Roadtrip Slovakia: deň 2. Potulky Severným Spišom

Deň 2. Streda 16.09.

Vyšné Ružbachy

Vyšné Ružbachy ešte neopúšťame, ráno si zahráme bedminton a ideme si pozrieť medzinárodné sochárske sympózium. Nachádza sa v blízkosti travertínového lomu, kde nájdete viac ako 100 sôch od rôznych autorov. Sochy tu vznikali od roku 1964, takže väčšina sochárov pochádzala zo „spriatelených“ krajín, ale nájdu sa tu aj sochy od umelcov z Francúzska, Japonska a USA. Majster sochár vždy prišiel, zohľadnil charakter okolitej krajiny a vytvoril jedinečné dielo, ktoré nám môže pripomínať trebárs aj Veľkonočné ostrovy.

Stará Ľubovňa

Našou ďalšou zastávkou je Ľubovniansky hrad.

Hrad v Starej Ľubovni sa týči na vápencovom kopci nad cestou a ľavým brehom rieky Popradu. Hrad vznikol v druhej polovici 13. storočia ako hraničný strážny hrad, ktorý chránil obchodné cesty do Poľska. V zachovanej časti hradu sa nachádza múzeum, súčasťou ktorého je aj historická expozícia, expozícia dobového nábytku a chladných zbraní a expozícia zoznamujúca návštevníkov so životom a rodokmeňom posledných majiteľov hradu – rodu Zamoyských. V areáli hradu rastie mohutná lipa s obvodom kmeňa 450 cm, výškou 25 metrov a odhadovaným vekom 350 až 400 rokov. Okolo prístupovej cesty na hrad rastie tiež skupina chránených stromov – Pagaštanová alej, ktorú tvorí 23 stromov pagaštana konského s priemerným obvodom kmeňa 198 cm.

Ľubovniansky hrad

Priamo pod Ľubovnianskym hradom sa nachádza expozícia Múzea ľudovej architektúry tejto oblasti.

Na hrade nájdete aj vystavené repliky poľských korunovačných klenotov, ktoré tu boli aj s celým poľským kráľovským pokladom ukryté v rokoch 1655 až 1661 počas švédsko-poľskej vojny. Tak, nie je za čo Poliaci, mohli by ste nám teraz prestať posielať nekvalitné potraviny? Ďakujeme. 🙂

Móric Beňovský

V roku 1768 tu bol väznený Móric Beňovský. Osudy grófa Beňovského boli filmovo spracované v seriáli Vivat Beňovský! Osobnosť Mórica Beňovského je veľmi inšpirujúca ešte i v dnešnej dobe. Pod hradom sa nachádza aj vojenská expozícia Michala Strenka, tá však bola v čase, keď sme sa tam nachádzali my, na veľký smútok Ľubka zatvorená. Pozn. Veľkovýroba mäsa je podľa Ľubka krutá, ale s radosťou Vám porozpráva o akomkoľvek desivom stroji na zabíjanie ľudí, no a vyznajte sa v ňom.

skratkou cez Levočáky na Tomášovský výhľad

Pokračujeme v ceste Levočskými vrchmi, kde máme v pláne pozrieť si rozhľadňu na Čarnej Hure.

„Život je príliš krátky.“ zhodnotí Ľubko, keď vidíme aký kusisko treba prejsť cez nezáživné polia z obce Krásna Lúka len k úpätiu Čarnej hury. Rozhľadňu škrtáme zo zoznamu a pokračujeme v ceste za Tomášovským výhľadom.

Máme šťastie – dnes je 16.9. a na ceduľke stromu sa dočítame, že 15.9. je oblasť Tomášovského výhľadu uzavretá z dôvodu natáčania filmu.

Škoda, mohli sme spraviť nejaký komparz, alebo sa aspoň odfotiť s nejakým Maštalírom. Natáčal sa tu už nejeden film, spomeňme napríklad Dračie srdce, Eragon, Perinbaba 2, britsko-nemecký akčný triller Hanna, či historický seriál o Marcovi Polovi.

Na Tomášovskom výhľade je krásne, príroda je dychberúca a dych mi tiež berie jedna česká turistka, ktorá si sadá na rímsu skalného masívu. Nemôžem sa na ňu pozerať, ako hazarduje so životom, našťastie dnes nie sme svedkami tragickej udalosti.

Kompletný roadtrip, ďalšie časti

1. deň: Sklabiňa a Dúbrava
  2. deň: Severným Spišom, Stará Ľubovňa
  3. deň: Na Telgárt cez Route 66
  4. deň: Hrad Šomoška a skalné obydlia v Brhlovciach
  5. deň: Topoľčianky a Haluzická tiesňava

andrea a lubos remekovci

Veční optimisti, nadšení turisti a dobrodružný milý mladý pár, ktorý so svojimi psami objavuje krásne miesta nielen Slovenska. Ďalšie články autora >