Bielkoviny a ich význam pri chudnutí

by


V profi svete športu sa bielkoviny často alternujú tiež slovom Proteíny. Áno, v podstate hovoríme o tom istom. Ak navštívite ktorékoľvek fitko či posilňovňu, tú najčastejšiu debatu, ktorú začujete nebude o kráse ani výkonoch, ale  bude o prísune proteínov. Proteínové tabletky, proteínové nápoje, proteínové tyčinky, proteínové prípravky…. Patria medzi najpopulárnejšie doplnky vo fitness priemysle. Prečo to je?

Bielkoviny zohrávajú pri chudnutí a vašom jedálničku naozaj významnú úlohu. Ich nedostatok sa prejavuje v spomalení metabolizmu tým, že dochádza k strate svalovej hmoty. Bielkoviny sú totiž základnou zložkou tkanív a svaly sú zas základným spaľovačom tukových zásob. Preto sa doporučuje jesť asi 1 gram bielkovín na kilogram Vašej hmotnosti denne. Ak túto dávku podceníte, spomalí sa metabolizmus a dochádza k strate svalovej hmoty, ktorá je nahrádzaná tukovými vankúšmi.

Ľudské telo potrebuje prijímať bielkoviny denne, pretože sú látkami, z ktorých, ako sme už povedali sú budované svaly a tkanivá. Telo ale nemá miesto, kde by mohlo nadbytočné proteíny skladovať.


Preto je pre človeka po vode najpotrebnejší práve príjem bielkovín.

Bielkoviny majú menšiu energetickú hodnotu ako tuky a cukry, pritom zasýtia na dlhšiu dobu. Pokiaľ chcete schudnúť, tak bielkoviny nemôžete v strave vypustiť.


Ideálne je konzumovať kompletné bielkoviny, ktoré obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny. Sú obsiahnuté najmä v potravinách živočíšneho pôvodu.

Nezabudnite. Proces chudnutia nie je len o obmedzení prísunu kalórií ale najmä o vyvýženej strave. Dostatočný prísun bielkovín v potrave, spojený s pravidelnou fyzickou aktivitou Vám pomôže zrýchliť spaľovanie tukov a tým zlepšiť vaše výsledky. Zabráni tiež vzniku jojo efektu po ukončení chudnutia.

Kde získame kvalitné zdroje bielkovín?

Živočíčne bielkoviny Rastlinné bielkoviny
  • vajíčka (6g na kus),
    ideálny zdrojom sú surové bielka 🙂
  • morské plody (30-40g v 100 g)
  • mlieko (3g v 1dcl),
    (kvalitné plnotučné najlepšie BIO mlieko)
  • jogurt (3g v 100g),
  • hydina bez kože (30g na 100g)
  • chudé hovädzie mäso (20-25g v 100g),
  • tvaroh (20g v 100g),
  • mozzarella (20g v 100g),
  • sója (35g na 100g),
  • fazuľa (20g v 100g),
  • hrach (20g v 100g),
    (strukoviny celkovo)
  • tofu (11g v 100g),
  • ryža (10g na 100g),
  • cestoviny (12g na 100g),
  • zemiaky (3g na 100g),
  • ovsené vločky (10g na 100g),
  • tiež každá koreňová zelenina

Ak ste si všimli, akcentujem tu najmä prírodné bielkoviny ako hlavný zdroj výživy. Pozor, neprepadnite nástrahám fit biznisu, ktorý vám bude tvrdiť, že bez proteínovej tyčinky nemôžete žiť. Áno, základ každej tyčinky tvoria koncentrované proteíny (srvátkové, sójové, váječné, …). Ak si však prozriete na ich energetickú hodnotu zistíte, že je v nich aj ohromné množstvo sacharidov a vy sa v podstate cpete kalorickou bombou na úrovni tyčiniek Snickers.

Proteínové tyčinky  majú svoje opodstatnenie, ak robíte silový, vytrvalostný alebo kondičný šport. Nepochybne. Ak však začínate chudnúť a pohybujete sa na hranici minima, po požití takýchto tyčiniek naberiete všetko, čo ste pracne zhodili. Navyše programujete telo na cukry a nie tukový metabolizmus. Ak si dáte aktívnu rýchlu chôdzu a hneď po nej sa doplníte takouto tyčinkou, telo si na to zvykne a začne ju znova a znova pýtať. A všetko, čo ste spálili je naspäť. Možno aj navyše.

Verím tomu, že všetky bielkoviny, ktoré človek potrebuje pre normálny život vie nájsť aj v prirodzenej rozmanitej vhodne volenej strave.

Ak si chcete zapolemizovať na tému bielkovín, odporúčam Vám tiež mrknúť očkom aj sem:


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *