Sopečným pohorím: túra cez Vtáčnik na Kláštorskú skalu

Sopečná činnosť v dávnych dobách spôsobila, že v pohorí Vtáčnik je množstvo skalných útvarov a vyhliadok vytvorených andezitom. Tak sme sa rozhodli: túra cez Vtáčnik na Kláštorskú skalu.

Žarnov

Našu túru začíname v Oslanoch. Hneď na úvod si vystúpame po žltej turistickej značke na Žarnov. Cestou medzi Žarnovom a Buchlovom nachádzame vyhliadku – Sladnú skalu.

Celou cestou obdivujeme rôzne skalné útvary. Neobchádzame ani chránený strom „Jaseň pod Buchlovom“. Jeho vek je približne 250 rokov.

Z Buchlova schádzame rebríkmi a o chvíľu sme na Zadnej lúke. Túra cez Vtáčnik na Kláštorskú skalu pokračuje. Po krátkej prestávke pokračujeme ďalej dolu po zelenej do Bystričianskej doliny, ďalej kúsok po modrej a nasleduje prudké, ale krátke stúpanie na Jaseňovú skalu.

Jaseňová skala

Za necelú pol hodinku sme hore na vyhliadke. Tu si pozeráme akoby celý kráter, ktorý ostal po sopke. Po ňom pôjdeme. Odfotiť sa to však veľmi nedá. Treba tam ísť.

Odtiaľto už stúpanie nie je také prudké. Kráčame akoby po okraji krátera a postupne prechádzame z letného počasia do jesene. Listy sa sfarbujú do žlta stále viac a viac, fúka vietor a je chladno.

Vtáčnik

Prichádzame na najvyšší bod, rovnomenný vrch Vtáčnik. Nezdržíme sa dlho, lebo nám je zima a ideme ďalej. Schádzame nižšie a prichádzame na Kláštorskú skalu.

Kláštorská skala

je tretí najvyšší vrch pohoria Vtáčnik. Je to najvýraznešie skalné mesto v celom pohorí, ktoré tvoria majestátne skalné veže, bloky a piliere. Pre mňa je toto asi to najkrajšie miesto v celom pohorí Vtáčnik, i keď celou trasou sme mohli obdivovať mnohé podobné zvláštne skaly. Túra cez Vtáčnik na Kláštorskú skalu ponuka nečakané pohľady.

Musíme ale ísť pomaly dolu, dni sú už krátke. Schádzame po červenej cez Rúbaný vrch, a ďalej už po tme po žltej na Zadnú lúku a odtiaľto už po zelenej dolu k autu.

Túra cez Vtáčnik na Kláštorskú skalu

Prešli sme zhruba 30 km s celkovým nastúpaním niečo nad 1700 výškových metrov, ale ani nám to tak neprišlo. Celá trasa bola zaujímavá. Sopečná činnosť v tomto pohorí vytvorila naozaj veľmi krásne útvary, nikde na Slovensku som takéto ešte nevidela. Prechod pohorím Vtáčnik je naozaj krásny.

Katarína Syneková

Aktívna členka 7 kopcov 3 jazerá a Kardionápravníka.