Kláštorná roklina: Zimný prechod Slovenským rajom

Obec Letanovce má dlhšiu históriu ako mnohé mestá. Patrí medzi najstaršie na Spiši. Prvá písomná zmienka pochádza z roku 1250. Významnou udalosťou pre obec bolo zvolať na Kláštorisko kartuziánov, aby si tam postavili kláštor na pamiatku záchrany Spišiakov pred Tatármi. Ale nielen preto je významná. Je totiž jednou zo vstupných brán do Slovenského raja. Kláštorná roklina: Zimný prechod Slovenským rajom.

Zimné túry v Slovenskom raji

Z Letanoviec pokračujeme červenou značkou asfaltovou cestou, vpravo vidíme Vysoké Tatry, na kopci vľavo bývalú osadu Letanovského mlyna.

Letanovce

Prechádzame veľkou drevenou vstupnou bránou. Pri smerovníku žltou značkou vchádzame do lesa. Pokračujeme popri Trstenému potoku, ktorý nás privádza k Hornádu a Kartuzianskému mostu. Tu odbočíme vpravo a pokračujeme lesnou cestou na lúku Letanovského mlyna s bufetom. Samozrejme majú zatvorené. Za vodou sa nachádza ľadopád pre milovníkov adrenalínu. Ideme zasneženým chodníkom a viac krát meníme strany brehu lávkami a mostami.

Zelená dolina

Prechádzame cez lávku NAD ZELENOU DOLINOU.

Postupne zdolávame drevené lávky a železné stúpačky, ktoré sú pripevnené na veľkej skale vysoko nad vodou, pomáhame si reťazou.

Pred nami je Lanová lávka, najdlhšia v Slovenskom raji, ktorá meria 44 m a prechádza vo výške 15 až 20 m nad Hornádom. Za mostom vchádzame do Klástornej rokliny.

Kláštorná roklina vďaka očarujúcej prírode patrí medzi najkrajšie a zároveň najnavštevovanejšie rokliny v Slovenskom raji.

Na tomto chodníku je zabudovaných 7 kovových mostíkov a lávok, približne 320m reťazí pripevnených v skalných stenách, 140 stupačiek, 70m drevených lávok a 7 vodopádov. Kláštorná roklina je priechodná jedným smerom.

Kláštorná roklina

Dnom rokliny je dosť veľa popadaných stromov a kamenia, určitú časť prechádzame po potoku, treba mať nepremokavú obuv a mačky. Na bočných skalných stenách a previsoch objavujeme nádherné cencúle, ľadová nádhera. Po chvíli železnými rebríkmi zdolávame vodopád Objaviteľov, vodopád Antona Straku, nasleduje 8,5m Dúhový vodopád, prechádzame Kaskády Gustáva Nedobrého.

Úzky priechod medzi skalami nás dovedie pod Malý vodopád. Po ňom nasleduje Machový vodopád a nakoniec vodopád Kartuziánov.

Dvoma drevenými korýtkami a lesným chodníkom smerom hore vpravo prídete na bývalý Kláštorný rybník. Roklina končí a dostávame sa k ruinám bývalého Kartuzianského kláštora,

Kláštorisko

Priamo cez lúky sa nachádza Symbolický cintorín, pripomínajúci obete v Slovenskom raji. Z Kláštoriska červenou značkou pokračujeme smerom na Letanovský Mlyn. Schádzame lesnými chodníkmi prudko dole, treba dávať veľký pozor.

Sme na Letanovskom mlyne pod prístreškom si oddýchneme dáme dole mačky a pokračujeme lesnou cestou k mostu.

Kartuziánsky most

Kartuziánky most je jediný kamenný most v Slovenskom raji, ktorý bol počas vojny v roku 1944 zničený. Preto ho v roku 1995 znovu postavili ako presnú kópiu pôvodného.

Zimné túry v Slovenskom raji sú úžasné. Zasneženou cestou sa vraciame naspäť do Letanoviec. Kláštorná roklina: zimný prechod Slovenským rajom sa vydaril.

Janka Kakalejčíková

Turistka, nadšený športovec a vychádzajúca hviezda - blogerka restartnisa.