hypertenzia vysoký tlak

Hypertenzia – vysoký tlak

Ak máte dlhodobo vyšší tlak ako 140/90, patríte medzi ľudí, ktorí trpia hypertenziou. Vysokým krvným tlakom. Sám ním trpím a robím všetko preto, aby som nespadol do siete farmakologického biznisu. Vysoký tlak patrí medzi najčastejšie srdcovocievne choroby. Problém je, že vysoký tlak nebolí a mnoho ľudí naň príde až neskoro. Pritom hypertenzia postihuje temer štvrtinu obyvateľstva. Pýtate sa, prečo čítať o vysokom tlaku na tomto blogu? Možno práve preto, že väčšina príčin i prevencia priamo súvisí s tým o čo sa v reštartnisa snažíme.

Príčiny vysokého tlaku

Bežné hodnoty krvného tlaku sú 120/80. Vysoký tlak s najväčšou pravdepodobnosťou zaznamenáte až neskôr, v post produktívnom období. 50+ neznamená, že je to choroba seniorov, ale ak ste v práci dlhodobo vystavovaní stresu a zlej životospráve, navyše len pred telkou gaučujete, je načase zmerať si tlak a niečo s tým robiť. Medzi najrizikovejšie faktory vzniku arteriálnej hypertenzie patria :

  • nadváha
  • prejedanie sa
  • zvýšený príjem soli v potravinách
  • nadmerná konzumácia alkoholu
  • nedostatok pohybu 
  • cigarety a fajčenie
  • stres

Sami sme si tým prešli. Mnohé zmenil pravidelný pohyb a zdravá životospráva.

Viacerí z nás trpeli kolísavým resp. vysokým tlakom. Zmenil to pravidelný pohyb a lepšia životospráva. Dnes to všetko riešime vo výzve Kardionápravník. 🙂

Kardionápravník

Nie sme lekári. Sme neziskovka. Ani netvrdíme, že vysoký tlak sa dá liečiť iba pohybom. Ani nič nepredávame, anineprichádzame so zázračnými riešeniami. Skôr s prevenciou, zdravou životosprávou, relaxom a pohybovou aktivitou. Celý projekt kardionápravníka začal pred 7 rokmi vysokým tlakom a veľkou nadváhou. Odvtedy sa nám mnohým životy zmenili. Ak chcete vedieť viac, zapojte sa do kardionápravníka. Ak si nie ste istí, navštívte najprv našu FB skupinu. Možno vás nakopne. Viac o autorovi projektu 🙂

Nadváha a životospráva

Ak trpíte vysokým tlakom a máte nadváhu, zhoďte prebytočné kilá. Schudnite. Upravte stravný režim. Na našom blogu nájdete desiatky článkov na tému zdravá strava, životospráva a nadváha.

Stres a závislosti

  • Fajčíte? Ihneď prestaňte.
  • Pijete nadmieru alkohol? Obmedzte to na max. 1,2 poháriky suchého bieleho vína denne. Pre zdravie a upokojenie.
  • Prepínate sa v práci? Ste nenahraditeľní? Takých je v ambulanciách stále viac a viac. Eliminujte stres a konfrontáciu na minimum. Verte, kariéra za to nestojí. A peniaze si do hrobu nezoberiete.
  • Ak stretnete blbca, radšej sa mu vyhnite. Nehádajte sa s ním.
  • Ak nemáte na seba čas, spravte si ho. Čas je to najvzácnejšie, čo máte.
  • Prestaňte pozerať správy. To najdôležitejšie sa dozviete aj bez nich, a nebudete negatívne naladení. Radšej choďte do prírody. Nečítajte politické a konšpiračné diskusie. Obmedzte virtuálny svet a sociálne siete. Radšej si prečítajte dobrú knihu, stretnite sa s kamarátom alebo vypadnite von. Na čerstvý vzduch, do prírody, do lesa….

Aktívny pohyb

Veľký význam má pravidelný pohyb: rýchla chôdza, beh, plávanie, bicyklovanie, aerobic. Menej vhodné sú silové športy a posilňovanie. Aktívny pohyb posilní a spružní cievy. Je vhodný na odbúravanie a prevenciu pred stresom a napomáha k psychickému uvoľneniu. Chápeme, že mnoho ľudí má problém v neskoršom veku s pohybom vôbec začať. Nevedia s kým, nevedia ako, nevedia sa prinútiť.

Redakcia Reštartnisa

Články z redakčného stola Reštartnisa, (poväčšine informačného charakteru) na ktorom sa zvyčajne podieľa aj viac členov redakčného tímu.

Jeden komentár na “Hypertenzia – vysoký tlak

Radi by ste niečo doplnili? Prihláste sa mailom alebo FB kontom.

Prejsť na začiatok