hypertenzia vysoký tlak

Hypertenzia – vysoký tlak

by

Ak máte dlhodobo vyšší tlak ako 140/90, patríte medzi ľudí, ktorí trpia hypertenziou. Vysokým krvným tlakom. Sám ním trpím a robím všetko preto, aby som nespadol do siete farmakologického biznisu. Vysoký tlak patrí medzi najčastejšie srdcovocievne choroby. Problém je, že vysoký tlak nebolí a mnoho ľudí naň príde až neskoro. Pritom hypertenzia postihuje temer štvrtinu obyvateľstva. Pýtate sa, prečo čítať o vysokom tlaku na tomto blogu? Možno práve preto, že väčšina príčin i prevencia priamo súvisí s tým o čo sa v reštartnisa snažíme. Ale poďme porade.

Príčiny vysokého tlaku

Vysoký tlak s najväčšou pravdepodobnosťou zaznamenáte až neskôr, v post produktívnom období. 50+ neznamená, že je to choroba seniorov, ale ak ste v práci dlhodobo vystavovaní stresu a zlej životospráve, navyše len pred telkou gaučujete, je načase zmerať si tlak a niečo s tým robiť. Medzi najrizikovejšie faktory vzniku arteriálnej hypertenzie patria :

  • nadváha
  • prejedanie sa
  • zvýšený príjem soli v potravinách
  • nadmerná konzumácia alkoholu
  • nedostatok pohybu 
  • cigarety a fajčenie
  • stres

Rád to skrátim, väčšina sa aj mňa osobne týka a temer všetko riešime v reštartnisa. 🙂 Nie. Nie sme lekári, ani neprichádzame so zázračnými riešeniami. Skôr s prevenciou, zdravou životosprávou, relaxom a pohybovou aktivitou. Celý projekt reštartnisa začal pred 5 rokmi vysokým tlakom a veľkou nadváhou. Viac o autorovi projektu 🙂

Nadváha a životospráva

Ak trpíte vysokým tlakom nečakajte a máte nadváhu. Zhoďte prebytočné kilá. Schudnite. Upravte stravný režim hneď. Na našom blogu nájdete desiatky článkov na tému zdravá strava, životospráva a nadváha.

Ako si zmerať, či máte nadváhu zistíte tu >>>

Stres a závislosti

  • Fajčíte? Ihneď prestaňte.
  • Pijete nadmieru alkohol? Obmedzte to na max. 1,2 poháriky suchého bieleho vína denne. Pre zdravie a upokojenie.
  • Prepínate sa v práci? Ste nenahraditeľní? Takých je v ambulanciách stále viac a viac. Eliminujte stres a konfrontáciu na minimum. Verte, kariéra za to nestojí. A peniaze si do hrobu nezoberiete.
  • Ak stretnete blbca, radšej sa mu vyhnite. Nehádajte sa s ním.
  • Ak nemáte na seba čas, spravte si ho. Čas je to najvzácnejšie, čo máte.
  • Prestaňte pozerať správy. To najdôležitejšie sa dozviete aj bez nich, ale nebudete stále hejtovaní negatívnymi informáciami a politikou. Nečítajte politické a konšpiračné diskusie. Obmedzte virtuálny svet a sociálne siete. Radšej si prečítajte dobrú knihu, stretnite sa s kamarátom alebo vypadnite von. Na čerstvý vzduch, do prírody, do lesa….

Aktívny pohyb

Veľmi veľký význam má pravidelné cvičenie: rýchla chôdza, beh, plávanie, bicyklovanie, aerobic. Celkom nevhodné sú silové športy a posilňovanie. Aktívny pohyb posilní a spružní cievy. Je vhodný na odbúravanie a prevenciu pred stresom a napomáha k psychickému uvoľneniu. Chápeme, že mnoho ľudí má problém v neskoršom veku s pohybom vôbec začať. Nevedia s kým, nevedia ako, nevedia sa prinútiť.

A práve v tejto oblasti vám vieme pomôcť najviac.

Najlepšou prevenciou na tlak je pohyb

Ak hľadáte motiváciu trochu sa cez zimu rozhýbať, pridajte sa:

vymenil som cez vianoce gauč, telku a koláče za endorfíny a robí mi to dobre

 

One Response to "Hypertenzia – vysoký tlak"

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *