Ako začať milovať pohyb?

by

  1. Rob len to, čo ťa baví.

    Začal som s bicyklom, teraz viac behám. Iní chodili a teraz bicyklujú. Vyskúšaj všetko, ale nenúť sa do športov, ktoré ťa nechytia. Na hrádzi nájdeš mraky upachtencov, ktorí to nerobia z radosti, ale z povinnosti rýchlo schudnúť. Vidno to na nich. Celé zle. Na pohyb sa treba tešiť, musíš si ho obľúbiť. Inak zakrátko vyhoríš. Začni zľahka. Neprepínaj a postupne pridávaj. Nechci výsledky hneď. Nie je to o súťažení. Ani o módnych trendoch. Nemusíš hrať tenis, squash, nie si Sagan, ani Navrátilová. Nemusíš sa šťaviť, ničiť, žmýkať, dokazovať. Už vôbec nie druhým. Robíš to pre seba. Pre svoje zdravie, pre svoju pohodu a  relax. Dôležité je, že tebe sa to páči. A že sa tešíš na ďalší a ďalší tréning.

  2. Eviduj výsledky.

    Som stravoholik. Závislý na sledovaní výsledkov. Fitness fanatici temer okamžite uploaduju svoje dáta a porovnávajú, analyzujú. Sledujú pulzy, výkony, rýchlosti, kadencie. Áno. Chvíľami to môže byť až na smiech. Ale? Majú neskutočnú motiváciu, ktorá ich núti denne sa zlepšovať. Behajte sami, s nikým výsledky nezdieľajte a skôr či neskôr zastagnujete. Každý máme v sebe kus túžby vyrovnať sa, vyhrať. Mimochodom Eva má v behu na 10 kilákov iba o pár sekúnd horší čas, ako ja. Chvíľu vypustím, a už to nedám. 🙂 Spoznaj Sportstracker, Stravu, iWatch, Garmin, Suunto a pochopíš, že cigarety a alkohol nie sú tá najväčšia závislosť. 🙂 Výsledky ťa poženú ďalej.

  3. Hýb sa s niekým.

    Čo ťa nakopne na ranný beh lepšie, ako telefonát kamaráta: „Ty ešte drochneš? Vstávaj.“ Ak sa máš s kým podeliť, zážitok z tréningu je oveľa intenzívnejší. Máš si s kým zanadávať na veľký kopec, protivietor, máš s kým zdielať prírodné scenérie, zážitky, radosť i únavu. Skôr sa rozhýbeš v partii, keď sa vzájomne posúvate. Hecujete sa navzájom. Je to obojstranný proces. Vzájomne sa zlepšujete, bok po boku. Nájdi si partnera, zapoj sa do aktívnej skupiny a máš odpoly vyhraté.

  4. Vybehni do prírody.

    Keď je vonku zima, mokro, chladno, treba zaliezť dovnútra. Ale prebehni sa v prírode, na čerstvom vzduchu, ostrom slnku a zhlboka sa nadýchni. Nie náhodou mnohí odporúčajú ráno vítať slnko a začať rannou rozcvičkou 🙂 Pamätám, keď môj vtedy 8 ročný syn začal objavovať Liptov. „Tak toto je tá príroda?“ Spýtal sa ma na holi v Liptovskej Lužnej tlačiac do seba chlieb s masťou a cibuľou, ktorý by v Bratislave ani nechytil do ruky. Áno. Slnko ti dodá dobrú náladu a optimizmus. Budeš sa cítiť skvelo a aktívne. Dobiješ baterky, budeš mať lepšiu duševnú pohodu. „Vypadni von. Do lesa. Na lúky.“ Povedal by som. Slnko už svieti.

  5. Eliminuj športom stres.

    Zdary, úspechy, prehry, peniaze, práca, vyrovnanie sa s nepredvídateľnými situáciami. Všetky štúdie dokazujú, že ľudia, ktorí sa venujú pravidelne športu zvládajú stres oveľa lepšie. Majú pravidelný režim, pohyb, sebadisciplínu. Viac si veria, sú akčnejší, lepšie rozhodujú, sú vyrovnanejší a zároveň neupadajú do apatie a depresií. Svojho času mi jeden nemecký priateľ podnikateľ povedal. Vy Slováci ste sa už naučili zarábať peniaze, ale nenaučili ste sa žiť. Napoleon Hill povedal: „Vyrovnaný harmonický život, v ktorom je dostatočne zastúpený relax a šport ti pomôže udržať sa na ceste lepšie.“

  6. Zmeň podstatu.

    Ľudia sú dnes posadnutí rýchlosťou. Rozmýšľame skratkovite, v krátkodobých horizontoch. Chceme, ale nie sme schopní dávať. Rýchla diéta, rýchlo zhodiť, rýchlo sa nabudiť, rýchle výsledky. Zdravý životný štýl sa nedá kúpiť. Nie je dôležité, či dáš dole 10 kg do mesiaca, ale či si to udržíš aj nasledujúci rok. Musíš pochopiť, čo bola príčina tvojho priberania. Ak nepochopíš podstatu, intenzívna hladovka, diéta, chvíľkový hec sú len krátkodobá terapia. Povrch, ktorý ti chvíľu dá ilúziu výhry, ale o to viac ťa o pár mesiacov zhodí jojo naspäť. Čo potom. Depka? Skepsa? Ak stále znova a znova priberáš a žiadne diéty nezaberajú, potom logicky žiadna ďalšia nepomôže. Nestačí vymeniť diétu. Musíš zmeniť seba.

  7. Je jedno, akú aktivitu robíš

    Pohyb ako pohyb. Že chôdza nie je dosť cool? Spýtaj sa Nony. Po dlhých analýzach sme prišli na to, že nordic walking je pre ňu najlepšia pohybová aktivita na schudnutie. Prečo? Nemaká na doraz, baví ju to a môže to robiť stále. Pre mňa zase bike. Každý máme svoje. Aj prechádzka so psom je lepšia, ako vylihovanie na gauči. Tomu ver.

  8. Daj si špunty do uší a spusti si mjúzik

    Hudba je obrovský emotívny stimulátor. Podrží ťa, štartuje ťa, udržuje tempo. Pomocou hudby zrýchľuješ, zvládneš viac, intenzívnejšie a najmä, zabúdaš na únavu. Mám priateľov, ktorí majú vytvorené špeciálne foldre a playlisty pre každý druh športu a tempa. Môj osobný kadenciometer sú pesničky, ktoré si pri výkone spievam. Hudba zvyšuje tvoj výkon, motiváciu makať a vypotiť nejaké to kilo naviac.

  9. Netýraj sa, odmeň sa

    Cvičenie by nemalo byť trápenie, ale radosť. Po každom extra výkone si dopraj odmenu. Každý extra výkon s odmenou spoj. Ako? Mám rád víno. Preto bicyklujem často vo Wachau. Kamarát si za každú stovku kilometrov dožičí nový výlet. Niekto má rád pivko po výkone, iný dobre opečeného pstruha, niekto si kúpi novú peknú handričku, lepšie tenisky, športový doplnok. Nešetri na sebe keď makáš. Dopraj si to najlepšie. Pohyb musí byť najmä radosť a zábava. Musí ťa to napĺňať a ty musíš pohybom žiť. Iba vtedy, ak sme pri pohybe šťastní, je šanca na trvalú zmenu.

Ak sa ti článok páčil, daj o nás vedieť, zdieľaj nás.

Ak sa chceš rozhýbať, skús sa zapojiť do výzvy 7 kopcov, 3 jazerá 2016. Dáš to s nami?

Comments

comments

3 Responses to "Ako začať milovať pohyb?"
    • Bohuzial ani nie, pohybujeme sa skor okolo Bratislavy, ale existuje asociacia nordic walking slovakia 🙂 určite niečo doporučia. Skus tam.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *