Považský hrad, hrad Bystrica či Bystrický hrad?

S mojou obľúbenou usmievavou spoločnosťou odbáčame z hlavnej cesty v Považskom Podhradí na úzku uličku pri kostole sv.Ladislava a ďalej na parkovisko k staršiemu rokokovému kaštieľu (domácimi nazývaný Burg). Ideme pozrieť miestny… Považský hrad, hrad Bystrica či Bystrický hrad?

kaštieľ Burg

Považské Podhradie

Dobrá obuv, správne športové oblečenie, malé občerstvenie máme so sebou a vyrážame spoznávať históriu Horného Považia na Slovensku. Miernym stúpaním kráčame po cestičke s väčšími kameňmi. Trochu sa nám šmýka na blatovej ceste zasypanej lístím, keď na jeseň stromy zhadzujú svoje bohaté listnaté koruny.

Cesta cez jedľovo-bukový les vedie po žltej turistickej značke až na malú čistinku k informačnej tabuli. Podarilo sa nám dostať na tieto miesta v čarovný čas, keď ranný opar pomaly odchádza.

Máme fascinujúcu hru prírody priamo pred nami a vychutnávame si takúto krásu plným priehrštím. Hra svetiel predierajúceho sa slnka cez hmly v lese nás sprevádza až hore na skalnatý vápencový vrch predhoria Javorníkov.

Javorníky

Javorníky sú pohorie, ktoré tvorí na západe časť štátnej hranice medzi Slovenskom a Českom. Sú geomorfologickým celkom Slovensko-moravských Karpát. (wiki)

Cestičkou k Považskému hradu

Najprv sa pred nami objavuje mohutný múr skrývajúci zrúcaninu na strmom vrchu nad riekou Váh v Považskom Podhradí neďaleko Považskej Bystrice.

Považský hrad

Dostávame sa cez vstupnú hlavnú bránu do renesančného „barbakanu“ (pevnostný prvok zabezpečujúci ochranu brány)

Zrúcanina Považského hradu

Nie ešte stále nevidíme, čo sa skrýva z histórie na týchto miestach. No stačí nám už len pár krokov a vchádzame cez ruiny budov do predhradia a prichádzame k veľkému otvorenému priestoru.

Čiastočne upravené pozostatky hradu po rekonštrukcii prechádzame opatrne. Viete o tom, že vodu do hradu privádzali podzemnými drevenými potrubiami zo studničky Sklepitá …

Nádvorie Považského hradu

Tak ktorou cestou sa rozbehnúť? Systematicky pokračujeme do stredu zrúcaniny a zastavujeme. Zdvíhame hlavy a obdivujeme dookola nádheru tohto miesta. Hrad bol vraj postavený v roku 1128 na ochranu dôležitej považskej cesty.

Vyhliadka na Považie

Nachádzame tu aj maketu pôvodného stavu Považského hradu a drevené schody. Na zdolanie vysokých stupníc schodoch potrebujeme trochu viac námahy. Námahu vynaložiť sa nám oplatí, aby sme sa okolo zostávajúcich mohutných stien paláca (kde sú vidieť otvory okien a pozostatky renesančných klenieb) dostali k vybudovanej vyhliadke s ďalekohľadom.

Výhľady z Považského hradu

Vidíme tu očarujúci panoramatický výhľad na Bytčiansku kotlinu od Považskej Bystrice po Bytču, Veľký a Malý Manín, Manínsku tiesňavu, Súľovské skaly a aj Hričovský kanál.

Výhľad na Hričovský kanál

Vedľa vyhliadky prechádzame do časti hradu okolo naozaj veľkých kamenných pozostatkov, kde cez zachovalé otvory máme možnosť nazrieť vrchným pohľadom na predhradie Považského hradu.

Výhľad na Považie z Považského hradu

Tak toto nás dostalo : výhľad, kde v popredí máme zrúcaninu, na ktorej je osadené slovenská vlajka vejúca v jemnom vetríku, nad nádhernou scenériou prírody s fascinujúcim oparom vytvorenou na severozápadnom Slovensku nad riekou Váh. Hrá histórie a prírody v tomto momente bol pre nás odmenou za vynaloženú námahu.

Toto nás dostalo Výhľad na Považie cez zrúcaninu Považského hradu

Sedem divov Trenčianskeho kraja

Nie nadarmo sa hrad dostal v roku 2009 medzi sedem víťazných pamiatok v súťaži Sedem divov Trenčianskeho kraja. Ani sa nám nechce odísť z tejto krásy, ktorú sme tu objavili. No všetko ma raz svoj koniec a tak sa pomalým krkom poberáme späť, odkiaľ náš dnešný výlet začal.

Hru farieb stromov v jesennom období obdivujeme pri zostupe z vrchu. Na záver si doprajeme ešte malé zastavenie a pohľad z diaľky na zrúcaninu Považského hradu.

Považský hrad silueta
Považský hrad jesenná silueta

P.S. : Cestičky na tomto výlete sú vhodné pre všetky vekové kategórie, a tak neváhajte navštíviť toto čarovné miesto ak sa nachádzate v jeho okolí … 🙂 Množstvo tipov na výlet k hradom nájdete aj tu >

Bea Merely

S úsmevom na tvári ...
Nesnívajme svoj život, ale prežime svoje sny…