vlakom na Muráň

ZSSK: Muránska planina vlakom a bicyklom

Tretí augustový týždeň patril Muráňu. Naša centrála v rekreačnom areáli na Prednej Hore je kompletne obsadená a tak sa skupinky roztiahli aj do penziónov v okolí parku. Navštíviť Muránsku planinu a nevyužiť pritom železničné trate je neodpustiteľný zážitkový hriech. Dôvodov je hneď niekoľko. Jazda Breznianskou lokálkou cez Zbojskú do Tisovca pripomenie Troškovskú nostalgiu sérií “Slunce, seno, … nostalgia”. V tomto regióne zastal čas. A možno je to pre nás turistov aj dobre.

[pl_section section=”popthumbs” id=”1122293324″]

Opačná trasa, od Tatier, vás z Margecian prevedie popod Kráľovu hoľu, cez Chmarošský viadukt a Telgártsku slučku priamo do vstupnej brány Muránskej planiny, na Červenú skalu. Trasa patrí medzi to najkrajšie, čo vám železnice na Slovensku (v súvislosti s turistikou a prírodou) môžu ponúknuť. Po vystúpení na Červenej skale sa nezabudnite vrátiť smerom na Telgárt. Posedieť pri prameni Hrona a zajazdiť si v okolí Telgártskej slučky rozhodne stojí za to. Chmarošský viadukt je postavený z kameňa, na deviatich pilieroch s kamennými klenbami. Vysoký je 18 m a dlhý 113 m. Nadväzuje naň kruhový tunel Kornela Slobodu a ďalší – Telgátsky viadukt. Celú trať postavili v 30. rokoch, na dobudovanie im stačilo 6 rokov. Na dnešné pomery neuveriteľné. Samotná trať však ponúka omnoho viac. Na trati Margecany – Červená skala prekonáva vlak ZSSK 9 tunelov, 281 mostov i mostíkov a 60 cestných nadjazdov či podjazdov. Mimochodom, z Telgártu ide aj turistická trasa priamo na Kráľovu hoľu. (na bicykli cez Červenú skalu a Šumiac).

Podvečer sa ubytujeme na Prednej Hore. Vyrástol tu skvelý rekreačný areál so špičkovým wellness a vlastným pivovarom. Fakt, že za lesom, vo vzdialenosti necelých 500 metrov, je kaštieľ Predná hora s psychiatrickou liečebňou zameranou na liečenie alkoholizmu a iných závislostí, pôsobí skôr ako PR. 🙂 Večer si dám okruh. Nenajazdím veľa, ale aj to stačí na niekoľko 100 metrov pripísaného stúpania.

[pl_section section=”popthumbs” id=”339447691″]

Sobotný program je jasný. Z Prednej Hory na Veľkú lúku, Muránsky hrad a po zelenej cyklotrase cez Červenú skalu okruhom naspäť. Spolu 40 km s temer 2000 m prevýšenia. Už prvé stúpanie preveruje naše schopnosti. Musíme sa vyšplhať do sedla Javorinka, odkiaľ štartuje cyklotrasa na Veľkú lúku. Určite sa zastavte v miestnom žrebčíne. Chovajú tu kone “huculov” v čistokrvnej forme. Prekvapuje chata Zámok pod hradom. Bez elektriny, s latrínou a napriek tomu plná. Všetky predpisy EU idú stranou. “V noci tu počuť mravce očami hýbať”, hovorí jedna z ubytovaných. Áno. Petrolejka, spacák, čistá príroda, ticho a totálny, ale totálny pokoj. Čo viac dnes pretechnizovaný a vystresovaný človek potrebuje. Na chate odkladáme bicykle. Ďalej sa nedá. Pokračujeme peši. Stretávame ďalšie dve reštart skupinky.

Zrúcaniny Muránskeho hradu stoja na vrchu Cigánka (935 m n. m.), na južnom okraji Muránskej planiny. Hrad postavili ako kráľovský v 13. storočí na ochranu cesty vedúcej z Gemera do Liptova a Zvolena. Vďaka svojim neobyčajne pestrým dejinám patrí k najznámejším gemerským hradom. Od roku 1972 ho postupne rekonštruujú. Skalné bralo Cigánka s dvoma vyhliadkovými plošinami v areáli Muránskeho hradu nám poskytuje impozantný výhľad do širokého okolia. Z dvoch plošín hradu môžeme sledovať masív Poludnice, Stolických vrchov a Šiance.

Pokračujeme smerom na Poludnicu. Očakávame panenskú nepoškodenú prírodu, veď sme v 5. najvyššom stupni ochrany. Ale čosi tu nie je v poriadku. Oficiálna cyklotrasa sa v posledných kilometroch mení na tankodrom. Asi preto, aby bolo každému návštevníkovi jasné, kto je tu pánom. Nechcem dráždiť, ale to najkrajšie a najzdravšie drevo z našich lesov sa stáva obchodnou a prepravnou komoditou. A choré stromy zostávajú. Kto by ich chcel. Ako novodobý Klondike. Holoruby badať všade a iba úplne naivný človek môže uveriť úprimnej snahe lesákov pomáhať prírode.

Padák do Červenej skaly je plný adrenalínu. Sme skúsení. Vieme že to nebude zadarmo. To čo v zjazde vyklesáme, bude treba znovu nastúpať. Inak sa do pivovaru na Prednej Hore na povestnú IPU 13° EXTRA BITTER nedostaneme. Večerný wellness už len istí dnešné štatistiky. 38 km s 1700 metrami stúpania. Nie tak zlé. Nestretli sme ani medveďa. Uvedomujeme si rozsiahlosť Muránskej planiny a tiež pozíciu človeka v tomto civilizačne nedotknutom svete. Už vieme jedno. Nie sme tu naposledy.

[pl_section section=”popthumbs” id=”978617444″]

Mení sa počasie a ja cítim, že prichádza jeseň. Ešte budú tropické teploty, ale toto leto, ako 55 iných, už je tatam. Mal som v pláne dať v nedeľu výstup na Lazy, ale prší. Ukrutne prší. A mne to nevadí. Napĺňa ma to pokojom. Neexistuje zlé počasie, existuje iba nepripravený turista. Mal som v pláne dať viac. Oveľa viac.

Nabudúce. Muráň je krásny a treba sa sem vracať.

 

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

7 kopcov 3 jazerá 2021

ZSSK restart challenge. Zverejnili sme ciele pre 6. ročník turistickej výzvy pre turistov, cyklistov a rodiny s deťmi.
CIELE

Rozhýbte sa s nami

Kardionápravník 2021 Zimná Séria

Kardionápravník 2021

Kardio nápravník 2021 ŠTartujeme zimnou sériou Jubilejný 5. ročník výzvy Kardionápravník práve štartuje Zimnou sériou. Po svojich, na lyžiach alebo na bicykli. Dáme opäť cez zimu obvod zemegule?

VIAC »
7 kopcov 3 jazerá 2021 propozície

7 kopcov 3 jazerá 2021

7 kopcov 3 jazerá 2021 ZSSK restart challenge 7 kopcov 3 jazerá je celoročná turistická výzva pre turistov, cykloturistov a rodiny s deťmi. Každý rok vyhlasujeme 10 turistických

VIAC »
Ďalšie články autora

Jeden komentár na “ZSSK: Muránska planina vlakom a bicyklom

  1. Spätné upozornenie: Kráľova hoľa – Meet Petere

Radi by ste niečo doplnili? Prihláste sa mailom alebo FB kontom.