Bajkovačky v okolí Bratislavy opäť slobodnejšie

Bajkovačky v okolí Bratislavy opäť slobodnejšie

by

Potešila ma skvelá správa. ZSSK spúšťa v Bratislave novú linku Bratislava-Petržalka – Bratislava-Nové Mesto – Senec.

Pre „moto sapiens“ človeka, neschopného prejsť kilometer v meste bez svojho auta, radostne tráviaceho hodiny života v dopravných zápchach je to nepodstatná informácia. Pre ľudí prepravujúcich sa denne medzi Račou a Petržalkou skvelá a pre ľudí využívajúcich na turistiku a prepravu bicykel naprosto zásadná.

Už aj preto, že trasa medzi Petržalkou a Vajnormi (tzn. aj stanice Nové mesto a Predmestie) sú súčasťou BID – Bratislavskej integrovanej dopravy. Ak máte navyše bicykel- skladačku (ktorá je akceptovaná ako batožina v MHD aj ZSSK) výhody sa násobia. Nepotrebujete totiž žiaden lístok, tzn. nemusíte vôbec riešiť pokladne ZSSK a rátať s časovým zdržaním pri nich. Jednoducho nastúpite a veziete sa. Poviete si, to môžem aj električkou. To môžete, ale:

  1. Presun medzi Petržalkou a Vinohradmi trvá vlakom iba 13 minút, tzn. dvakrát tak rýchlo ako električka.
  2. Trasa má iba jednu medzi zastávku, tzn. nemusíte riešiť sústavne uhýbanie sa, nastupovanie, vystupovanie a tlačenice na zastávkach MHD.
  3. Vlak som hneď vyskúšal. Išiel presne. Pôsobil čisto, moderne, vzdušne. Veľmi pohodové a tiché cestovanie.

Poviete si. „No jo, ale kým sa dostanem na stanicu…“

A práve tu vstupuje na scénu skladačka ako mestské približovadlo na posledný kilometer. Že hlúposť? Všimli ste si už, že aj Škoda ponúka ako doplnkovú výbavu skladaciu kolobežku? Vedia prečo. V hlavnom meste jednoducho na poslednej míli nezaparkujete, alebo len veľmi draho.

Na bajku všade

Ak sa spýtate bežného Bratislavského cyklistu na prechod cez mesto odpoveď je jasná.„Čo som samovrah?“

Má to logiku. Mesto je podriadené autám. Agresivita a netolerantnosť na cestách v Bratislave je povestná. Geografická poloha Bratislavy je ako dvojité obrátené U. Lievik – Staré mesto je totálne prepchaté. Centrum je rozbité kvázi dialničnými ťahmi, ktoré ho umelo rozdeľujú. Developeri postupne betónujú aj posledné šance na vybudovanie prirodzených cyklo koridorov. Cyklotrasy sú aké sú. Okrem chaotických odnikiaľ nikam vedúcich úsekov a omaľovániek na frekventovaných trasách vlastne nie sú. Seriózna koncepcia cyklo koridorov medzi Petržalkou, Račou, Ružinovom a Dúbravkou cez centrum mesta neexistuje a pokiaľ nebudeme mať komunálne voľby každý mesiac, ani nikdy nevznikne.

Do toho vstupuje ZSSK svojím nápadom. Prepravia nás za pár minút cez mesto a napoja nás na existujúce (Dunajské a Karpatské) cyklotrasy. Bez potreby nakladania a vykladania bicyklov z auta, bez potreby parkovania a s úžasnou mierou slobody kam sa vybrať.

Z Petržalky na traily Malých Karpát

Ste z Petržalky a chcete si vyskúšať Karpatské traily? Z Petržalskej stanice sa za pár minút pohodlne doveziete na stanicu Predmestie, odkiaľ sa cez Ahoj, alebo Račiansku cyklotrasu dostanete priamo na Kamzík a ďalej do lesoparku. Ešte lepšie je vystúpiť vo Vajnoroch. Priamo pri stanici je skvelá krčmička, pri ktorej začína napojenie na Juravu, ktorá spája Raču, Vajnory a Svätý Jur. Tie vás napoja s lesoparkom a všetkými chodníkmi Malých Karpát.

Z Rače na Dunajskú cyklotrasu

Máte cestný bicykel, bývate v Rači a chýba vám Dunajská hrádza? Na stanicu Predmestie sa dostanete ľahko a za pár minút ste na Dunajských cyklotrasách. Tie vás nasmerujú na vodné dielo Čuňovo, Gabčíkovo, na Burgenland „cyklofriend“ cesty, alebo na Hainburg, Braunsberg alebo Schlosshof. Žiaden problém. Devínska Nová Ves alebo Devínske jazero to istí. Zo Schlosshofu do Devínskej Novej vsi je to menej ako 10 minút bajkom.

Pobeháme cez Karpaty?

Bratislavský lesopark z hľadiska cyklistiky patrí medzi najlepšie v krajine. Je posiaty cyklotrasami a single trailami. Nech sa spustíte na ktorúkoľvek strany, stále skončíte v meste, v dosahu vlaku aj MHD. Je jedno, či skončíte na Račianskej alebo Devínskej strane. Nemáte problém. Sadnete na osobák a pustíte sa na Hlavnú stanicu, v predĺžení na Vinohrady a Raču. Ak pokračujete na Petržalku, presun medzi stanicami Vinohrady a Predmestie zaberie iba pár minút.

Sloboda v rozhodovaní

Vlaky chodia pravidelne a v rozumnom čase sa dostanete všade. Rýchlo a pohodlne. Nie je čo riešiť. Ak nemáte skladačku, treba na bicykel lístok. Aj na to je riešenie. ZSSK zaviedla denné, týždenné a mesačné lístky na bicykel.

Využívate týždenné/mesačné traťové predplatné lístkytýždenné a mesačné tatranské časové lístkypredplatné lístky na IDS BK alebo kartu MAXI KLASIK? Môžete si dokúpiť za zvýhodnených podmienok traťový lístok na bicykel platný v osobných vlakoch a regionálnych expresoch. Za týždenný lístok zaplatíte 4 €, za mesačný 8 €.

Pokiaľ neopustíte mestské zóny 100 a 101 nemusíte za zdržiavať s pokladňami. Stačí prísť na minútu k odchodu vlaku. Pokiaľ pokračujete ďalej, lístok treba dokúpiť, ale stojí naozaj pár peňazí.

Môžte ísť kam vás oči povedú. Hlavne neriešite, kde vyštartujete a kde skončíte. Kde zaparkujete auto, koľko to bude stáť a či ho tam nájdete. Či si môžete dať pivko alebo nemôžete. Sloboda. A tá k cyklististike patrí.

Na záver sme sa rozhodli spýtať priamo v ZSSK.

Je to naozaj tak jednoduché?

Naozaj platí, že ak mám skladačku nemusím v rámci zón BJD pokladne ZSSK vôbec riešiť?

Vo vlakoch ZSSK platia podmienky prepravy bicyklov jednotne, či sa cestujúci nachádza na integrovanom alebo mimo integrovaného územia. Vo vlakoch ZSSK v zmysle platného PP ZSSK platí, že za skladací bicykel nie je potrebné platiť samostatné dovozné, pokiaľ je bicykel možné bezproblémovo uložiť do priestoru určeného na príručnú batožinu a neobťažuje ostatných cestujúcich.

Ako často chodia vlaky medzi Petržalkou a Vajnorami?

Nové prímestské vlakové spojenia ZSSK smer Petržalka boli zavedené od 10. resp. 11.6.2018. Počas pracovných dní premávajú priame vlaky medzi ŽST Bratislava Vajnory a ŽST Bratislava Petržalka obojsmerne každú hodinu.

Ako sa človek dostane k mesačnej pernamentke na bicykel za 8 eur na celý mesiac?

V prípade pravidelného cestovania cestujúci vo vlakoch bežne využívajú Traťové cestovné lístky, ktoré oprávňujú na pravidelné cestovanie na zakúpenej relácii v definovanom období (týždeň, mesiac). V prípade, ak cestujúci so sebou pravidelne plánuje prevážať aj bicykel, je možné k Traťovému cestovnému lístku pre cestujúceho zakúpiť aj Traťový cestovný lístok na bicykel, ktorý je v takomto prípade k dispozícii za spomínanú cenu 8 eur pri mesačnej platnosti. „Pernamentka“ za uvedenú výhodnú cenu je platná len v kombinácii s príslušným  traťovým cestovným lístkom pre cestujúceho na rovnakom traťovom úseku.

Stačí mi na prepravu v zónach 100 a 101 iba lístok MHD? Ak idem s normálnym bicyklom, stačí mi kúpiť lístky MHD dva, alebo potrebujem mať pre bicykel špeciálny lístok ZSSK?

Pri preprave bicykla vo vlakoch ZSSK (aj v rámci IDS BK) je potrebné si zakúpiť cestovný doklad podľa platných Prepravných podmienok ZSSK.

Plánuje ZSSK aj zaviesť podobný priamy spoj Rača, Vinohrady, Hlavná stanica, Železná studienka, Devínske jazero, ktorý by prepojil podkarpatský mestský región?

Pri tvorbe cestovného poriadku vždy hľadáme možnosti, ako zefektívniť prímestskú dopravu na území hlavného mesta a previazať jednotlivé oblasti priamymi a rýchlymi prímestskými vlakmi. Línia Trnava – Rača – Devínska Nová Ves – Malacky je jednou z nich. Vzhľadom na súčasnú kapacitu železničnej infraštruktúry, množstvo realizovaných vlakov a potrebu prípojných nadväzností nie len v hlavnom meste dnes nedokážeme uvedenú ponuku zabezpečiť. V snahe, aby návrh neostal len spoločnou myšlienkou, budeme naďalej pokračovať.

Ďakujeme

Na otázky odpovedal Juraj Oravec, vedúci oddelenia produktov regionálnej a prímestskej dopravy ZSSK.

Vápenná

Jedným z hlavných tohtoročných pri-Bratislavských cieľov je Vápenná a Plavecké podhradie. V letnej sezóne vás tam dovezie Záhoráčik. Cyklovlak so Zohoru na Plavecké podhradie. 10 vylosovaných železničných turistov získa pri medailobraní vouchery na lístky ZSSK. Stačí sa preukázať použitým cestovným lístkom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *