Bicyklom okolo perly Chorvátska: NP Krka

Väčšina ambicióznejších cyklistov asi pozná Jarné kilometre na Baške vode. Tento Norov už legendárny cyklokemp okolo Biokova, Cetiny, Omišu a Makarskej sa jazdí každú jar už 16 rokov. Mne však pre jarný rozjazd viac vyhovuje Śibenik. Na rozdiel od Bašky Vody mi umožňuje aj tréning prvých objemov na rovinách. Navyše mi otvoril čarovné zákutia Krky, Tisna, Murteru a ostrovov Kornati. Bicyklom okolo NP Krka:

Ranná príprava

Okolo Krky

Vstať, panáka, raňajky, ležať, na záchod, obliecť, tyčinky, dofúkať, naplniť fľaše, skontrolovať bicykel, vyraziť. Každodenný ranný rituál cyklistu v kempe je nemenný.

Výšľap cez centrum Śibeniku je každé ráno trochu hektické. Treba sa premlieť cez rušnú mestskú magistrálu, obchvatom obísť tunel (nie je pre bicykle prejazdný) a dostávaš sa do vnútrozemia. Málo aut a veľa ciest. Raj.

Krka tím

Z jednej strany vedie cesta cez Lozovac priamo ku Skradinskym vodopádom, ambicióznejší cyklisti (teda my) však volia okružnú trasu okolo celej Krky cez prístav Skradin, Dubravice, Rupe a Laškovicu na zadné pereje Roški Slap a druhou stranou okolo celej Krky naspäť. K zostupu k vodopádom sa síce dostanú ale o niekoľko hodín neskôr.

Pred vodopádmi nás čaká okruh, čosi vyše 93 km s prevýšením 1300 m. Hore, dole, hore, dole…

Skradin prístav

Skradin

Prvú zastávku volíme až v Skradine. Neodmysliteľné ranné espresso nemôže chýbať. Takto po ránu mimo sezóny je ešte prístav poloprázdny. Ak sem však zavítate v lete, parkovať budete (ak sa zadarí) niekoľko kilometrov od prístavu.

Skradin je tiež posledná možnosť so cťou tento súboj s Krkou vzdať.

• Dnes sa necítim, niečo na mňa lezie, radšej otočím…
  • Skutočne malebný prístav, radšej ostanem a pofotím….
  • Nejak mi hegluje zadné koleso, preverím…

To je len zopár rád, ako sa z podobného trailu medzi cyklomagormi aspoň trochu so cťou vyvliecť. Dnes to (ako obyčajne) nevzdáva nikto. Poznáme sa a je jasné, že ideme všetci. O tom aká rozkoš nás čaká svedčí aj výškový profil 🙂

Profil Krka

Prvé stúpania a padáky si užívame. Tie na otočke, okolo Roški Slapu už len prežívame. Je mimo sezóny. Všetko je zatvorené, iba vody je dosť. Všade naokolo. V jazere: „Napi sa a šlapeme ďalej.“

Roški Slap

Roški Slap úvrať

má jedinečnú atmosféru. Nie sú tu davy turistov, žiadne magnetky, parkoviská,… Oveľa skôr uveríš, že za rohom k tebe nakráčajú Old Shatterhand a Winnetou so svojimi žrebcami Ilči a Hatátitlá. Alebo Pamela od šumících vod.

Roški Slap má ešte jednu výhodu. Tu končí to: „hore, dole“ a dostávame sa na náhornú planinu. Tá nám okrem roviny a protivetra ponúkne aj neskutočné obrazy celého jazera, uprostred ktorého leží ostrov Visovac s nejakým kláštorom v strede. Aj by sme sa spustili dole. Ale „300 dole a 300 hore“ sa už nikomu nechce.

Bicyklom okolo perly Chorvátska: NP Krka
Okolo NP Krka

Pokračujeme ešte cez jednu roklinu a spúšťame sa k vode až pri Skradinskom Buku. Hlavnej turistickej atrakcii celej Krky. Výhodou bicykla je, že to dáš za hubičku. Ak si ukecaný aj bez vstupného.

Na vodopádoch nás chytí dážď. Nevadí. Užívame si to. Domov je to už cez kopček za hubičku.

Predné vodopády Krka

Turistické chodníky ponad vodpády
Genius Loci Krka
Vodopády Krka

KRKA národný park

Národný park Krka leží iba pár kilometrov do vnútrozemia od Šibeniku. Park pomenovaný po rieke Krka sa rozkladá na ploche niečo vyše 142 km2 a zahŕňa dve tretiny samotnej rieky. Hlavnými highlightami parku sú jeho nádherné vodopády Skradinski Buk, Roski Slap a ostrov Visovac. Krka je po Plitvických jazerách asi druhým najznámejším miestom Chorvátska. Isť bicyklom okolo NP Krka je celoživotný zážiok.

Pohľad na Skradinsky Buk zhora

Keď vznikala Teslova energia sveta

Málokto tuší, že vedľa vodopádov Skradinsky buk sa nachádza vodná elektráreň Jaruga. Je jedným z najstarších zariadení na výrobu energie na svete. Sem bola premiestnená v roku 1903 z neďalekej pôvodnej lokality Jaruga postavenej v roku 1895. Iba jedna elektráreň na svete je staršia. O 2 dni. Tá od Nicolu Teslu na Niagarských vodopádoch.

A Šibenik vďaka nej získal tiež ďalšie prvenstvo. Prvé mesto s elektrickým osvetlením. Paráda.

Skradinsky buk

Vodopády pozná asi každý výletník Chorvátska. Z celej Krky sú najznámejšie. 80% všetkých turistov smeruje najmä sem. Privezú ich sem lode alebo autá. Dajú si buřta, pivo, cigaretku, kúpia magnetku, zopár foto, prejdú sa okolo vodopádov. Pod Skradinskym bukom si môžu aj zaplávať.

Skradinsky Buk

Vodopády sú mimoriadne fotogenické. Natáčali sa tu aj niektoré diely Vinetoua. Môžete tu nájsť aj zachované vodné mlyny z 19. storočia. a stredoveký kláštor. Kaskády majú 17 stupňov s celkovou výške 45,7 m. Cez priezračné azúrové vody Krky vedie drevená lávka. Impozantný zážitok. Bicyklom okolo NP Krka prekvapí.

Predné vodopády Krka

Okolo Krky na bicykli

Dosyta jsme se naobjímali, vždy znovu jsme si tiskli ruce a naše vítání nemělo mít konce. Zatím jeho vraník opsal v letu dokonalý kruh, zmírnil běh a doklusal k nám jako věrný pes. Zaslechl můj hlas, vesele zařičel a již otíral svou malou hlavu o mé rameno a dotýkal se tlamou mé tváře.

„Podívej, jak tě vítá a líbá,“ usmál se Vinnetou, „Old Shatterhand je nejen přítel člověka, ale i zvířete a zvíře i člověk ho uchovávají ve své paměti.“

Severný obchvat parku
Pohľad na jazero Krka

Přitom zavadil zrakem o mého koně a v jeho vážné tváři se zaleskl nový úsměv.

Bohvie čo by bolo s vraníkmi, keby mali v tom čase bicykle. 🙂

Bicykel, Šibenik a Chorvástko

Ide to dohromady najmä v jarných mesiacoch. U nás zima, tam už teplo. Cyklokempy sú skvelé tým, že sa mnohí znova po roku stretneme. Navzájom sa poznáme. Jazdíme.

V minulosti boli doménou kempov cestné bicykle. Ale stále viac sa pridávajú aj MTB bajkeri. Nenadarmo sa hovorí, že Chorvátsko je Slovenské more. A ponúka scenérie, nálady a trasy, ktoré sú doma nevídané.

Cyklokemp Šibenik

Bicyklom okolo NP Krka GPS trasy

Kardionápravník

Kardionápravník 2024

Po svojich alebo na bicykli. Rozhýbeme ťa. Nakazíme ťa endorfínom, pohybom a zdravým životným štýlom.

Petere cestny bajker

Petere Ertl - Potulky, zážitky, cyklokempy, cestovanie po Európe a výzvy na cestnom bicykli. Nadšený biker a bloger, ktorý sa dá bláznivo nahovoriť na akúkoľvek výzvu. Sleduj náš instagram aj twitter.