Frankfurtom na bajku

Košík, pohodlné riaditká a obyčajné pedále. Môj Bianchi milujem, ale mestský bicykel má pred cesťákom v európskych veľkomestách vždy navrch. Napriek týmto istotám som nepoučiteľný a znovu a znovu vyťahujem do miest svoju galusku. Ak už volíš tento typ bicykla maj na pamäti nasledovné:

Zabudnite na plynulú jazdu. Semafory a autá sú všade a zelená vlna je len ilúzia. Vycvakávať kufre budeš každých 30 sekúnd.

V dopravnom centre Frankfurtu žiadne plánovanie trasy nefunguje. Polovica ciest je dialničného typu a ty budeš len márne otáčať a hľadať alternatívnu cestu pri každej značke „Zákaz vjazdu“ bicyklom. Správnu cestu nenájdeš ani na piaty pokus. Nefunguje tu čaro Berlínskej MHD s jej veľkoplošnými prehľadnými mapami. Spoliehať sa môžeš iba na základné inštinkty … sever, juh, východ, západ a pohyb slnka.

A keď už všetky pokusy zlyhajú, pochopíš, že Nemci majú vybudovanú sieť naozaj kvalitných cyklotrás, z ktorých sa neoplatí zísť ani na minútu. A presne také sú cyklotrasy okolo Mohanu.

Ak sa chcete vo veľkých metropolách dostať najľahšie k cyklotrase, nasmerujte si to k rieke. Najpravdepodobnejšie tam nájdete hlavnú mestskú cyklotrasu a pochopíte jej infraštruktúru.

Nábrežie Frankfurtu žije dňom i nocou. Prepája ho množstvo mostov a nábrežia na oboch stranách majú čo ponúknuť. Dva dni, dve trasy, dve stovky. Západne som zvolil 2 väčšie ciele Mainz a Wiesbaden, východne zas menšie historické mestečká Hanau, Sellingenstadt a Aschaffenburg. Pestrosť, príroda, história i väčšie mestské časti s krásnymi centrami a pamiatkami.

Cyklotrasy sú výborné.

Podchvíľou zastavuješ. Stále je čo fotiť, stále kam pozerať. Rád objavujem. Po oboch stranách rieky nemáš problém. Perfektná infraštruktúra, všetko až nudne dokonale funguje. Pripravoval som sa na prepchaté cesty a industrálnu krajinu, namiesto toho som objavil v tesnej blízkosti mesta malú prírodnú rezerváciu. Prvé poznanie: Kúsok od Frankfurtu je príroda plná relaxu, vtákov a zveri.

Iba pár kilometrov za centrom sa rozprestiera chránená zóna s neočakávaným kľudom. Na cyklotrase objavíte všetko. Moderný aj zomierajúci industriál, históriu, umenie, relax, divokú prírodu, vinárske oblasti, rýchlostné cyklozóny i frankfurtskú špecialitu jablčné víno, akúsi obdobu našich cíderov s výbornou osviežujúcou kyslastou chuťou.

Míňam opustenú nefunčnú fabriku čakajúcu na svoj osud. Nečakal som že takýto pohľad nájdem nielen na Slovensku ale aj tu, v centre priemyselného Nemecka. Darmo pokrok nezastavíš, staré je nahrádzané novým.

Výstavba frčí. Aj takto sa dá bývať za ceny dostupné aj pre bežného Nemca. Na okraji miesta míňam pri starých dokoch supermodernú štvrť. Nemecké Canary Wharf? Nová bytová aréna vznikajúca na brehu Mohanu na mieste bývalých dokov. Ešte skôr, ako sa ľudia nasťahujú, majú vybudované kompletné cesty, siete, parky, športoviská, … všetko. Veď je to pre ľudí. Žiadne blato, žiaden bordel, napriek čulému pracovnému ruchu. Oplotenie oddeľujúce stavebné práce od jazdného koridoru, bezpečie, osvetlenie po celej cyklotrase, asfalt ako žehlička a pre vyššiu motiváciu fotobunka, ktorá ti napovie koľký si dnes prebicykloval v poradí. Motivujúce. Aj takto môžu vyzerať cyklotrasy pre ľudí, a možno za menej peňazí, ako tie čiarky, ktoré naši radní maľujú za drahé peniaze po rozbitých bratislavských cestách.

O tom, že grafity sú všade živé som sa presvečil aj v Mainzi.

f-3397

Zišiel som z cyklotrasy v bláhovom presvedčení, že uvidím centrá Mainzu a Wiesbadenu. Nikdy podobnú chybu neurobte. Tie mestá sú naozaj veľké, ulice kľukaté a neprehľadné. Keď som po hodine a pol blúdenia neoznačenými ulicami vynervovaný prišiel do centra, k železničnej stanici Wiesbadenu, znechutene som urobil jeden fotovýcvak a na celý zvyšok mesta s jeho desiatkami parkov, kaštieľov a pamiatok som hodil bobek. Ak mám do večera stihnúť tri takéto mestá a prejsť vyše 130 km, niečo je zle naplánované. Za ďalšiu hodinu som sa vrátil späť na cyklotrasu a utešoval sa, že si pozriem aspoň Kastel v Mainzi. Kto mal vedieť, že Kastel nie je žiadny kaštieľ, ale mestský okres. Celková bilancia, 4 hodiny v prdeli, nič som nevidel, nič som necvakol, akurát sa z mosta pozerám na tuctovú panorámu mesta. Nie vážne. Tie mestá sú naozaj veľké. A ty musíš urobiť rozhodnutie. Buď si turista, alebo bicykluješ.

Frankfurtom na bajku Mainz Bahnhof

Stanica a betónové kufra. Kvôli tejto úplne zbytočnej fotke som zabil 3 hodiny blúdenia po štvrtiach Wiesbadenu. Na opätku som sa obrátil a sľúbil som, že z cyklotrasy v Nemecku už v živote nezídem. A bolo to rozumné rozhodnutie. Práve cyklotrasa ťa totiž prevedie cez tie najkrajšie miesta sama.

Relax popri Main

Ľahni si a relaxuj. Áno, aj toto je pre cyklistov. Koľko by to vydržalo u nás kým by to nerozkradli?

Tam, kde je krásna príroda, treba si ju pozrieť. Tam, kde môže cyklista, nemôže žiadny motor. Nádherné zákutia, z ktorých sa vám naozaj nechce odísť. Podobných miest nájdeš na Mohanskej cyklotrase stovky. Až tu pochopíš, že bicykel potrebuje košík. Doňho čerstvú bagetu, syr, nadievané olivy, sušené paradajky a fľašku jablčného vína. Aby bol zážitok dokonalý. Ale povedzme si, videli ste už galusku s košíkom? Dilema.

Cesta východným smerom vás prevedie cez menšie historické mestečká, ako napr. Hanau. Práve tie ma najviac očarili. Centrá v dosahu pár minút z trasy mi pripomenuli melanchóliu Neusiedlerského Rustu. Dobrý rada však znie: Navštív ich cez týždeň, najlepšie doobeda. Inak riskuješ davy turistov, ktoré ťa (ako všade) prevalcujú.

Jeden z najkrajších cieľov je Ashaffenburg. Tu aj skončili moje cyklopoznávacie ambície. Vraciam sa do Frankfurtu.

Mesto pre ľudí. Nabehnúť na ktorúkoľvek z dobre značených cyklotrás môžeš kdekoľvek na brehu Mohanu. Cyklotrasy sú výborné, široké, bezpečné. Preto aj veľká časť Frankfurťanov jazdí denne (aj do roboty) na bicykli. Vyhnú sa stresu, agresii a celkovej nasratosti. Naopak, cesta domov z práce môže byť vítaným niekoľko hodinovým relaxom, ktorý ovplyvní kvalitu večera. Mestá sa zmenili. Kedysi bol Frankfurt vnímaný ako mesto úradníkov a biznisu. Dnes je to zóna poskytujúca človeku nebývalú kvalitu života vo všetkých ohľadoch.

Po vojne zo starého Frankfurtu veľa neostalo. radnica a námestie najlepšie reprezentujú historický ráz mesta. Naproti tomu tu nájdete City. Ultramodernú časť metropoly s množstvom bánk, softwarových a investičných domov, akúsi obdobu londýnskeho City, ale tiež otvorené a priateľské mesto plné života a príjemných ľudí.

Ale hlavne, Frankfurťania žijú zdravo:

f-3381

Odporúčané denné cyklotrasy:

  • Frankfurt, Mainz, Wiesbaden  116 km >>>
  • Frankurt, Hanau, SelligenStadt, Ashaffenburg 132 km >>>
[pl_section section=“widgets“ id=“659789359″]
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Ďalšie články autora

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

7 kopcov 3 jazerá 2020


ZSSK
Magna Energia


Magna energia logoMagna Energia


Liberty in Town

Mayou bikes