Stratený zimný Budzogáň

Tento rok zima ešte nepovedala svoje posledné slovo. Práve naopak, Perinbaba sa zobudila zo zimného spánku a konečne nám aj tu, pri Žiline, napadlo pár centimetrov čerstvého snehu. Slovo dalo slovo a tak sme sa aj z mamami dohodli, že ich vezmeme na krátku prechádzku do doliny do Patúcha. Pozrieť na stratený zimný Budzogáň.

Dolina u Patúcha

Dolina Patúch

Na nedeľu hlásia pekné počasie a tak parkujeme kúsok od Chaty Patúch za Lietavskou Svinnou. Táto chata je situovaná na okraji lesa, pri jazierku s hojdačkou a poskytuje aj ubytovanie, ba dokonca si tu môžete vystrojiť svadbu, večierok alebo oslavu.

Lietavská Svinná

My sme sa však začali cestou zamýšľať nad tým, prečo sa Lietavská Svinná volá vlastne Lietavská Svinná. Manžel prišiel s myšlienkou, že existuje legenda o lietajúcej svini, ktorá toto miesto milovala. Dejiny však túto obec spomínajú už v roku 1393 a podliehala panstvu Lietavského hradu.

Zaujímavou historickou pamiatkou je tiež murovaná zvonica z roku 1606, v ktorej podľa legendy visí zvon z Lietavského hradu s erbom Turzovcov. A tak pohrúžení do myšlienok, ako to vlastne teda bolo, kráčame dolinou. Všade naokolo je to ako v zimnej rozprávke. Sneh nám vŕzga pod nohami. Kde-tu sa pohne vetvička vo vánku a spustí na nás spŕšku prašného snehu.

Zimný výlet dolinou Patúcha

Predpoveď počasia celkom nevyšla a tak ráno máme na hlavách ešte kapucne, keďže výdatne sneží. Nám to však neprekáža. Počasie iba umocňuje krásu doliny, ktorou prechádzame. V snehu pozorujeme stopy jeleňov a zajacov. Mamy sa na chvíľu zastavia, lebo počuli nejaký zvuk v lese. Nie sme si istí, či to nefučal aj medveď, ale myšlienky na stret s medveďom radšej rýchlo zaženieme a pokračujeme v púti.

Prichádzame na rázcestie, kde sa môžeme otočiť, môžeme pokračovať ďalej po rovine alebo môžeme trochu stúpať lesom a prísť až k Stratenému Budzogáňu.

Stratený zimný Budzogáň

Mamy, unesené krásou zasneženého lesa, nadšene súhlasia, že pár metrov stúpania im nevadí. Budzogáň ešte nevideli a tak to chcú rýchlo napraviť. Pol hodinku stúpame a pod vrchom Žibrid ho konečne nachádzame. Budzogáň, čnejúci sa do výšky 12 metrov, nazývaný aj Zlámanou skalou. Má úzku základňu a širšiu vrchnú časť. Vznikol erozívnou činnosťou vody, ktorá ho formovala po dlhé storočia. Nám sa však viac páči legenda, ktorá sa k tomuto miestu viaže.

Legenda o Budzogáni

V minulosti na tomto svahu rástol najväčší strom na svete – Hromodub. Obor, prechádzajúci krajinou, Hromodub zo zeme vytrhol, vystrúhal si z neho budzogáň a zobudil všetkých obyvateľov krajiny. Tí si len tak Hromodub zobrať nenechali, natreli obrovi nohy smolou, aby sa prilepil. Nahnevaný obor budzogáň zapichol do zeme a chcel aby skamenel.

7 najkrajších prírodných krás na Slovensku

No a tak môžeme tento prírodný výtvor obdivovať dodnes. Tento výtvor prírody sa zaraďuje medzi 7 najkrajších prírodných krás na Slovensku. A viete čo? Choďte sa tam pozrieť. Neoľutujete. My sme neoľutovali, nadýchali sme sa hôrneho vzduchu a vyvenčili sme Heidinu.

Aj keď nedávno som čítala jednu veľmi peknú myšlienku – človek si myslí, že venčí psa, ale nie, je to presne naopak – to pes berie človeka von do prírody meditovať. Či už máte psa alebo nie, choďte von, spoznávajte, bavte sa a usmievajte. Stratený zimný Budzogáň v Súľovských skalách je dobrá voľba.

Hojdačka v doline u Patúcha

andrea a lubos remekovci

Veční optimisti, nadšení turisti a dobrodružný milý mladý pár, ktorý so svojimi psami objavuje krásne miesta nielen Slovenska. Ďalšie články autora >