Turistický výstup na Veľký Mengusovský štít s horským vodcom

Turistika je moja vášeň a raz za rok si doprajem takú čerešničku na torte – výstup s horským vodcom na niektorý tatranský štít. Začala som, samozrejme, Gerlachovským štítom a posledné leto prišiel na rad Veľký Mengusovský štít, pre mňa siedmy výstup s horským vodcom. Keď si s horským vodcom „sadnete“, iného už nehľadáte, a tak aj ja chodím od začiatku s Tiborom. A tiež s mojím manželom a sestrou. Turistický výstup na Veľký Mengusovský štít je slušná výzva.

Na Mengusovský štít

Minulé leto turistike prialo a keď nastal deň D, predpoveď počasia bola sľubná. Ráno pred šiestou sme zaparkovali pri vlakovej zastávke Popradské Pleso, zvítali sa s Tiborom a dali sa vyviezť k Popradskému plesu (1 494 m. n. m.). Tibor nám rozdal výstroj (prilbu a sedací úväz), každý si vynáša svoj na vlastnom chrbte a pobrali sme sa po modrej turistickej značke do Mengusovskej doliny. Kráčali sme svižným tempom, zisťovali, čo máme po roku nové v rodine, v práci, aké sme absolvovali výlety. Tibor nám samozrejme rozpráva o jeho najnovšej expedícii a vždy pridá nejaké pikošky a žartíky, ktoré na svojich turistických a horolezeckých cestách po celom svete zažil. Popritom obdivujeme krásu okolitej prírody a majestátne štíty, ktoré sa vypínajú nad Mengusovskou dolinou. V dobrej nálade pribúdajú dĺžkové aj výškové metre a ani sa nenazdáme a sme pri Veľkom Hincovom plese.

Hincova kotlinka v závere Mengusovskej doliny. Vpravo Kôprovský štít, v strede Čubrina, vľavo Mengusovské štíty

Veľké Hincovo pleso

Veľké Hincovo pleso (1 946 m. n. m.) je najväčšie a najhlbšie pleso v slovenskej časti Vysokých Tatier. Vlani bolo jedným z cieľov výzvy 7 kopcov 3 jazerá, takže sa zastavíme pri turistickej značke na brehu plesa a urobíme zopár záberov.

Hincova Kotlinka

Zároveň tu končí naša cesta po modrej značke. Modrá pokračuje vľavo stúpaním do Kôprovského sedla, nás však Tibor vedie vpravo, popri brehu plesa, pod steny Mengusovských štítov.

Pri Veľkom Hincovom plese
Malá Bašta, Predná Bašta, najväčší Satan, Diablovina, Veľká Capia veža a Hlinská veža z druhého brehu

Pod Mengusovskými štítmi

Tu niekde začína náš výstup naberať na vážnosti – dávame si sedací úväz, prilbu, odporúčam aj nejaké športové rukavice. Tibor samozrejme skontroluje, či je všetko správne utiahnuté a naviaže nás na horolezecké lano.

Stúpame do skál, nikde žiadny chodníček, no Tibor nás určite vedie správne. Pohyb treba skoordinovať, aby sme sa navzájom veľmi neťahali, lebo lano medzi nami je dlhé iba 2 metre. Vystupujeme na prvý prah a pohľad späť je nádherný – Hincova kotlinka s Veľkým aj Malým Hincovym plesom a Hincovymi okami ako na dlani.

Hincova kotlinka

O pár metrov vyššie nás Tibor privíta na hlavnom hrebeni Vysokých Tatier. Otvára sa nám pohľad aj na Západné Tatry, Červené vrchy, Poľské Tatry a ďalšiu časť Vysokých Tatier.

Výhľad cez Kôprovský štít a Hrubú kopu až na Kriváň
Za mnou Čubrina, Západné Tatry a Červené vrchy

Na Mengusovský štít

Pokračujeme ďalej po hrebeni, no stále stúpame. Výstup je náročnejší, výhľady stále širšie a krajšie. Občas máme krátku pauzu, kým Tibor v náročnom teréne zaistí lano.

A ešte nás čaká „tatranský skok“. Tibor tak pomenoval nasledujúcu terénnu nerovnosť. My dve sme radšej ten meter a pol zliezli a vyliezli (predsa len, lano veľmi skákať nedovolí), no manžel ,ako posledný na lane, to so svojimi dlhými nohami zvládol na jednotku. Už len pár desiatok metrov a sme na vrchole, dlhom a širokom, no sme tam celkom sami. Paráda!

Prijímame gratuláciu od Tibora a nasleduje fotenie. Nachádzame vrcholovú knihu v ťažkej kovovej schránke, bohužiaľ, nemáme pero. A tentokrát sme zabudli aj ploskačku… Zato si vychutnávame desiatu, ticho a nádherný kruhový výhľad na okolité štíty, kopce a plesá. Času máme dosť, je iba pol jedenástej.

Prostredný a Východný Mengusovský štít, za nimi Rysy a Vysoká, medzi nimi vzadu Gerlachovský štít

Odísť sa nám vôbec nechce, no vieme, že sme iba v polovici cesty. Začíname teda schádzať dolu, v opačnom poradí. Tibor nás stále zhora istí a naviguje manžela po správnej ceste. Ideme trochu inou trasou. Hneď sme zišli z hrebeňa a „tatranský skok“ sme obišli. Netrvá to dlho a sme späť pri Veľkom Hincovom plese. Dávame dolu výstroj a relaxujeme. Odrazy na hladine plesa sú nádherné.

Veľké Hincovo pleso

Chvíľu sledujeme kamzíky na neďalekom svahu a pokračujeme dolu Mengusovskou dolinou k Popradskému plesu. Na chate pri Popradskom plese si vychutnáme zaslúžené pivo. Teraz si môžeme povedať, že sme výstup (aj zostup) zvládli.

Znovu pri Veľkom Hincovom plese

Lúčime sa s Tiborom a sľubujeme, že sa o rok znovu stretneme. Dúfam. Tibor berie svoj bicykel a fujazdí dolu, zajtra ho čaká ďalší klient a ďalší výstup. My si prezúvame ľahké botasky a pešo sa po asfaltke poberáme k autu. Turistický výstup na Veľký Mengusovský štít sa vydaril. Plný dojmov z výstupu, krásnych výhľadov v dobrom počasí, v dobrej nálade. Zasa máme zážitok, na ktorý budeme spomínať do konca života. 🙂