Pohodový výlet na vrch Somár v Malých Karpatoch

A ide sa. Na prvý pokus netrafím na určené miesto odkiaľ má náš výlet začať. Pre mňa sa to asi už stáva ako súčasť mojich aktivít. Na každej akcii sa mi podarí trochu zablúdiť, aby som asi splnila pomyselný rituál. 🙂 Druhý pokus je úspešný.

Limbach

Vyberám paličky a naše kroky vedú z obce Limbach (192 m n.m.) v okrese Pezinok v Bratislavskom kraji po modrej turistickej značke. Neďaleko kostola prechádzame okolo malej vodnej nádrže.

Rázcestie Šenkárka

Ďalej cez chatovú oblasť Suchý vrch rezkým krokom kráčame vychodenou cestou, míňame veľkú lúku a dostávame sa k smerovníku Šenkárka (504 m n.m.). Lesy nad obcou ponúkajú to správne miesto na strávenie voľného času v prírode.

Rázcestie Tri kamenné kopce

Naša trasa vedie súčasne po cyklistickej trase pre milovníkov tohto športu. Prichádzame k veľkej čistinke a míňame rázcestie Tri kamenné kopce (565 m n.m.), kde nezastavujeme a pokračujeme k cieľu našej túry.

Vchádzame do lesa. Pri vstupe nás vítajú tri betónové trojuholníkové zábrany – protitankové zátarasy. Jednoznačný znak, že naša trasa vedie popri hranici Turecký vrch – Vojenský obvod Záhorie.

PR Nad Šenkárkou

Spestrenie sa nám naskytá prechodom cez novo-vytvorený drevený chodník. Toto čarovné miesto je vytvorené v prírodnej rezervácii Nad Šenkarkou v horskom rašelinisku s lesnými porastmi. Malé zastavenie, nakoľko neodolám zachytiť optikou fotogenické miesto a ide sa ďalej.

Mierne stúpajúca kľukatá cestička nás vedie červenou turistickou značkou. Len sa zhlboka nadýchnuť a očami vnímať krásu prírody. Časť od Tri kamenné kopce po vrch Somár kráčame po Štefánikovej magistrále Cesta hrdinov SNP. Pred vrcholom kopca máme prudkejšie stúpanie.

Prechádzame tento krátky úsek rýchlo k smerovníku. Nie nie, ešte nie sme v cieli. Pokračujeme vychodenou cestičkou trochu klesajúcou a nakoniec stúpajúcou na mierny kopček. On pred nami zatiaľ zakrýva to, čo toto miesto ponúka. Zvedavosť nám dodáva silu.

Nad Šenkárkou

Vrch Somár

Prudký nárazový vietor spomaľuje naše kroky na vrch Somár (649 m n.m.) – najvyšší vrch juhozápadnej časti Malých Karpát. Každým prekonaným metrom sa nám odhaľuje väčšia a väčšia časť kruhového výhľadu na obzore. A sme tu. Neviem si vybrať, na ktorú svetovú stranu sa mám ísť pozrieť a kochať sa.

Prichádzame k jednému zo stromov, ktorý odoláva týmto poveternostným podmienkam. Na strome umiestnená drevená vyrezávaná hlava somára je zaujímavá atrakcia. Slniečko nám zabezpečilo na obzore vidieť fascinujúci výhľad na okolité vrchy, Záhorskú nížinu až po televíznu vežu na Kamzík.

Nechce sa nám ani opustiť túto nádheru. Na vrch Somár sa dá dostať bicyklom. My sme sa sem vybrali pešo a oplatilo sa rozhýbať aj tie svaly, ktoré dlhšie zaháľali.

Cesta späť

Odpočívadlo

Pri ceste spať do Limbachu si dopriavame malý odpočinok s prineseným občerstvením za rázcestím Šenkárka v altánku s machovou strechou. Pohľad na okolitú scenériu poteší a dodá novú energiu.

Vraciame sa smerom na Limbach

Po menšej prestávke pokračujeme lesom. Kráčame plynulým tempom až k cintorínu v Limbachu, kde naše dnešné čistenie pľúc začalo. Máme v nohách 14 km a sme veľmi príjemne unavení.

Výlet na Somár je skvelou voľbou aj pre rodiny s deťmi alebo pre menej zdatných turistov. Doporučujem.

Trasa v skratke

• Štart – Limbach – cintorín
  • Cez chatovú oblasť Suchý vrch
  • Smerovník – Šenkárka (504 m n.m.)
  • Rázcestie – Tri kamenné kopce (565 m n.m.)
  • Cieľ cesty – Vrch Somár (649 m n.m.)
  • Záver – Limbach

Bea Merely

S úsmevom na tvári ...
Nesnívajme svoj život, ale prežime svoje sny…