Zimný výstup na Krížavu a Veľkú lúku: Čaro zasnežených Martiniek

Zimná fotoesej o kráse Martinských holí. Zimný výstup na Krížavu a Veľkú lúku vám umožní objaviť čaro zimných Martiniek.

Vyrážame

Zajtra je utorok a podľa predpovede počasia jediný pekný deň v tomto týždni. Už asi tri roky plánujem túru na Martinské hole, lebo v zime ich ešte nemám schodené, bola som asi tri krát na martinskej ferrate, no hore na kopci ešte nie. Treba minúť ešte zopár dní starej dovolenky, tak je rozhodnuté. Vyrážame z Banskej Bystrice ráno za hustej hmly a dúfame, že sa to do Martina vyčistí. Už v Turčianskych Tepliciach svietilo slnko a krásne sa prelievali hmly.

Po pravej strane vidíme bielu Ostrú, Tlstú, potom Lysec a na obzore Martinky. Už vtedy mi bolo jasné, že nás čaká nádherný deň a Aladin sa nemýlil. Už aby sme tam boli.

Cesta na Martinské hole

V Martine sme sa v aute trochu zakecali a prešvihli odbočku na Martinské hole, tak sme pribrzdili pri jednom domácom a ten nás hneď pripravil na to, že cesta hore bude trochu adrenalín, lebo je neupravovaná a sú vyjazdené koľaje. Na internete sme si prečítali, že reťaze zatiaľ netreba, tak sme ich nebrali a veru by sa zišli. Ešte že máme 4×4. Už cesta hore je zážitok.

Zimné Martinky

Stromy obťažkané čerstvým prašanom a slnečné lúče predierajúce sa pomedzi konáre vytvárali úžasnú atmosféru. Ja nesedím za volantom, tak si to na rozdiel od kamošky užívam. 🙂 Čím vyššie ideme, tým sú snehové koľaje hlbšie, ale zvládli sme to. Parkujeme. Svah brázdi ratrák hore-dole a do snehu vyrýva nádherný „menžester“.

Na nohy si dávame snežnice, až nám je ľúto narušiť nimi tú parádu.

Výstup na Krížavu

Lyžiarska sezóna ešte nezačala, takže je tu pokoj, len po „panenskej“ zjazdovke kráča zopár chlapcov na pásoch a niekoľko peších so psami nasáva tú krásu. Prašan siaha asi po kolená a je neopísateľné ako v ňom tie psíky šantili. To treba vidieť. Kráčame, fotíme, relaxujeme. Neskutočne krásne zasnežené stromy, výhľady na Malú Fatru, Západné Tatry, Veľkú Fatru, Nízke Tatry. Výstup netrvá dlho a sme na vrchole zjazdovky.

Narobíme fotky, všetko, čo sa tam nachádza, zábradlia, stožiare, prístrešok, je omznuté, biele, nádherné. V omrznutých stromoch pri troche fantázie nachádzame množstvo postáv a postavičiek a tipujeme, ktorá by asi koho mohla znázorňovať.

Veľká lúka

Keďže náš dnešný cieľ bol Veľká Lúka, pobrali sme sa ďalej po značke.

Oceňujeme snežnice, lebo snehu je fakt veľa a bez nich by sme museli chodník prešľapávať. Asi po dvadsiatich minútach prichádzame na Krížavu vysielač, nikoho nestretáme. Skvelé výhľady a viditeľnosť. To sú také emotívne zážitky, že sa Vám chce od radosti kričať a keďže široko-ďaleko nikoho nebolo, tak sme si veru aj zakričali.

Keby boli navôkol lavinózne svahy, tak hádam aj nejakú lavínu spustíme :-)))) Ideme pomaly, aby sme si to čo najdlhšie užili a po chvíli sme na Veľkej Lúke. Otvárajú sa nám ďalšie obzory. Je poriadne mrazivo, tak nám dobre padne teplý čaj.

Zimné Martinské hole

Vraciame sa po tej istej ceste k autu. Jazda dole je zase po zasneženej a vyjazdenej ceste „zážitok“. Prežili sme krásny deň. Ak vystihnete počasie, tak zasnežené „Martinky“ sú TOP. Nenáročný výstup, celá túra nám aj s fotením a kochaním sa trvala asi 4 hodinky. Zimný výstup na Krížavu a Veľkú lúku sa vydaril. Určite sa sem budem vracať.

Martinské hole v Lúčanskej Malej Fatre sú garanciou dlhej a skvelej zimnej sezóny. Až 125 zasnežených dní v roku. Vynikajúca poloha, kvalitný prírodný sneh, perfektné zjazdovky a skvelé výšľapy. Vrchná stanica lanovky na Krížave ponúka nádherné výhľady.

foto: Alenka Tomanová

Ajka Tomanová

Volám sa Alena Tomanová. Narodila som sa a žijem v Banskej Bystrici, za čo som vďačná, lebo svoj voľný čas najradšej trávim v prírode a na horách a zo "srdca Slovenska" to mám do ktoréhokoľvek pohoria relatívne blízko. Najviac ma očarila zimná turistika. Neoddeliteľnou súčasťou mojich aktivít je fotoaparát, lebo fotenie prírody a krajiny je mojou druhou vášňou. Vnímam to ako dvojitý zážitok, lebo vo fotografíách si môžem kedykoľvek znovu oživiť krásne chvile strávené na horách. Všetky knihy zožltnú, ale kniha prírody má každý rok nové, nádherné vydanie. Hory sú môj kostol. Ajka Tomanová - Srdcom na horách >