Račiansko Krasňanská spojka. Z Krasňanskej horárne cez Kamenné tváre a vrch Gašparské na Malú Baňu.

„Nepôjdeme do lesov?“ Kto by odolal tomuto návrhu: „No jasné, že pôjdeme. Správna obuv, športové oblečenie a predbežná trasa v hlave … „

Račiansko Krasňanská spojka

Na začiatok asfaltová cesta lemovaná neuveriteľnými bohato rozrastenými trávinami, kríkmi a prevažne bukovým porastom. Tu začínali naše kroky dávať skutočnú podobu výletu. Bol nádherný slnečný deň a tak sme išli odvážnym krokom k veľkému rázcestiu so smerovníkom.

Po pár krokoch vpravo náhle stmavol les. Nekazilo sa počasie. To sa len cez košatosť stromov nedokázali predrať lúče slnka. Porozprávali sme si čo nás asi čaká a za pravotočivou zákrutou onedlho predviedla príroda svoje čaro. Slnkom zaliata okolitá príroda nám ponúkla hádam najväčšiu škálu farebných odtieňov. Už známe, zhlboka nádych a výdych. S úsmevom na perách si užívame, čo nám toto miesto ponúka.

Kamenné tváre (Žaby)

Zanedlho po pravej strane vidíme roklinu a v nej stúpajúci chodník na kopček. Dával nám nádej, že na vrchole bude niečo zaujímavé. Zvedavo pridávame do kroku, aby úroveň našej cesty bola v rovine s kopčekom. Áno dorazili sme na správnu odbočku. Opäť vpravo a už kráčame do lesa vychodenou cestičkou.

Pomedzi  stromy sa začína črtať náš prvý cieľ. Prichádzame bližšie a bližšie. Áno, našli sme to. V očiach zaiskrila radosť, že sme to zvládli.

Pozorné vyberanie krokov po okolí obrovských balvanov so zvláštnymi pozdĺžnymi otvormi najprv neodhalilo, čo sme očakávali. No trochu hľadania nás priviedlo k obrovskému súskaliu. A to bolo to, čo sme hľadali …  Skaly aj s neobyčajne vytesanou tvárou nazvali v  Malých Karpatoch – Kamenné tváre (Žaby). Granodioritné balvany tu vytvorili skutočne fotogenické miesto.

Vrch Gašparské

Pokračujeme ďalej, späť na pevnú cestu. Už len pár krokov a vľavo nás z cesty zlákala lesná vyjazdená cestička. Je potrebné ohnúť chrbát pod konármi stromov a už stúpame lesom do kopčeka.

Čistinka uprostred s turistickým prístreškom nás nezlákala na oddych. Pokračujeme vyššie a vyššie.

Vo výškovom bode 330 m n.m. Gašparské sme sa rozhliadli a vychutnali krásu lesnej prírody. Cesta z kopca dodala rýchlejšie tempo k návratu na okrajovú cestu vrchu. Pár zákrut a necelých 745 m sme prešli hravo k ďalšiemu zastaveniu.

Malá Baňa

Tabuľa Malá Baňa nenechá nikoho na pochybách, že zvolený smer bol správny. Staré hraničné kamene pripomínajú minulosť aj na týchto miestach.

Mierne stúpajúca vychodená cesta vľavo viedla do lesa necelých 200 m k smerovníku. Už len odbočiť vpravo do strmšieho kopca, zdvihnúť hlavu nahor a pohľad prezrádza, že cieľ je už blízko.

Sem tam kamienok, sem tam koreň stromu, sem tam už poriadne vyšliapané chodníčky nás naviedli na vrch – Malá Baňa s nadmorskou výškou 361 m n.m.. Na vrcholovej plošine je umiestnený kríž – dominanta celého miesta.

Vrch ponúka hojdačku, vtáčie búdky, kompas s popisom okolia, samoobslužný bufet, knižnicu, piknikový stôl  a neuveriteľný polkruhový výhľad na okolie s bohato zarasteným pohorím. Stačí prejsť cca 3 km a ste tam.

Toto je tip na kratšiu túru, ak sa rozhodnete len tak popoludní stráviť voľný čas v lese. Cestou naspäť sme si vychutnávali to, čo iba les môže ponúknuť, aj keď je len na skok od domov v meste.

Skratku cez vrch Gašparské sme vymenili za dlhšiu cestu naokolo. Štebotu vtáčikov, ktorý nás sprevádzal počas celého nášho túlania, konkuroval len dosť hlasno zurčiaci Vajspeterský potok.

Areál Pod horárňou Krasňany

Na záver sme dorazili k rekreačnému areálu Pod horárňou Krasňany, kde aj náš výlet začal. Neodolali sme občerstveniu v bufete. Areál je obľúbeným miestom pre rodiny s deťmi. Ponúka veľkú preliezkovú zostavu v tvare vtáka – straky.

Preliezky v areáli Pod Horárňou Krasňany

Vybudované exteriérové grily, ohniská s posedeniami na opekačku zase lákajú milovníkov prírody. Mestská časť Rača – Krasňany v Bratislave leží na juhovýchodnom úpätí Malých Karpát a ponúka nespočetné miesta na oddych.

Tak hurá do prírody.

Horáreň Krasňany bufet

Naše dnešné putovanie trvalo necelé tri hodinky aj s posedením pri občerstvení a máme za sebou cca 6 km.

Bea Merely

S úsmevom na tvári ...
Nesnívajme svoj život, ale prežime svoje sny…