Liberty in Town: Mesiac s Jasmínou

Liberty in Town: Mesiac s Jasmínou

Nájsť ideálny bicykel do mesta nieje jednoduché. Na mozog a peňaženku útočia móda, pohodlie, hygiena, mobilita, ľahkosť, lenivosť i parkovanie. O nerozhodných sa hovorí: „Ak nechceš aby si čosi konkrétne vybrali, daj im toho na výber veľa.“ Veľmi podobne som sa cítil pred projektom Liberty in Town aj ja.

Moje prvé stretnutie s Jasmínou sa odohralo pod Trenčianskym hradom. Nie. Nie som Omar a ani nehodlám kopať na hrade studňu. Jasmina je totiž bicykel. Lepšie povedané mestský e bajk.

Dostala ma svojou farbou, rúčkami i odpružením. „Taká mestská štandardovka“, povedal som si hoci som ju ešte nepoznal. S obavou som pozeral na primontovaný stredový motor a prevody. Lacným riešeniam veľmi neverím. „Naozaj mám s týmto kúskom stráviť najbližší mesiac pri hľadaní ideálnej cykloskratky do roboty a z nej? Vydrží to a nerozpadne sa?

Zaujalo ma retro odpruženie sedla. Posledne som také videl, keď ma stareček vozil ako 12 ročného na štangli. Zaujal tiež košík s integrovaným svetlom. Koľko sa doňho zmestí a koľko tá konštrukcia znesie. O geometrii rámu nehovoriac.

Cez Machnáč na Bánovce a Topoľčany

Bol obed a nedalo mi. Svoju prvú jazdu skúsim trochu okoreniť. Trenčín, Trenčianska Teplá, Trenčianske Teplice, Machnáč, Motešice, Bánovce, Livina, Topoľčany. Sú tam úseky so 17% stúpaním. „Kam až dôjdem? A vytiahne to s jednou pílou vôbec na Machnáč?“ S obavou som zaradil najnižšiu podporu a vyštartoval.

„To čo je? Perpetum mobile? To nemá spotrebu?“ Volám v Bánovciach po 45 km a vertikálnom polkilometri stúpania Petrovi. Neverím vlastným očiam. Veď ten 370 Wh akumulátor už mal byť pri mojej váhe prázdny. A zatiaľ nezmizla ani čiarka. Nebudem to naťahovať. Zastavil som sa až v Topoľčanoch. Aj to iba preto, že u Baránka čapujú dobrú Plzeň.

Zmenil som názor. Toto je veľmi fajnový bajk. Ak pôjdem s minimálnou podporou (ktorá mimochodom úplne stačí) tak dám aj cez stovku km. To nie je mestský bicykel, to je cykloturista, ktorý sa ako mestský tvári. Pre objektívnosť musím dodať, že priebeh spotreby na displeji nieje lineárny. Hore drží, v strede padá a na záver má neskutočný dobeh. Tak neskutočný, že sa mi ho nepodarilo za celý mesiac úplne vybiť. A že si tá Jasmínka niečo so mnou zažila.

Hľadanie ideálnej cykloskratky do práce a z práce

Osedlať Jasminku a vysadnúť do odpruženého pohodového sedla je v meste čistá Nirvána. Doslova som hľadal cestičky, ako si trasu čo najviac predĺžiť.

Ak však skratku predĺžite na viac ako 70 km odnesie si to vaša riť. Tieto retro sedlá sú fantastické na krátke cesty po meste. Pri dlhšom posede sa prdel zapotí a možno skončíte aj s vyrážkou na nej. Holt hipsterom ale pri cyklistike na výkon odporúčam presedlať na riadne vytunovanú tvrdú sedánku fyzik. Ten rozdiel oceníte.

Košík ó košík…

Uhorky a karfiol. Notebook a papiere. Paradajky, zemiaky a banány. Klobása, chlieb a paštéky. Plechovka studeného piva a tučné tyčinky. Košík je v meste jednoducho povinnosť. A nielen ten. Tiež stojan, zvonček a svetlo. Nikdy nevieš, kde sa zastavíš, čo cestou nakúpiš, kadiaľ pôjdeš a kedy domov prídeš. Čas je to posledné, čo ťa na bicykli tohto typu zaujíma.

A ešte blatníky. Riadne plecháče. Veľké, nespratné ale spoľahlivé.

Do mesta aj na výlet

V meste jazdím pohodovo ako kráľ. Ale ako si Jasmina poradí na teréne s kopcami?

Po prvej jazde som začal skúšať, koľko znesie. Rám za pár stoviek, kolá za pár korún, iba tvoja túžba po dobrodružstve. Tak sme vyliezli na Železnú studničku a potiahli do až na Malý Slavín a Biely Kríž. Držala poslušne. Ďalší deň sme si to dali cez Devín na Chucka Norrisa, Schlosshof a Braunsberg. Opäť 17%. Boli sme hore. Skúsili sme Medené Hámre, Borinku, Salaš, … Začalo ma to baviť. Ja tú baterku snáď nevypľujem.

Až po vstupe do viníc začala Jasmínka reptať. A riadne. To vtedy, keď som s ňou vyrazil na fakt hustý terén. Nie, že by neprešla, nie že by sedlo hojdalo málo, nie že by v prípade defektu chýbali rýchloupínaky na kolách, ale: „ak chceš takto jazdiť, nalož si všetko potrebné náradie zo sebou a priprav sa robiť mechanika.“ Pre objektívnosť musím dodať, že pravidelné doťahovanie a údržba Jasminy je vykúpené jej cenou. Chvíľu mi trvalo si uvedomiť, že tento bicykel stojí bez elektromotora na pulte menej ako tretra na môj cesťák.

Bolo to testovacím akumulátorom alebo tým motorom?

Bol som prekvapený nízkou spotrebou elektromotora a jeho ťahom. Nutno povedať, že to nebol leda jaký motor, ktorý sa bežne montuje na mestské bajky. Stredový motor s torzným snímačom bol prekvapivo „sporty“. Podľa sily prítlaku jazdca na pedále motor dávkuje podporu. Podpora motora teda závisi od nastaveného stupňa, rýchlosti bicykla, otáčok pedálov a aktuálneho prítlaku jazdca na pedále. Motor sa choval o poznanie športovejšie, než som očakával. Núti ťa ťahať a podávať výkon. ECO mód je úplne dostačujúci na všetky jazdy v meste aj v prírode. Bicykel sa potom odmení naozaj slušným dojazdom.

Radenie Shimano Revoshift veľa nestojí, ale tiež radí prekvapivo presne.

V čom vidím najväčšiu slabinu je reťaz. Už nebola nová. A po mesiaci dosť agresívneho radenia a jazdenia, nastúpaní niekoľko tisíc výškových metrov a prejdení zhruba tisíc kilometrov mala naozaj dosť.

Posledné dni si s Jasminkou už iba užívam. Rovinky, hrádza, coffe break, trh, domov. Ak silnejšie zaberiem, reťaz už na malom prevode preskakuje. Škoda vymlátiť zuby. Skúšam testovať vyššie podpory. Podľa očakávania. Turbo je fajn, ale neznesie veľa. Motor má ergonomické dvojité ovládanie. Na rukoväti aj na displeji. Ten je veľmi prehľadný.

Ak zlyhajú všetky postupy, je načase prečítať si návod.

Mákol som si ešte raz. To vtedy, keď motor z ničoho nič zdochol. Baterka práve dobitá kľakla. Skúšal som kontakty. Vypínať, zapínať, poklepávať, kopať, potom som to vzdal. Zvyšných 40 km som došliapal za svoje. Až doma v kočikárni som prišiel na to, že akumulátor má zo spodnej strany extra vypínač. Žeby karma za celý ten mesiac?

Jasminka aj s motorom váži čosi cez 23 kg. Nie málo na prenášanie na poschodia, nie málo na presun autom ani mestskou dopravou. Nájde si však cestu ku každému, kto má k dispozícii garáž, kočikáreň a pohodlné, strážené parkovanie doma a v robote. Podmienkou je elektrická zástrčka.

S Jasminkou som sa rozlúčil cestou vo vlaku. Tej cesty som sa obával najmä pre zadný blatník. Vo vlaku sa totiž vešajú bicykle nastojato. Nebude zavadzať? Nepremačkne sa? S potešením som konštatoval, že železnice sú aj na takúto eventualitu pripravené. Našiel som hák osadený vyššie, na ktorom bicykel visel.

Skúsme si záverom zhodnotiť Jasminkine výhody a nevýhody:

VýhodyNevýhodyOdporúčanieDovetok výrobcu
  • Veľmi pohodlný a stabilný posed.
  • Bajk, ktorý pôsobí retro ale nevzbudzuje prílišný záujem.
  • Aj bez motora dobre odvaľuje na svoju triedu veľmi rýchly.
  • Špičkový motor v tejto triede. Stredový pulzný motor vyhodnocuje váš výkon a podľa toho dodáva pomoc, je pevne uchytený a celkom nenápadný.
  • V súčinnosti s ECO módom veľmi rýchla a pohodlná preprava v meste (dlhodobý priemer bez namáhania a spotenia sa cez 22 km/h).
  • Bicykel perfektne vybavený do mesta (košík, účinné blatníky, svetlo, určite by som pridal zvonček).
  • Výborné a stabilné uchytenie prídavného elektromotora aj akumulátora(ani raz nebolo potrebné doťahovať/upravovať).
  • zlé mechanické uchytenie svetla na košík (slabé a časom sa odlomí) Určite riešte predné kvalitnejšie svetlo. Výkonnejšie a dobíjateľné cez USB.
  • Nízka mobilita bicykla. Hoci nie ťažký ale pomerne veľký a neskladný (MHD a poschodiam sa radšej vyhnite).
  • Menej odolné komponenty (reťaz) ktoré sú ale vykúpené cenou bicykla.
  • Sedánka vhodná do mesta nie na dlhé jazdy.
  • Je to proste plnokrvný mestský bajk a tak sa aj chová.
  • Ideálny, ak nemusíte riešiť prevoz s MHD, parkovanie a máte elektrickú zástrčku na prízemí.
  • Odvezie veľa.
  • Rýchlo, spoľahlivo, pohodlne a zábavne vás prevezie kdekoľvek v meste (budete sa tešiť na každú jazdu)
  • Hoci je retro ladený nevzbudzuje takú pozornosť. Stratíte sa v dave a neukradnú ho.
  • Elektromotor umožňuje jednak športovú jazdu, jednak bezstarostné pohodové vozenie.
  • Baterka ma 370wh, to len pre správnosť údajov, aby si niekto nemyslel, že je to fakt perpetuum mobile.
  • Čo sa týka reťaze, s týmto bicyklom sme neplánovali tento mesačný masaker. Vznikol ako test či tento motor ma na takomto bicykli zmysel, a tiež viac menej pre naše manželky (občas dcéry) aby sme im spríjemnili jazdu, keď už s nami niekam musia na bajkoch ísť. No a reťaz, to nás ani nenapadlo, že by pri tomto nasadení mohla odisť. Ale teraz viem, že to bude nutnosť pri kazom type bicykla s týmto motorom a podla toho aj podobne bicykle vyšpecifikujeme. 🙂
  • Ešte by som pridal informáciu o cene:
    Bicykel Jasmina 6SPD    259,-€
    Bicykel s pomocným elektrickým motorom e-Jasmína 6spd BB motor    1149,-€

A čo záverom?

V Trenčíne odkladám Jasminku a presedlávam na Pegasa. Ultramobilnú skladačku s nezvyčajne zábavne vysokým posedom. Tentokrát žiadne elektrárne, budem ľahší, ale budem musieť šliapať za svoje. Vyrážam znovu na Teplice a Machnáč, …  Ale to už je iný príbeh…

[pl_section section=“widgets“ id=“1764029796″]
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Ďalšie články autora

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

 


ZSSK
Magna Energia


Magna energia logoMagna Energia


Liberty in Town