Roadtrip Slovakia: deň 4. hrad Šomoška a skalné obydlia v Brhlovciach

Štvrtý deň pokračujeme v našej púti po Slovensku a blížime sa k maďarskému pohraničiu, kde objavujeme kamenný bazaltový vodopád pod hradom Šomoška.

Šomoška

Vznikol pred štyrmi miliónmi rokov stuhnutím lávy. Nápadne nám pripomína „vodopád“, ktorý sme videli na Islande. Kamenný vodopád pozostáva z tmavých päť- až šesťbokých čadičových stĺpov a svojou ohnutou formou sa radí k celoeurópskym unikátom. Neďaleko vodopádu sa nachádza aj kamenné more tvorené úlomkami tých istých tmavých čadičových stĺpov. Tieto stĺpy boli použité i pri stavbe neďalekého hradu Šomoška. Kamenný vodopád i kamenné more ležia na území národnej prírodnej rezervácie Šomoška. Prístupné sú po náučnom chodníku, ktorý vedie z obce Šiatorská Bukovinka.

Pokračujeme ďalej na hrad Šomoška. Pani nás pochváli, že sme prví na hrade a že sme teda šikovná slovenská strana a hneď od nás vyberie aj vstupné. Potešíme sa i magnetke a pamätnej minci. Ešte nám vysvetľuje, že naspäť môžeme prejsť okruhom cez Mačaciu, avšak nás tlačí čas a ešte máme všeličo dnes v pláne. Na hrade Šomoška sa zachovali zvyšky otvorov okien a portálov, delové strieľne a nárožné rámovanie kamenných múrov. Je tam čo obdivovať.

Obzrieme si Šomošku, rozlúčime sa s hradnou pani a pokračujeme v našej ceste.

Brhlovce

Našou ďalšou zastávkou sú skalné obydlia Brhlovce.

Skalné obydlia sú slovenským unikátom, o ktorom tuší málokto. Ide o komplex skalných obydlí vytesaných do tufu. V lete chladia, v zime hrejú. V minulosti slúžili vraj ako ochrana pred Turkami, neskôr pre chudobné obyvateľstvo. V súčasnosti ide o pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry.  Tekovské múzeum v obydliach zriadilo expozíciu. Môžete sa tak ocitnúť priamo v miestnosti vytesanej do tufovej skaly a pozrieť si pritom rôzne kamenné nástroje, kuchynský nábytok, či hrnčiarske výrobky.

Skalné obydlia Brhlovce

Niektoré skalné obydlia sú dodnes obývané, slúžia ako pivnice, či hospodárske priestory.

Dražovce

Kolesá nášho tátoša smerujú ďalej do Nitry, kde máme v pláne navštíviť Dražovský kostolík svätého Michala archanjela.

Kostolík sa romanticky týči nad Nitrou. Vedie k nemu nenáročná trasa. Kostolík stojí na mieste od 12. storočia, kde stálo v dobe železnej hradisko. Dražovský kostolík je najstarší románsky kostol na Slovensku. Práve tento kostol bol vyobrazený na slovenskej 100 korunovej bankovke vydanej v roku 1941 a 50 korunovej bankovke z roku 1993.

Dražovský kostolík je celoročne uzavretý pre verejnosť okrem 29. septembra, kedy má meniny Michal a v kostole je svätá omša na počesť archanjela Michala.

Dražovecký kostolík

Kompletný roadtrip, ďalšie časti

1. deň: Sklabiňa a Dúbrava
  2. deň: Severným Spišom, Stará Ľubovňa
  3. deň: Na Telgárt cez Route 66
  4. deň: Hrad Šomoška a skalné obydlia v Brhlovciach
  5. deň: Topoľčianky a Haluzická tiesňava

andrea a lubos remekovci

Veční optimisti, nadšení turisti a dobrodružný milý mladý pár, ktorý so svojimi psami objavuje krásne miesta nielen Slovenska. Ďalšie články autora >