce mať komponenty, poprípade ak si chce dať na rám vygravírovať meno, ktoré viem zaliať farebnou živicou atď. Ale, samozrejme, viem vyrobiť aj špeciálny rám podľa požiadaviek zákazníka.

Dá sa váš bicykel len tak niekde kúpiť?

Nedá sa kúpiť len tak. Všetko robím na objednávku, ale dá sa pozrieť v obchode, ktorý mám v Poprade na námestí. Ide o moju partnerskú predajňu, kde cez leto svoje bicykle aj vystavujem.

Ako vôbec vznikla značka Bikemi? Čo znamená?

Bikemi pôvodne bolo BMI, ale keďže je to skratka pre „body mass index“, tak som to neskôr premenoval na Bikemi. Je to skratka BIKE (bicykel) a moje iniciály mena MI (Michal Iždinský). Tým som chcel vysloviť to, že mojím menom ručím za kvalitu toho bicykla. Ver tomu, že ja si svoje meno nechcem zničiť. Ani zahanbiť.

Michal Iždinský: Ako sa vyrába drevený bicykel v období nanotechnológií
Mestský špeciál

Kvalita

Kvalitu bicyklov na MTB tratiach testuje Jozef Iždinský, bratranec zakladateľa a vývojára a tiež testovací jazdec BIKEMI. Športovec telom aj dušou. Víťaz MTB maratónskej série.

Originálna kresba každého rámu formovaná prírodou desiatky rokov, jedinečné vlastnosti dreva ktoré zaručujú hladšiu jazdu pri zachovaní požadovanej tuhosti i zodpovedný prístup k prírode. Za každý využitý strom vysadia dva nové. Chladným cyklosúčiastkam vdychujú život priamo pod štítmi Vysokých Tatier.

Michal Iždinský: Ako sa vyrába drevený bicykel v období nanotechnológií
Drevené bicykle pod štítmi Vysokých Tatier.

Všetko o drevených bicykloch nájdete na www.bikemi.sk.

Kardionápravník

Kardionápravník 2024

Po svojich alebo na bicykli. Rozhýbeme ťa. Nakazíme ťa endorfínom, pohybom a zdravým životným štýlom.

Pošli ďalej
Reštartnisa
Reštartnisa

Dávame veci do pohybu. Nakazíme ťa endorfínmi, pohybom a zdravým životným štýlom. Pod touto značkou občas píše zakladateľ, administrátor a bloger projektu Reštartnisa Petere články na tému aktívny pohyb, turistika, beh, cyklistika, zdravá životospráva a životný reštart.

Articles: 321