Col de Vars>10%+ alebo ako má vyzerať pretekársky špeciál TdF

Col de Vars >10%+ alebo ako má vyzerať pretekársky špeciál TdF

alebo posledných 5 km očistca. Kto sem preboha ten kopec dal?

Na prvý pohľad mal byť tento deň relaxačný. Aspoň všetko tomu ráno nasvedčovalo. Ale nebol.

Col de Vars

vyzerá na prvý pohľad ako nenápadný, viac menej oddychový kopec. Veď treba nastúpať iba nejakých 1150 m na 24 km. Čo však mapy nehovoria, že 19 km z plánovaných 24 je v podstate čistá rovina a potom sa cesta zdvihne nad 10 % a nepustí ani na meter, ani na zlomok sekundy.

Už po prvom kilometri kreativita začne pracovať. Zastav, lebo je to nezodpovedné, zastav lebo už nemôžeš, pozri aký pekný pohľad (jazero, kopec, les, skala, …) to je úplne jedno čo, hlavne na chvíľu zastaň. A ty vieš, že sa to nedá. Máš hneď tri dobré dôvody:

  1. Uvidia ťa ostatní, ach tá hanba
  2. Ak zastaneš, tak sa v tom kopci v tretrách už nerozbehneš
  3. Ak zastaneš raz, budeš zastavovať stále a nedôjdeš nikdy

Opäť prišli na radu základné otázky. Či mi už úplne hrabe? Prečo to vlastne robím? Mám to zapotreby? Čo si tu dokazujem? No poviem vám, nebolo ľahké ten boj vybojovať.

Pamätám sa presne na pocit a výraz tváre, keď som míňal hornú úvrať priesmyku. Podobný polourehotaný, pološialený výraz v tvári mali temer všetci, čo finišovali. Nech žije Cal de Vars. Na vrchole kávička. Ale aká. Dodnes neviem pochopiť, prečo kdekoľvek v taliansku dostanem za 1 euro famóznu kávu a tuto vo francúzsku za 3 Eurá niečo, čo kávu len zďaleka pripomína. 🙂

Col de Vars

v nadmorskej výške 2108 m n.m.  je vysokohorský priesmyk v Alpách medzi departementmi Hautes-Alpes a Alpes-de-Haute-Provence vo Francúzsku. Spojuje údolie Ubaye s údolím Queyras a Embrun. Horský prechod bol zaradený do Tour de France celkom 33-krát od roku 1922, keď Philippe Thys cez neho prešiel po prvýkrát. 

Cestou dole prišlo aj na straty. Utrhol som špicu na kolese. Výsledok 3×20 km bonusová časovka medzi servismi v Barcelonette a Jausiers. Špicu som síce nedostal, ale objavil som iný poklad.

Originál závodný špeciál Tour de France z roku 1935

S drevenými ráfikmi, plynovou prednou lampičkou, ktorú mal jazdec zavesenú a primontovával ju iba v noci a umnou mechanickou prehadzovačkou, ktorá má od dnešného shimaňáckeho Dura Ace alebo Campagnolo Super Recordu na míle ďaleko. Ako s tým len mohli tieto kopce šlapať?

Skrátka autentický poklad, ktorý každý deň nevidíš. Neostáva než obdivovať.

Opäť krásny deň vo Francúzskych Alpách.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ďalšie články autora

7 kopcov 3 jazerá
2021 MTB

Vyber si trasu, zdolaj na bicykli 10 cieľov a vyhraj skladačku Pegas
Zapoj sa
Mayo cross mtb
mtb cross gravel
skvelé bicykle za super ceny